Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Uitkering (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1735305)

jenn01 12-01-2009 14:13

Uitkering

Hoi,

Ik ben nieuw hier, dus weet niet of ik het zo goed doe :confused:

Mijn vraag luid als volgt,

Aankomende 31 januari is mijn contract verlopen. Deze wordt dan ook niet verlengd. Weet iemand dan of ik recht heb op een uitkering.. ?
Ik werk nu iets meer als een jaar fulltime, 38 uur in de week.
Ik heb daarin 2keer een halfjaar contract gehad.
Ik heb het al proberen op te zoeken op internet, maar kom er niet echt in uit.

B.v.d,

Groetjes

Balance 12-01-2009 16:17

Volgens mij heb je wel recht op een WW uitkering, maar slechts voor 3 maanden. Tegelijkertijd zit je dan ook direct aan een sollicitatieplicht vast.
Gezien het feit dat je een scholierensite bezoekt, neem ik aan dat je niet al te oud bent (scholier/studenten leeftijd?) en dat betekent dat je wel vrij snel weer een nieuwe baan zult hebben en dat de uitkering dan ook weg valt.

Adore 12-01-2009 22:29

Je hebt (waarschijnlijk, uitgaande van de weinige informatie die je geeft) recht op een WW uitkering. Wel de kortlopende, want voor de langdurige WW-uitkering voldoe je niet aan de vereisten. Inderdaad is dit een uitkering van 3 maanden, de eerste 2 maanden 75% van je loon en de laatste maand 70%.
Wat ook al is gezegd is dat je een sollicitatieplicht hebt, als je deze niet nakomt volgen er uiteraard maatregelen.

Het is maar net wat je wil - hoe dringend heb je geld nodig? Als dat niet het geval is, zou ik zéker geen uitkering aanvragen. Sowieso wordt dat praktisch onmogelijk als je minderjarig bent, maar ik weet niet hoe oud je bent.
Het beste is om zelf, ongedwongen, een andere baan te zoeken. Ga naar uitzendbureaus, zoek op internet en je kunt je ook altijd als werkzoekende opgeven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Of loop winkelstraten door.

Mobius 13-01-2009 20:03

Adore zegt het allemaal. (y)

jenn01 21-01-2009 18:49

Citaat:

Adore schreef: (Bericht 28734816)
Je hebt (waarschijnlijk, uitgaande van de weinige informatie die je geeft) recht op een WW uitkering. Wel de kortlopende, want voor de langdurige WW-uitkering voldoe je niet aan de vereisten. Inderdaad is dit een uitkering van 3 maanden, de eerste 2 maanden 75% van je loon en de laatste maand 70%.
Wat ook al is gezegd is dat je een sollicitatieplicht hebt, als je deze niet nakomt volgen er uiteraard maatregelen.

Het is maar net wat je wil - hoe dringend heb je geld nodig? Als dat niet het geval is, zou ik zéker geen uitkering aanvragen. Sowieso wordt dat praktisch onmogelijk als je minderjarig bent, maar ik weet niet hoe oud je bent.
Het beste is om zelf, ongedwongen, een andere baan te zoeken. Ga naar uitzendbureaus, zoek op internet en je kunt je ook altijd als werkzoekende opgeven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Of loop winkelstraten door.

Nou ik ben 21, wordt in mei 22 ...
ik ben al een tijdje opzoek naar een baan. Dus daar ligt het niet aan. Inmiddels ben ik gevraagd voor een gesprek waar ik heb gesoliciteerd. maar stel dat k niet wordt aangenomen. vandaar mijn vraag. maargoed, uit de informatie die ik van jullie heb gekregen heb ik wel voldoende. Bedankt.

Met Vriendelijke Groet

Adore 23-01-2009 12:49

Zeker voor jongeren is er altijd wel een oplossing te vinden. De overheid WIL gewoonweg dat je wat doet, of het nu studeren of werken is. Dus als jij aangeeft dat je werkzoekende bent en niet blijft aanmodderen, dan kom je waarschijnlijk zo in een traject terecht. Ga naar het CWI als je zoals je zegt al een tijdje op zoek bent. Mijn favoriete organisatie is het niet en dat zul je ook wel merken, maar dan kun je in ieder geval niet zeggen dat je niet het beste hebt geprobeerd.

Hou dus wel in gedachten dat een uitkering je dus nergens brengt. Als mensen na afloop van de WW-periode nog geen baan hebben gevonden, komen ze in de bijstand (WWB, Wet Werk en Bijstand) terecht. In jouw geval zal dat niet gebeuren.
Voor de WWB moet je minimaal 23 jaar oud zijn, zelfstandig zijn (dus niet meer onder de verzorging van je ouders vallen) en zelfs dan is je uitkering lager dan gebruikelijk. Als het intussen niet al was opgeschroefd naar de leeftijd van 26/27.

Dus je zou hoogstens 3 maanden een WW-uitkering ontvangen, daarna ben je weer helemaal terug bij af en staat er een periode op je CV waar ik zelf niet al te blij van zou worden..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.