Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Mooiste vehikel dat je vandaag gespot hebt! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1739678)

Qimm 06-02-2009 20:08

Mooiste vehikel dat je vandaag gespot hebt!
 
die = dat!!! :bloos:

Fiets, auto, motor, vrachtwagen of tractor! Anything goes.

Ik kwam vandaag zo´n jongen tegen:
http://www.carpages.co.uk/mercedes_b...s-11-07-08.jpg
*kwijlsmiley*

mag ik aan toevoegen dat ik mercedes normaliter niks aan vind. Maar de AMG black series, oeioeioei!

Methuselah 06-02-2009 21:00

Vehikel dat je gespot hebt. ;)

Goh, een zwarte A5, beetje verlaagd nog. (y) Very nice, yes yes. :y

Qimm 06-02-2009 21:19

ah damn kan het niet meer aanpassen. Ik wou eerst een andere zin maken, maar dat liep niet en toen heb ik er wat woorden tussen geplakt, geen succes dus. Zou een fb misschien die beschamende fout kunnen aanpassen? :P

Dysmorphofobist 07-02-2009 06:15

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 28852487)
die = dat!!! :bloos:

Fiets, auto, motor, vrachtwagen of tractor! Anything goes.

Ik kwam vandaag zo´n jongen tegen:
[afbeelding]

*kwijlsmiley*

mag ik aan toevoegen dat ik mercedes normaliter niks aan vind. Maar de AMG black series, oeioeioei!

Dat is zo'n porno auto! :eek: Kost ook 'maar' 500.000euro.:D

Qimm 07-02-2009 10:23

Ik had ook er nog nooit een in het echt gezien, maar wow. Sexy bak! En er zat geeneens een kalende midlifecrisser is. Frappant.

Dysmorphofobist 08-02-2009 02:00

Vandaag een witte Audi RS6 Avant gespot:
http://l.yimg.com/eur.yimg.com/xp/ca...-rs6-avant.jpg
580PK/650NM: 0-100: 4,6s - topsnelheid: 250km/h (begrensd).

MTpower 08-02-2009 10:54

Net niks boeienders gezien dan een fiat coupe met turbo en dumpvalve (en vast nog meer).
Die kwam me voorbij geblazen, maar niet echt heel boeiend :P

Methuselah 08-02-2009 10:55

Wit. (n)

RS6 Avant. (y) Een van de auto's op mijn "do want"-lijstje. :o

Dysmorphofobist 08-02-2009 17:47

Citaat:

Methuselah schreef: (Bericht 28856793)
Wit. (n)

RS6 Avant. (y) Een van de auto's op mijn "do want"-lijstje. :o

Met de juiste zwarte/carbon details is een witte auto vaak héél mooi hoor. :)

Dittrich 08-02-2009 19:24

Mja, wit vind ik toch niet echt een mooie kleur eigenlijk.
Mooiste auto die ik nu heb gezien is de 530xd M van m'n overbuurman, maar ik ben dan ook nog niet 't huis uit geweest vandaag :p

KIET 09-02-2009 01:06

Wit of zwart hangt een beetje van de auto af of het staat imho - vaak staat het alleen sportwagens echt goed - maar ik zou het sowieso niet willen... Je ziet er al het vuil op :p En ik houd meer van kleur.

Methuselah 09-02-2009 12:47

Citaat:

Dysmorphofobist schreef: (Bericht 28858644)
Met de juiste zwarte/carbon details is een witte auto vaak héél mooi hoor. :)

Als hij pas gewassen is wel ja. Geef mij maar zwart (ok, ook een kutkleur qua proper zijn eigenlijk) of iets anders donker... :)

Qimm 24-02-2009 17:33

http://www.japcarspics.com/data/medi...8_prestige.jpg

Kwam vanmiddag naast me staan voor het stoplicht. Mooi wel, had er nog nooit 1 IRL gezien :)

Dittrich 24-02-2009 18:46

Dat zijn idd gave auto's ja :cool:

MTpower 24-02-2009 19:43

Zit een wankelmotor in zo'n RX8 toch?

