![]() |
Waar zijn je verstandskiezen goed voor?
Ik weet het niet dus..
|
Voor hetzelfde als je andere kiezen.
En om voor een hoop ellende te zorgen :s |
Verstandskiezen zijn de achterste kiezen in het blijvend gebit, waarbij zich in ieder kaakggedeelte (de onder- en bovenkaak) 2 verstandskiezen bevinden. Bij vrij veel mensen ontbreken een of meer verstandskiezen. Ook komt het voor dat een of meer verstandskiezen niet zijn doorgebroken, maar in het bot verscholen liggen. Bij het niet volledig doorbreken van verstandskiezen ontstaat meestal een ernstige ontsteking van het tandvlees rondom de kies, zodat het in dat geval raadzaam is om de verstandskiezen te verwijderen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Verstandskiezen komen veel later. Ik was in groep 6 van de basisschool al klaar met melktandjes wisselen en ik begin nu pas verstandskiezen te krijgen.
En ik dacht dat het normaal was dat die (veel) later kwamen. En daarom snap ik het nut er ook niet van.. |
Verstandskiezen krijg je pas tegen je 18de jaar. Sommige mensen krijgen ze later, anderen krijgen ze nooit.
|
en dat berichtje was niet van mijn lieftallige broertje Maarten, maar van mij...
|
Citaat:
ik denk da ik zelfs 15 was toen de eerste begon te komen |
Knauwen! :d
|
:eek: Zijn die dingen daar voor!
|
Citaat:
|
Mijn eerste verstandskies komt net door.... :D Best een beetje een irritant, zeurderig gevoel achterin mijn onderkaak...... (n) 't Duurt nog wel even voor al dat tandvlees weg is, op het moment zie je maar een ietsie pietsie van mijn verstandskies..... :D
Ripper |
Citaat:
|
Volgens mij is het voor iedereen verschillend. Ik ben pas 16 en ik heb nog maar één maar die zit er al volledig door, doet echt geen deugd eigenlijk, dacht eventjes dat ik met een kanjer van een gat in m'n achterste tand zat, was het eigenlijk gewoon m'n tandvlees die aan het scheuren was voor m'n wijsheidstand :eek: . Nu maar wachten op de rest, maar volgens mij hangt het echt af van persoon tot persoon. Ken iemand die in de twintig is en nog geeneen heeft en ken iemand die twintig is en die ze al allemaal heeft moeten laten trekken dus denk ik toch hoe later hoe beter. En volgens mij zijn ze gewoon om te kauwen of mss omdat je mond nog niet vol genoeg zit :D . Weet niet. Je ziet maar waar je ze voor gebruikt!
slukus |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
(tenminste, zo lijkt het :)) |
tja ze zijn voor ons niet echt noodzakelijk maar voor onze verre voorouders waren ze dat wel.
je zal zien dat over 50 jaar niemand die dingen mee krijgt omdat ze geen functie mer hebben. |
Bij mij is het hele setje nu door, heb nergens last van en hoop dat ook niet te krijgen.
|
Ze hebben bij ons geen nut meer. Het is gewoon een teken van evolutie. Want wat bij ons verstandskiezen zijn, zijn bij olifanten bijvoorbeeld gewone normale kiezen en omdat deze dieren zo groot zijn, hebben ze bij hen wel nut. Bij hen is het van belang zoveel mogelijk tanden en kiezen te hebben.
Het is dus voor ons, mensen, nergens goed voor. Het bezorgd ons eerder last. Maar vroeger, toen we nog geen mensen waren maar andere wezens, toen kwamen ze wel degelijk van pas. Gewoon een teken van evolutie dus. |
gege :D
ff voor de duidelijkheid: de naam verstandskies heeft niets te maken met "verstand" of "wijsheid", maar met het feit dat de kies ver weg staat. |
Citaat:
:D |
Citaat:
|
mijn ver-stands-kiezen zijn goed om getrokken te worden en dus de kaakchirurg werk tegeven:D
de linkerkaak is al verstandsloos:) |
Bij mij komen ze nu half door maar kweet niet of ze verder willen.. eentje is al drie jaar bezig met doorkomen :o
Ik wil niet naar de kaakchirurg.. ik hoop dat die kutkrengen gewoon doorkomen (of helemaal wegblijven).. ik poets ze wel goed.. geen tandartsboor in mijn mond graag.. behalve mn piercer blijft iedereen van mijn mond af. |
ik moet mijn 4 achterste kiezen trekken om plaats te maken voor mn verstandskiezen... morgen ga ik voor de 3e... :eek:
|
Bij mij waren ze op mn 16-17 al alle 4 getrokken.. Het is echt belangrijk om die ondingen te laten verwijderen.. Ze zijn namelijk kwalitatief veel minder dan je normale kiezen, waardoor er makkelijk gaatjes in ontstaan..
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41. |