Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   koortslip (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1735259)

BlackTiger 12-01-2009 10:00

koortslip

Ik heb sinds vanochtend een beginnende koortslip in mijn mondhoek.
Net heb ik er koortslipcreme van de kruidvat opgesmeerd, maar na hoeveel dagen trekt het helemaal weg eigenlijk? en kan ik gedurende tijd wel zoenen of mag dat ook niet?

Pluis 12-01-2009 11:15

een koortslip is meestal binnen een week weg. zodra de blaasjes van een koortslip stuk gaan ben je heel besmettelijk voor anderen. Als de gene waarmee je wil zoenen zelf al eens een koortslip heeft gehad, maakt het niets uit, maar als die persoon het nog nooit heeft gehad zou ik dat even niet doen tot het weer over is.
je moet ook oppassen dat je niet met je vingers aan de koortslip zit, want zo kan je het ook verspreiden! Dus even wat vaker je handen wassen, dan komt het wel goed :)

BlackTiger 12-01-2009 12:02

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 28730909)
een koortslip is meestal binnen een week weg. zodra de blaasjes van een koortslip stuk gaan ben je heel besmettelijk voor anderen. Als de gene waarmee je wil zoenen zelf al eens een koortslip heeft gehad, maakt het niets uit, maar als die persoon het nog nooit heeft gehad zou ik dat even niet doen tot het weer over is.
je moet ook oppassen dat je niet met je vingers aan de koortslip zit, want zo kan je het ook verspreiden! Dus even wat vaker je handen wassen, dan komt het wel goed :)

Oké bedankt. Voordat ik begonnen ben met het smeren van de creme heb ik het eerst ontsmet. Ik breng de creme aan met een wattenstaafje zodat ik er niet met mijn handen aan kom. Maar ik ga vrijdag met mijn vriendin naar de bioscoop toe, ik hoop dat het dan al weggetrokken is :|

marrel 12-01-2009 12:11

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 28730909)
Als de gene waarmee je wil zoenen zelf al eens een koortslip heeft gehad, maakt het niets uit,

Nouja het maakt in zovere wat dat diegenen hem dan wel ook weer terug krijgt en das natuurlijk ook niet heel aardig :o

Iig de kans dat het vrijdag beter is wel zeker aanwezig maar zekerheid is daar niet op te geven.

lisat 13-01-2009 19:16

je kunt wel zoenen maar dan is de kans groot dat hij/zij het ook krijgt...
een koorts lip is eigelijk een SOA.
dus ik zou het niet doen.
bij mij is het na 1 week weer helemaal weg ;)

DDM 13-01-2009 23:51

Citaat:

marrel schreef: (Bericht 28731141)
Nouja het maakt in zovere wat dat diegenen hem dan wel ook weer terug krijgt en das natuurlijk ook niet heel aardig :o

Nee, dat is niet zo. Het virus wat een koortslip veroorzaakt blijft altijd aanwezig in het lichaam en komt onder bepaalde omstandigheden opzetten. Op die manier krijg je een koortslip (afgezien van de eerste infectie, waar je wel door middel van bijvoorbeeld zoenen besmet raakt). Je kunt het vergelijken met waterpokken. Ook dit virus blijft voor altijd in het lichaam aanwezig. Maar als jij waterpokken doorgemaakt hebt en je komt in aanraking met iemand die waterpokken heeft dan krijg jij het niet.

Het komt er op neer dat een herhaling van een koortslip veroorzaakt wordt door interne factoren bij het individu. En niet door externe factoren (lees zoenen).

Poeperd 14-01-2009 00:06

Citaat:

DDM schreef: (Bericht 28740089)
Nee, dat is niet zo. Het virus wat een koortslip veroorzaakt blijft altijd aanwezig in het lichaam en komt onder bepaalde omstandigheden opzetten. Op die manier krijg je een koortslip (afgezien van de eerste infectie, waar je wel door middel van bijvoorbeeld zoenen besmet raakt). Je kunt het vergelijken met waterpokken. Ook dit virus blijft voor altijd in het lichaam aanwezig. Maar als jij waterpokken doorgemaakt hebt en je komt in aanraking met iemand die waterpokken heeft dan krijg jij het niet.

Het komt er op neer dat een herhaling van een koortslip veroorzaakt wordt door interne factoren bij het individu. En niet door externe factoren (lees zoenen).

Oh dat wist ik niet *O*

marrel 14-01-2009 12:57

Citaat:

DDM schreef: (Bericht 28740089)

Ah oke :) Ik wist wel dat het altijd aanwezig bleef maar dacht eventjes dat het zowel door interne als externe factoren opnieuw terug kan komen. Theoretisch zou het nog wel kunnen omdat je 2 type hebt maar B geeft bijna nooit een koortslip en blijft ook niet echt reïnfecteren. Maargoed weer wat geleerd :cool:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:44.