Qimm 24-02-2009 21:52

Keine anhung? (wat moet ik me daar bij voorstellen? :P)

KIET 25-02-2009 01:50

Een wankelmotor is gewoon een ander type motor. In een gebruikelijke motor* gaat de zuiger omlaag, een brandbaar mengsel wordt ingespoten , kleppen gaan dicht en de zuiger gaat omhoog en perst het mengsel samen (compressieslag), het mengsel wordt ontstoken (bij benzine dmv een vonk, bij een diesel door zelfontbranding) en die kracht drukt de zuiger weer naar beneden wat de nodige arbeid oplevert om zo de krukas aan te drijven. Daarna gaat de zuiger weer omhoog en worden de gassen er via een andere klep weer uitgedrukt.

Een wankelmotor werkt anders op het punt dat het geen zuigers en cilinders gebruikt. Je hebt een grote trommel met daarin een driehoek dat om een as kan draaien. In plaats van kleppen heb je dus alleen doorgangen nodig, die van elkaar gescheiden blijven dankzij de punten van de driehoek. Dus bij de inlaat wordt het mengsel ingespoten, wat in een compartiment wordt meegevoerd naar het ontstekingsmechanisme waar het wordt ontstoken en zo dus arbeid levert en vervolgens komt het compartiment langs de uitlaat waar de gassen uitgaan. De voordelen zijn vooral: compactere motoren, veel betere acceleratie en vermogen in verhouding (je bent minder arbeid aan het ontstekingsproces kwijt omdat je - in tegenstelling tot een normale motor dus - geen energie kwijt hoeft te zijn aan extra slagen of om de zuiger weer omhoog te drukken) en ze trillen veel minder. Omdat er minder bewegende onderdelen zijn kosten ze ook minder. Nadelen zijn slijtage van de hoekpunten van die driehoek, hoger olieverbruik (er wordt wat olie ingespoten bij een koude start, en bij vaak starten voor korte stukken kan er olie op de ontsteking komen), ontsteken gaat lastiger en verliest veel warmte en het brandstofverbruik ligt (relatief) hoger.

Vooral Mazda staat inderdaad bekend om hun wankelmotoren, maar het is ook door andere merken gebruikt en zelfs op wat motorfietsen. NSU was de eerste. AvtoVAZ en Lada hebben er beperkt gebruik van gemaakt. Mercedes en Citroën hebben er ook wat mee lopen experimenten, Rolls-Royce zelfs met een wankel-diesel. Maar sinds de jaren '70 is Mazda het enige automerk, waaronder in de RX-8, wat nog wankelmotoren (zelf noemen ze het graag rotatiemotoren) toepast. Wel denkt men dat de wankelmotor een goed ontwerp zou zijn voor waterstof-auto's.

*Overigens, dit is het viertakt-principe waarbij elke tweede neerwaartse beweging dus pas arbeid levert. Een tweetakt-motor werkt op eenzelfde wijze, alleen zijn er geen kleppen aanwezig: zuiger gaat omlaag en maakt twee doorgangen vrij (de lagere inlaat en de iets hogere uitlaat), de zuiger gaat omhoog en drukt het mengsel samen én blokkeert daarbij beide doorgangen af, het mengsel wordt ontstoken en drukt dan meteen de zuiger weer naar beneden om zo arbeid te leveren bij elke neerwaartse beweging. De gassen gaan er via de bovenste doorgang weer uit en via de onderste doorgang wordt het mengsel weer ingespoten. Hierdoor is de tweetakt een stuk efficiënter tov een grotere viertakt, maar het heeft ook nadelen. Voor betere smering is vermenging van de brandstof met olie nodig (vandaar dat ze vaak zo roken). Beide poorten moeten ook gelijktijdig open zijn bij de eerste slag vanwege de koeling en de spoeling van de cilinder. Omdat je wel druk moet behouden in de cilinder wordt er een compressor aangebracht op de uitlaat die een tegendruk geeft bij de uitlaatpoort, zodat er minder onverbrand mengsel weg kan lekken. Dit heeft het knallen/'farten'/pruttelen van de uitlaat tot gevolg. Een ander nadeel (tenzij je het leuk vindt) is dat tweetakts een erg beperkt gebied hebben van waar ze optimaal vermogen kunnen geven. Daarom moeten ze vaak enorm hoog in de toeren rijden (wat met 2 ipv 4 slagen makkelijker kan) en moet je wat nauwkeuriger schakelen. Bij de Saab 93 zijn de versnellingbak-verhoudingen: 1=ong. 0-35, 2=ong.35-80 en 3=ong.80-max. Nog een bijkomend nadeel is dat ze daarom extreem veel lawaai maken - zeker op toeren hoewel dat pruttelen ook niet bepaald zacht is - en een 2-takt op vol vermogen zingt dan ook als een dolle. Persoonlijk vind ik het een briljant geluid om te horen :bloos: :D

Qimm 25-02-2009 07:58

oke, dat ga ik nog een keer lezen als ik meer tijd heb! (interessant!)

