![]() |
Consumentenvuurwerk verbieden?
De jaarlijks terugkerende discussie: consumentenvuurwerk verbieden of niet?
Ik ben voor, het veroorzaakt veel overlast en is geldverspilling. Voor mensen die vuurwerk toch heel leuk vinden kan er een gemeentelijke vuurwerkshow komen. |
Ik ben tegen, als overlast en geldverspilling een argument zou zijn dan kunnen alle cafes wel dicht want daar is het ieder weekend het geval, dit is maar 1x per jaar. Sowieso ben ik voor zo min mogelijk regeltjes.
|
Het veroorzaakt veel overlast, het geeft ook veel plezier (die juist voortvloeit uit het zelf afsteken, niet kijken naar lullige vuurpijltjes van de gemeente). Bovendien, is het nou echt wenselijk om nog meer vrijheden in te perken ? Het mag nu een paar uurtjes, als je niet tegen een paar knallen kan doe je maar mooi een paar oordopjes in.
En bepaal jij zomaar wat voor een ander geldverspilling is ? |
Een ander argument tegen is dat degenen die het vuurwerk afsteken en omstanders gewond kunnen raken. Dat het meer vrijheden inperkt en dus slecht is, is geen argument, aangezien het een cirkelredenering is. De vergelijking met cafés loopt ook spaak omdat de meeste mensen wel cafés willen en cafés bovendien ook gebonden zijn aan regelgeving om overlast te beperken.
|
@Kazet: heb jij gegevens over hoeveel mensen cafés willen en hoeveel mensen vuurwerk? Sowieso als die tegenwerping zou opgaan dan zou dat betekenen dat alleen de dingen die de meerderheid wil doorgang zouden kunnen vinden, dat lijkt mij een onwenselijke gang van zaken.
Daarnaast kunnen omstanders gewond raken door autorijden, moeten we daarom ook maar geen auto meer rijden? |
Citaat:
(maar al met al vind ik het redelijk belachelijk dat autos die wat meer uitstoten zwaarder belast worden en we met oudjaar een smogwolk veroorzaken waar ze in peking van zouden schrikken) |
Citaat:
|
Nee want ik denk aan de inkomsten van vuurwerkverkopers.
|
Er is op zich niet zoveel mis met vuurwerk. Natuurlijk, ik vind het stom, dieren schrikken ervan, en het wordt weken vantevoren afgestoken. Het vernaggelt het milieu, de straat is een week rood van het vuurwerk, en kinderen zoeken vuurwerk om te hergebruiken.
Me dunkt dan ook dat er extra vuurwerkbelasting moet komen, om de extra milieukosten en opruimkosten te betalen. Verder striktere controle op wanneer het afgestoken wordt. Mooi, de kosten van vrijheden doorberekenen aan de burgers die er gebruik van maken :). |
Citaat:
Daar is 'ie weer! |
Citaat:
OT: Vuurwerk heb ik niet zo veel mee, maar ik zou het niemand willen ontzeggen. Ondanks de luchtvervuiling, vaste afval, bodem- en watervervuiling, geluidsoverlast, gewonden en doden. (y) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Altijd vermakelijk hoe bepaalde vergelijkingen worden getrokken in sommige discussies. Daarentegen is het niet onlogisch dat appels met peren vergelijken frequent populair is in dergelijke discussies :D |
Citaat:
Eén van de kenmerken van een economische crisis is minder vraag naar producten die niet in de primaire behoeften voorzien. Daardoor kunnen bedrijven de producten die de secundaire en tertiare behoeften bevredigen niet langer kwijt. Werknemers verliezen hun baan, kunnen nog minder kopen, er vallen nog meer ontslagen. Resultaat: een arme bevolking die zich met moeite levende houdt. Juist tijdens een recessie moeten minder noodzakelijke producten gekocht worden. Daardoor ben ik van mening dat de burgers vuurwerk mogen afsteken, en als ze dat niet langer willen moet de overheid dat gewoon zelf doen. Overigens wil ik er op wijzen dat er een verschil is tussen het breken van een raam en het afsteken van vuurwerk. Dat laatste voorziet namelijk in een behoefte. Maar zelfs het nutteloos breken van spullen kan volgens Keynes nuttig zijn als de vraag achter blijft op het aanbod, laat staan vuurwerk. |
Citaat:
|
Citaat:
@Kenjirro: je hebt de tekst duidelijk niet gelezen of niet begrepen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat jongens wat lopen jullie nu vreselijk te janken. Dat jullie een schurft hekel hebben aan vuurwerk is een ding, maar of je voor of tegen een verbod bent heeft alles te maken met waar je je prioriteiten stelt.
|
Hoezo auto irrelevant als vergelijking? Hoeveel plezierritjes/familiebezoeken worden er wel niet mee gepleegd? Met de auto naar 't bos om te wandelen....LOOP toch naar 't bos ! Met de auto boodschappen halen, fiets is makkelijker. Ik zeg, op elke hoek een agent die iedere bestuurder vraagt naar het doel van het gebruik van de auto, bij misbruik zonder pardon auto inleveren. [/overdreven modus]
|
Verkrachten verbieden? Dadelijk gaan ze nog boterhammen verbieden, want dat is ook lekker!
|
Ik heb ja gedaan, al zou ik eerder voor alleen siervuurwerk zijn, van twaalf tot twee.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
65 miljoen gaf 'nederland' uit aan vuurwerk dit jaar....
Voor iets waar oude mensen, en dieren vaak doodsbang voor zijn. Slecht voor het milieu... Voor mij hoeft die onzin inderdaad niet. Hou het op een gemeentelijke show, met veel siervuurwerk. Dan gebeurt het door professionals die weten wat ze doen, ipv puberale kutventjes die er lol in hebben het in brievenbussen, vlak achter oude mensjes en dieren te smijten. Zou ook weer schelen in aantal nutteloos gewonden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|