![]() |
Ijs
Heey!
vraagje! wie weet er hoe Natuurijs ontstaat?(ongeveer uitgelegd) want van dat Wikipedia snap ik niet:P dat is toch zo ingewikkeld Groeten!!! Proffie |
kou > ijs
|
zou willen dat het zo makkelijk was...
ik moet precies uitleggen hoe het ontstaat. wat de temperatuur van het water en de lucht moet zijn. voor de ideaale ijsomstandigheden. MVG Proffiee |
Ik weet niet of je zo moeilijk moet denken. Gewoon als het 0 graden of lager is dan wordt water ijs. Daarbij heb je misschien nog last van de wind. Maar veel meer komt er denk ik niet bij kijken.
|
Inderdaad, zuiver water gaat onder 0°C bevriezen en dus ijs worden. Als je meer detail wilt, ga je zelf ook een beetje moeite moeten doen om die andere invloeden te begrijpen. De uitleg op WikiPedia is trouwens niet moeilijk, vind ik dan; maar als je er dingen niet van begrijpt, mag je natuurlijk steeds vragen.
Wat andere dingen die invloed kunnen hebben op het bevriezen (waar ik zo direct opkom): hoeveelheid opgeloste stoffen (bv. waarom men zout strooit), omgevingsdruk (zie de fase-/toestandsdiagrammen (bv. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Phase-diag2.svg maar die is vooral een schets en is niet overal bruikbaar voor water/ijs)). |
Als de temperatuur lager wordt gaan de moleculen onderling langzamer bewegen. Hoe sneller het beweegt (dus hoe warmer het is) hoe 'losser' de stof is. Als een stof gasvormig is bewegen de moleculen heel snel. In ijs bewegen ze juist langzaam.
Hier is ook het absolute nulpunt (ongeveer -273 graden) mee bepaald. Bij die -273 graden zouden de moleculen helemaal stil staan. Kouder kan het dan dus niet worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:41. |