Dittrich 25-02-2009 10:56

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 28931127)
Zit een wankelmotor in zo'n RX8 toch?

Jup, een "V6" Wankelmotor. Hoe je dat precies in V-vorm voor je moet zien is me niet helemaal helder, maar goed, wellicht is dat slechts voor de marketing :p

KIET 25-02-2009 11:05

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 28932567)
oke, dat ga ik nog een keer lezen als ik meer tijd heb! (interessant!)

Ik kan het wel een beetje samenvatten :o
http://www.deq.state.mt.us/Cleansnow...FINALBU-12.gif
Boven is de cyclus van een viertakt-motor, onderste is een cyclus van een wankelmotor. De wankel kan dankzij de compartimenten meer ontstekingen leveren in hetzelfde tijdbestek als de viertakt, en in een vloeiendere beweging.

MTpower 25-02-2009 14:03

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 28933059)
Jup, een "V6" Wankelmotor. Hoe je dat precies in V-vorm voor je moet zien is me niet helemaal helder, maar goed, wellicht is dat slechts voor de marketing :p

Dat denk ik ook, een V6 wankelmotor lijkt me vrij onmogelijk :p

Voordeel van zo'n wankelmotor is wel dat je meer vermogen haalt uit een kleinere 'cilinder'. Nadeel is dan wel weer dat 'ie meer verbruikt dan een 4-takt met hetzelfde aantal cc's.
Maar ik vind het wel geinig dat Mazda nog steeds van die dingen gebruikt. Lijkt me wel duur in onderhoud(?)

Qimm 25-02-2009 16:44

Offtopic: interessant, zo leer ik nog weer eens wat. *overweegt toch omscholing :P*

Dittrich 25-02-2009 19:37

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 28933680)
Dat denk ik ook, een V6 wankelmotor lijkt me vrij onmogelijk :p

Voordeel van zo'n wankelmotor is wel dat je meer vermogen haalt uit een kleinere 'cilinder'. Nadeel is dan wel weer dat 'ie meer verbruikt dan een 4-takt met hetzelfde aantal cc's.
Maar ik vind het wel geinig dat Mazda nog steeds van die dingen gebruikt. Lijkt me wel duur in onderhoud(?)

Het benzineverbruik ligt vrijwel gelijk met een 4-takt, maar volgens mij is het belangrijkste punt dat je met een 1800 Wankel een gelijk vermogen kunt halen aan een traditionele 3500cc :o
Ik weet wel dat de Wankelmotoren van Mazda meer olie verbruiken dan een 4-takt, maar onderhoudskosten zijn verder niet noemenswaardig hoger, zover me bekend is dan.

Mooiste auto die ik vandaag gezien heb is een MB S320 CDI, nieuwste generatie met alle luxe erop en eraan. Alleen jammer van de kleine motor :p

KIET 25-02-2009 20:35

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 28933059)
Jup, een "V6" Wankelmotor. Hoe je dat precies in V-vorm voor je moet zien is me niet helemaal helder, maar goed, wellicht is dat slechts voor de marketing :p

Wat is de basis van de "V6", want hij heeft op zich maar 2 'cilinders' (2x650cc) die gezamenlijk goed zijn voor 230 pk bij 8200 toeren (bij de laatste generatie Renesis-motoren) :) Deze High Power-editie maakt wel gebruik van 6 poorten voor in- en uitlaat (ik ben niet zo bekend met de specifieke types) waardoor hij zuiniger en milieuvriendelijk is geworden tov het oude 13B model.

