Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Engelse taal & cultuur (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1736145)

Captured2 17-01-2009 12:38

Engelse taal & cultuur

Hallo,

Ik heb Engels op de havo afgesloten met een 8.Heb dus weinig moeite met de taal en ben geinteresseerd in een studie Engels.Nu is mijn vraag of ik beter de docentenopleiding Engels kan gaan doen of de studie Engelse taal en cultuur? Wat zijn precies de verschillen tussen de studies?
Ook heb ik een aantal vragen over de studie Engelse taal & cultuur.
-Is het een zware studie?
-Moet je je eindscriptie ook in het Engels schrijven?
-Is het erg als je een Amerikaanse uitspraak hebt i.p.v. een Britse uitspraak?
-Moet je erg veel lezen?
-Ga je ook op stage of op uitwisseling naar Engeland?
-Kun je ook voor Amerikanistiek kiezen?

Ik wilde ook vragen hoe het studentenleven is.Ik wil namelijk op kamers in Utrecht en dan lid worden van de studentenvereniging Veritas.Wordt dat echt druk als ik Veritas combineer met een studie Engels aan de universiteit of kan ik dan toch beter voor HBO kiezen?

Ik hoop dat jullie me hier meer over jullie ervaringen kunnen vertellen en dat mijn vragen beantwoord kunnen worden!

duivelaartje 17-01-2009 13:30

Je hebt havo gedaan? Dan kun je geen engelse taal & cultuur studeren, want dat is universiteit. Je kunt wel via een propedeuse bij docentenopleiding Engels (hbo dus) naar de universiteit.

Bij Veritas heb je de eerste maanden wel verplichte jaarclubvormings-borrels en dergelijken. Dat kan best druk zijn als je geen discipline hebt van jezelf.

Dittrich 18-01-2009 17:21

Engelse Taal & Cultuur is idd een universitaire studie, die je dus niet kunt beginnen met enkel Havo. Mocht je dat nu toch willen volgen kun je inderdaad Engels (de HBO studie dus) gaan volgen, meteen je propedeuse halen en doorstromen naar de universiteit. Houdt er wel rekening mee dat je gewoon in het eerste jaar moet instromen.
Om je vragen te beantwoorden (voor zover ik dat kan dan):
1. ETC is wel zwaarder dan Engels. Je moet meer lezen, meer opdrachten maken en je uitspraak behoeft ook veel oefening (zeker als je voor de Britse uitspraak gaat).
2. Ja, alles moet in het Engels (Brits of Amerikaans, al naar gelang het pad dat je kiest ergens in het 1e jaar), muv vakken die je aan andere faculteiten volgt en waar de cursustaal Nederlands is, al kan het dan nog voorkomen dat studenten ETC het in het Engels moeten inleveren.
3. Nee, je kunt kiezen voor verschillende uitspraakvoorkeuren (Brits of Amerikaans sowieso, misschien wel meer, maar dat weet ik niet zeker). Volgens mij kun je echter niet switchen van het een naar 't ander.
4. Ja, je moet veel lezen, maar dat is bij iedere universitaire studie wel zo. ETC is daarop geen uitzondering.
5. Nee, maar dat kan wel. Hou er wel rekening mee dat er een beperkt aantal plekken op een beperkt aantal universiteiten is en dat je moet solliciteren e.d.

Nonaj 18-01-2009 20:44

Citaat:

Captured2 schreef: (Bericht 28755509)
Hallo,

Ik heb Engels op de havo afgesloten met een 8.Heb dus weinig moeite met de taal en ben geinteresseerd in een studie Engels.Nu is mijn vraag of ik beter de docentenopleiding Engels kan gaan doen of de studie Engelse taal en cultuur? Wat zijn precies de verschillen tussen de studies?
Ook heb ik een aantal vragen over de studie Engelse taal & cultuur.
-Is het een zware studie?
-Moet je je eindscriptie ook in het Engels schrijven?
-Is het erg als je een Amerikaanse uitspraak hebt i.p.v. een Britse uitspraak?
-Moet je erg veel lezen?
-Ga je ook op stage of op uitwisseling naar Engeland?
-Kun je ook voor Amerikanistiek kiezen?

Ik wilde ook vragen hoe het studentenleven is.Ik wil namelijk op kamers in Utrecht en dan lid worden van de studentenvereniging Veritas.Wordt dat echt druk als ik Veritas combineer met een studie Engels aan de universiteit of kan ik dan toch beter voor HBO kiezen?

Ik hoop dat jullie me hier meer over jullie ervaringen kunnen vertellen en dat mijn vragen beantwoord kunnen worden!

Wat duivelaartje al zegt, voor ETC moet je inderdaad VWO hebben.

