![]() |
Horeca CAO - minimumloon?
Ik kom er net achter dat het vorige topic ruim vier jaar oud is dus ik maak maar even een nieuwe:
Ik heb ook een vraag mbt de horeca CAO. Ik heb een nieuwe baan, de eerste twee maanden (proeftijd) worden we betaald volgends de horeca cao Ik quote uit mijn arbeidsovereenkomst "De werknemer wordt ingedeeld in fuctiegroep III (...) de werknemer geniet een brutoloon van €6,16 per uur inclusief vakantietoeslag van 8% en 11,49% overige vakantierechten" Ik ben 20 jaar. Dit klopt toch niet? Ik zou volgens die horeca cao toch minstens €6,76 moeten krijgen, of meer gezien volgens mij het vakantiegeld niet in de loontabel is opgenomen. Iemand die er meer van weet? |
Volgens mij klopt het wel:
Citaat:
Bron: http://www.horeca.org/smartsite.dws?id=53254 en http://www.horeca.org/smartsite.dws?id=8899 |
Ik kom ook op 6.76 uit.
Een wachtperiodiek is bij de horeca volgens mij niets meer dan een periode (van max. 4 jaar) waarin je niet mee doet met de cao-loonsverhogingen, geen recht hebt op extra geld bij feestdagen, en niet van schaal verandert. Kortom, dan heb je nog steeds recht op 75% van het volwassenenloon uit functiegroep 3, en dat komt inderdaad neer op 6.76 volgens de tabel. Exclusief vakantiegeld en vakantierechten! @Boeing: hoe ben jij bij 5.85 gekomen? |
Citaat:
Het wettelijk minimumloon was per 1-1-2009 €7,97, en dan 61,5% hiervan is €4,90 + 19,49% (even ervanuitgaande dat die 11,49% niet over het vakantiegeld is) = €5,86 Zo kom ik er dus op uit:). Ik heb zelf nooit in de horeca gewerkt, maar ik vind dit over de wachtperiodiek, en dat lijkt mij toch heel duidelijk, en ook van toepassing op Fosca: Citaat:
|
Aha, dan wordt de wachtperiodiek op mijn werk dus anders toegepast.
Wel balen voor de TS. |
Hm, hier had ik echt nog nooit van gehoord. Ik vind het wel vrij vreemd, in bovenstaand bericht staat dat het gaat om 'onervaren werknemers' maar ik heb vier jaar horeca ervaring en voor deze baan heb ik vier trainingsdagen moeten volgen. Bovendien kreeg ik een mailtje met dit:
Citaat:
Kortom, ik moet gewoon even mailen ;) bedankt voor de hulp! |
Hmm dan zou je dus niet in de wachtperiodiek moeten vallen.
|
Citaat:
schandalige shizzle Citaat:
|
Euh, volgens mij is bij 22 jaar, 8 euro 50 geworden.
|
Hmm nou ik heb gemaild. Het ligt inderdaad aan de wachtperiodiek die in dit geval twee maanden duurt. Wat er dus wel op neer komt dat als ik straks na die twee maanden loonsverhoging krijg dat die dan maar 60ct/u in houdt.
€6,78 per uur is toch behoorlijk weinig voor een horeca baan of heb ik gewoon verkeerde voorbeelden gehad? |
Horeca betaalt lang niet altijd goed hoor. Horeca staat er juist om bekend dat je voor weinig geld hele lange dagen moet maken. Maar soms tref je het en krijg je ergens wel flink betaald. Of je werkt ergens waar je veel fooi ontvangt, waardoor je je loon prima aanvult.
En al met al is het toch nog wel ietsje meer dan de detailhandel (volgens mij?). |
Ik verdien in de AH op dit moment 5,44.. En ben 17 jaar.. ik ben dan wel door 'mijn kunnen' één of twee schalen hoger geschaald dan normaal geloof ik.. Dus detailhandel en horeca verschillen volgens mij niet onwijs veel.. :o 5,44 zit trouwens ook mijn vakantiegeld bij in!
|
Citaat:
|
Citaat:
Door de fooi, die in het eerste bedrijf ongeveer 1.25 per uur was (veel medewerkers, heel groot bedrijf) en in het tweede bedrijf ongeveer 2.25 was, was het netto uurinkomen dus toch ongeveer 10 euro per uur en de meeste mensen om mij heen die ook in de horeca werken verdienen ook ongeveer eenzelfde bedrag. Jij verdient dus inderdaad niet heel veel denk ik, maar als je fooi krijgt dan is het netto ook niet heel weinig.. |
Citaat:
(y) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19. |