Overigens wordt deze 1.3 motor vaak vergeleken met een viertakt 2.6 motor in prestaties. Het verbruik is in verhouding tot een gewone 1.3 viertakt wel om te janken, want dat is amper 1:10. Tegenwoordig persen we daar makkelijk 1:20 uit bij een viertakt, al is de RX-8 dan ook geen stadsauto :)

Qimm 25-02-2009 21:58

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 28934671)

Mooiste auto die ik vandaag gezien heb is een MB S320 CDI, nieuwste generatie met alle luxe erop en eraan. Alleen jammer van de kleine motor :p


http://i117.photobucket.com/albums/o...f?t=1235599047

Dittrich 26-02-2009 11:39

TTIWWP? :o

KIET 26-02-2009 11:47

This Thread Is Worthless Without Pic(ture)s ;)

Dittrich 26-02-2009 11:53

Oh, ja ik kan wel een random plaatje van een Mercedes-Benz S320CDI gaan googlen, maar iedereen kent die auto wel toch? :o

KIET 26-02-2009 12:14

Mag ik ook zelf gespot zijn? :D
http://i226.photobucket.com/albums/d...m/fotosaab.jpg
Op de terugweg van Breda, door een mede-Saabforummer kennelijk.

Dittrich 26-02-2009 13:26

Hehe, wat een verschijning :D

MTpower 26-02-2009 14:06

Rijdend is ie nog gaver :D

Qimm 26-02-2009 15:16

Fantastisch (y) :D

MTpower 26-02-2009 17:49

Ik zag vandaag wat moois rijden :eek:
Een shelby mustang en hij zag er echt piekfijn uit :eek:

http://67mustangblog.com/wp-content/...t500-cover.jpg

Zoiets, maar die ik zag rijden was meer grijs/bruin achtig, stond hem erg goed!
Ik baal dat ik er geen foto van heb :(

Qimm 26-02-2009 21:45

Wow :eek: rijden die hier ook rond!

Dittrich 26-02-2009 21:56

De nieuwste versies rijden hier ook rond. Heb ze bij de Il Mulino in Utrecht wel eens zien staan, gave bakken wel, maar doe mij qua afwerking toch maar wel een Europese of Aziatische auto :o

Qimm 26-02-2009 22:54

Nou ja, hier heb ik ze nog nooit gezien, hier zijn geloof ik toch minder 'vette' auto's. Hoewle ik een aantal keer een heel sexy DB (ik denk 9) heb gezien oei oei oei *kwijl*

Amerikaans kan mooi zijn, maar het is allemaal wat 'over the top' maar wel eye candy

MTpower 27-02-2009 15:32

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 28940194)
Wow :eek: rijden die hier ook rond!

Duitse platen wel :(

MTpower 27-02-2009 15:35

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 28940270)
De nieuwste versies rijden hier ook rond. Heb ze bij de Il Mulino in Utrecht wel eens zien staan, gave bakken wel, maar doe mij qua afwerking toch maar wel een Europese of Aziatische auto :o

Hehe, ik zou er zelf niet graag een hebben. Maar om er iemand anders mee te zien rijden vind ik ze gaver dan menig europese/aziatische auto :cool:
Het geluid van zo'n ronkende V8 is ook gewoon niet te evenaren door een vergelijkbaar europees blok.

KIET 28-02-2009 01:48

Er zijn uiteraard wel een paar liefhebbers die nog in de oude Mustangs rondrijden hier in Nederland, maar erg vaak zie je ze niet (de nieuwe ook niet, trouwens). Mustangs worden hier natuurlijk niet als een normale Ford verkocht :p Ik weet toevallig via een ander forum dat één iemand zo'n ding heeft - een oude dus - maar dat hij die in Nederland niet op kenteken kon krijgen en in België wel (waar hij woont, al dan niet om die reden). Of dat aan de auto fabrieksaf of aan speciale aanpassingen door hem ligt weet ik niet :)

Persoonlijk vind ik de Fastback muscle-car stijl van deze Mustangs ook erg fraai om te zien (Eleanor :bloos:), al zullen ze als gewone auto vrij waardeloos zijn voor regulier gebruik. Mustang heeft helaas ook een hele periode relatief duffe auto's gemaakt.

