![]() |
6VWO rijen, heel raar.
Van een rij u(0), u(1), u(2), u(3),... is de somrij s(0), s(1), s(2), s(3),... op de gebruikelijke manier gedefinieerd door:
s(0) = u(0) s(1) = u(0) + u(1) = s(0) + u(1) s(2) = u(0) + u(1) + u(2) = s(1) + u(2) enz. Verder is gegeven s( n ) = 3 - 2u( n ) voor n = 0, 1, 2, 3,.... a. Bereken de exacte waarde van u(3). b. Toon aan dat de rij u(0), u(1), u(2), u(3),... een meetkundige rij is. Ik heb al mijn boeken, een aantal van mijn klasgenoten en nog een paar anderen geraadpleegd maar niemand wist het. Ook ik weet het niet. Kan iemand mij alsjeblieft helpen? Alvast bedankt. |
Zonder beginwaarde kom je niet ver. Geloof ik.
|
Nvm deze is reeds opgelost. Het is echt 2 a4tjes lang ofzo. Maar bedankt.
|
Ik had deze vraag vandaag bij een toets, en ik had voor a slechts 1/2 a4'tje nodig ;)
@ AzN: je kan een vergelijking opstellen, omdat er 2 definities van S gegeven zijn. u(0) = 3-2*u(0) 3*u(0) = 3 u(0) = 1 enz. :P |
Maar het antwoord van b is heel lang haha.
|
b kon ik niet afmaken, dus ik hoop dat het begin goed was, en dat ik daar misschien 1 puntje voor krijg :P
|
Ik kan je volgen, maar dan snap ik nog steeds niet hoe je verder komt met u(0) = 1. Maar goed, ik ben niet degene die de stof moet beheersen natuurlijk ;).
Hoe kan 't dat jullie dezelfde opgave hebben moeten maken eigenlijk? |
Deze opgave kreeg ik op een toets dus ik denk dat mijn leraar 'm gewoon ergens vandaan heeft gehaald haha.
Maar hier staat een uitleg: http://www.wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=28&t=2121 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23. |