Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Overmeestering (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1736969)

xxChange 21-01-2009 20:28

Overmeestering

De pracht van jouw woorden
Weerkaatsend, een glimmend geluid
Overmeesteren mij
Koude rillingen over mijn rug

Jouw waarheid en jouw leugens
Duistere sprookjes spelend over twinkelend gras
Kruipen langzaam omhoog
Als dauwdruppels in de nacht
Overmeesteren mij

De bevroren gesmolten gezichten
Vertellen mij langzaam wat zij al wisten
Als krioelende duizenden spinnen
Kruip en glibber jij over mij heen
Overmeester je mij

Trekkend aan mijn huid en haren
Mee op het sinister slijmerig schavot
Terechtstelling aan deze dwaas
Hoopvol met grote ogen glimlachend haar liefste lach
Staat daar het mooiste meisje van tijden
Onschuldig, zo lieflijk en wereldvreemd
Vervagend in de stroperige mist
Overmeesterd.

Bright Blue 22-01-2009 10:04

Mooi, heel mooi. Wouw.

kunamosity 22-01-2009 17:01

Jammer dat je in de eerste strofe niet 'overmeesteren mij' als laatste zin hebt gedaan.

"Kruipen langzaam omhoog
Als dauwdruppels in de nacht"

Ik snap even de vergelijking niet met dauwdruppels en omhoogkruipen.

"Als krioelende duizenden spinnen"
Dit leest erg moeilijk. Ik zou er zelf "duizenden krioelende spinnen" van maken.

"Overmeester je mij"
Mooi!

"Hoopvol met grote ogen glimlachend haar liefste lach"
Dit is een mooi stukje vooral de zinsbouw is mooi (anders dan verwacht). Ik weet niet of het moest maar ik lees hier een komma: Hoopvol met grote ogen, glimlachen haar liefste lach (dus haar liefste lach glimlacht zij?)

"Overmeesterd."
Mooi en stellig einde.

eenvisjee 22-01-2009 18:02

mooi :)

xxChange 22-01-2009 18:14

Citaat:

kunamosity schreef: (Bericht 28781509)
Jammer dat je in de eerste strofe niet 'overmeesteren mij' als laatste zin hebt gedaan.

"Kruipen langzaam omhoog
Als dauwdruppels in de nacht"

Ik snap even de vergelijking niet met dauwdruppels en omhoogkruipen.

"Als krioelende duizenden spinnen"
Dit leest erg moeilijk. Ik zou er zelf "duizenden krioelende spinnen" van maken.

"Overmeester je mij"
Mooi!

"Hoopvol met grote ogen glimlachend haar liefste lach"
Dit is een mooi stukje vooral de zinsbouw is mooi (anders dan verwacht). Ik weet niet of het moest maar ik lees hier een komma: Hoopvol met grote ogen, glimlachen haar liefste lach (dus haar liefste lach glimlacht zij?)

"Overmeesterd."
Mooi en stellig einde.

"Kruipen langzaam omhoog." Die zin heb ik gekozen om twee redenen: het zorgt ervoor dat je een beeld vormt, en tegelijkertijd bedoel ik er ook een soort van 'omhoog' in het bewustzijn mee, zoals dauwdruppels ineens verschijnen, zonder een duidelijk begin van hun verschijnen zijn ze er ineens. Ik geef toe, dat is ook niet het eerste wat je denkt als je het leest ;)

"Hoopvol met grote ogen glimlachend haar liefste lach." zou je eigenlijk een komma in kunnen plaatsen, maar ik heb er voor gekozen om dat niet te doen omdat deze en de voorgaande zinnen behoorlijk wat woede in mij op brengen, en ik het zonde vond om die dan af te zwakken door er een pauze in te doen.

Bedankt voor de commentaar!

kunamosity 23-01-2009 10:28

Citaat:

xxChange schreef: (Bericht 28781986)

"Hoopvol met grote ogen glimlachend haar liefste lach." zou je eigenlijk een komma in kunnen plaatsen, maar ik heb er voor gekozen om dat niet te doen omdat deze en de voorgaande zinnen behoorlijk wat woede in mij op brengen, en ik het zonde vond om die dan af te zwakken door er een pauze in te doen.

Bedankt voor de commentaar!

Woede? Goh dat klinkt als behoorlijke bezieling...ik vraag me af waar het precies over gaat.:bloos:

Ave 23-01-2009 16:41

Ik weet waar het over gaat ;) Ik sluit me grotendeels aan bij het commentaar van kunamosity. Ik vind de omhoogkruipende dauwdruppels wel leuk trouwens :) Maar jammer dat je de eerste strofe niet afsluit met 'overmeesteren mij' inderdaad. En dat je iedere zin met een hoofdletter begint, dat leidt mij ietwat af.

xxChange 23-01-2009 19:26

Het gaat over een heleboel dingen eigenlijk :)
Maar ze zijn allemaal in het hokje te plaatsen van mensen of gedragingen die eerst heel mooi lijken maar je uiteindelijk in de rug steken en je bedriegen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:09.