- Ligt er volgens mij een beetje aan hoe zwaar je het zelf maakt. Vind je zesjes wel prima, of liever cum laude? Ik had geen aanleg voor taalkunde vakken en in Utrecht heb je best veel vrije ruimte, dus dat heb ik bij keuzevakken juist zoveel mogelijk proberen te vermijden, literatuur en/of Amerikanistiek vond ik leuker.
- Ja, natuurlijk.
- Nee, zo lang het maar geen mix is van allerlei accenten of je een Nederlands accent hebt vinden ze het volgens mij wel prima.
- Ja, maar dat ligt er ook weer aan hoe zwaar je het zelf maakt geloof ik. Ik koos ook bewust voor bepaalde literatuurvakken waarvoor ik veel moest lezen, gewoon omdat het vak me leuk leek.
- Kan, niet alleen naar Engeland maar ook wel naar bijv. Wales of Ierland. Ik heb het niet gedaan en er zijn ook maar een bepaald aantal plaatsen beschikbaar waarvoor je ook nog eens moet solliciteren.
- Ja. In Utrecht bieden ze bepaalde Amerikanistiekvakken binnen de major aan, en in de profileringsruimte kun je ook nog eens voor een minor kiezen of gewoon voor een paar vakken. Ik kon niet kiezen tussen Engels en AS dus daarom ben ik ook naar Utrecht gegaan destijds, van de 24 bachelorvakken had ik 15 vakken van Engels en 9 van Amerikanistiek (Verhouding majorvakken-minorvakken was overigens 18-6, had drie vakken van Amerikanistiek in mn major zitten).

Sidhe & tuttebel naamzoek

Liesss* 18-01-2009 21:00

Ik studeer ETC aan de uni van Utrecht, en daar heb ik ook een aantal voormalig HBO Engels jaargenoten, die vinden dat de uni sowieso uitdagender is, maar dat het vooral is wat je er zelf van maakt en wat je er uiteindelijk mee wil gaan doen. Als je docent wilt worden is HBO misschien toch een betere optie als ik mijn jaargenoten hoor.

Verder:
- Ja, het is een zware studie. Je moet aan een aantal eisen voldoen, sowieso in het eerste jaar om verder te mogen, dus je moet op voldoende niveau kunnen spreken (en dan bedoel ik niet qua accent), essays schrijven en zowel academische teksten lezen als literatuur uit verschillende periodes.
- Uiteraard moet je eindscriptie in het Engels, alles moet in het Engels.
- Nee; je mag elk accent spreken dat je wilt. Amerikaans en Brits worden je geleerd aan de hand van je eigen keuze in het eerste jaar, maar je mag ook Iers, Canadees, Australisch etc als je iemand kent die je daarbij kan begeleiden, of als dat nu eenmaal al je accent is.
- Je moet heel veel lezen ja.
- Op de meeste studies is daartoe een mogelijkheid ja, in Utrecht heb je het Harting programma, maar je kunt ook via Erasmus.
- Volgens mij in Utrecht niet, dus daar kan ik ook niet verder over informeren.
- Als je per se bij een studentenvereniging wil en je komt van de havo, raad ik je toch HBO aan. De mensen die havo hebben gedaan die bij mij op de opleiding zitten hebben er toch meer moeite mee dan vwo'ers, waardoor ze automatisch meer tijd kwijt zijn aan de studie. Bovendien is het bij veel verenigingen zo dat je er verplicht aanwezig moet zijn bij bepaalde gelegenheden en dat je er wel veel tijd insteekt.

(wel zit er een leuke studievereniging bij de uni van utrecht ;) http://www.albionutrecht.nl)

Liesss* 18-01-2009 21:07

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 28760034)
2. Ja, alles moet in het Engels (Brits of Amerikaans, al naar gelang het pad dat je kiest ergens in het 1e jaar), muv vakken die je aan andere faculteiten volgt en waar de cursustaal Nederlands is, al kan het dan nog voorkomen dat studenten ETC het in het Engels moeten inleveren.
.

Dat is niet waar.. dan mag je zelf kiezen.

Dittrich 18-01-2009 21:37

Citaat:

Liesss* schreef: (Bericht 28761151)
Dat is niet waar.. dan mag je zelf kiezen.

Ah ok :p Nou ja, lijkt me dat je 't dan in het Engels inlevert toch? :o

Nonaj 19-01-2009 06:41

Citaat:

Liesss* schreef: (Bericht 28761113)
- Volgens mij in Utrecht niet, dus daar kan ik ook niet verder over informeren.

Wel. En er is ook een master Amerikanistiek.

Liesss* 19-01-2009 09:10

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 28761313)
Ah ok :p Nou ja, lijkt me dat je 't dan in het Engels inlevert toch? :o

Als je het eenmaal gewend bent is dat veel makkelijker ja! :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:05.