Qimm 28-02-2009 09:49

een '67 mustang (rood natuurlijk) wordt waarschijnlijk onze trouwauto :bloos:

MTpower 28-02-2009 16:41

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 28944428)
een '67 mustang (rood natuurlijk) wordt waarschijnlijk onze trouwauto :bloos:

Die op 'mijn' pic is ook een '67, maar dan een shelby mustang.
Is er van die nieuwe mustang een shelby uitvoering trouwens? :o

[edit]
ja, die is er :P

http://elkgrovemustang.com/gallery/a..._Front_3-4.jpg

Vind die oude toch mooier :o

Qimm 28-02-2009 17:14

Njaa maar ik bedoel zo'n veel hippere zoals aan het eind van 'interview with a vampire' Door die film ben ik voor die auto gevallen :D

Dittrich 28-02-2009 20:34

Zonder twijfel de Renault Laguna III Coupé.

http://i121.photobucket.com/albums/o..._Coupe_005.jpg

Al kwam de demo-Maserati Quattroporte van Driessen Automobielen ook wel in de buurt :p

KIET 01-03-2009 02:07

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 28945568)
Njaa maar ik bedoel zo'n veel hippere zoals aan het eind van 'interview with a vampire' Door die film ben ik voor die auto gevallen :D

Als ik mij niet vergis is dat een Ford Mustang uit 1965, en een convertible, in die film :) Ik geloof dat het deze is:
http://www.nextcar.com.au/e.i.2006.m...ed.c.00.70.JPG

Wat MTPower postte is een 1967/1968 Mustang Shelby GT500, een fastback, wat een nieuwer en ander model is (en nog extra onder handen genomen door Shelby). Een '68 Mustang GT-390 werd door Steve McQueen gebruikt - en populair gemaakt - bij een achtervolging met een Dodge Charger in de film Bullitt. De auto was zo krachtig dat hij hem bij één manoeuvre niet onder controle hield en hem in de vernieling reed, wat ze gewoon in de film hebben laten zitten. De 1967 Mustang Shelby GT500 is beroemd als Eleanor, uit Gone in Sixty Seconds (2000):
http://67mustangblog.com/wp-content/...imer-cover.jpg
Niet te verwarren met de 1973 Mustang Mach 1 Eleanor uit Gone in 60 Seconds (1974), waar de 2000-film losjes op is gebaseerd. IMHO is de '67 Eleanor ook de mooiste van alle Mustangs.

De eerste generatie Mustangs werden gemiddeld om de 2,5 jaar vernieuwd, zowel technisch als qua design. Tegen de tijd dat ze aan de tweede generatie begonnen, amper 10 jaar later, was de charme van dit soort Mustangs al weer bijna verdwenen, weg 'designed' :( De vijfde generatie is pas weer terug gegaan naar de ouderwetse styling. Saillant detail is dat bij de nieuwe Shelby GT500 de 500 voor het aantal pk's zou moeten staan, maar toen de auto in Top Gear op de rolbank werd gezet bleek dat toch maar 474 pk te zijn :p De nieuwe KITT is op basis van een Mustang Shelby GT500KR (staat voor King of the Road, niet Knight Rider ;)).

Qimm 01-03-2009 10:59

Oh dan zat ik er 2 jaartjes naast :P maar die van ons is (ergens wel jammer en ergens niet) geen cabrio. Jammer want cabrio's zijn hip, niet echt jammer want dan blijft mijn haar tenminste zitten http://static.bokt.nl/s/blont2.gif

Dysmorphofobist 01-03-2009 11:50

Door Duitsland geweest, genoeg spotwaardige auto's gezien: mustangs, porches, audi's (s3, rs4, rs6), mercedes s65, etc.

Ook nog genoeg sprintjes getrokken, reed zelf met een ouder type Audi RS6 Avant.

MTpower 21-03-2009 15:09

Zag vandaag zo'n nieuwere mustang rijden, helaas wel een cabrio :o

http://2fastlane.com/blog/wp-content...onvertible.jpg

Zelfde kleur e.d.

Qimm 21-03-2009 15:19

als cabrio is die idd niet echt fantastisch

Dittrich 22-03-2009 16:17

De Laguna GrandTour 2.2dCi van m'n ouders :o

Qimm 22-03-2009 18:16

http://farm1.static.flickr.com/207/4...e9d9c1.jpg?v=0

zo-een

niet perse heel móói, maar deze reed achter mij op het zandpad (ik nam een, uhm shortcut) en ik had maar wat graag willen ruilen met de gast in deze auto.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.