![]() |
Studenten LAN-internet werkt niet
Hallo,
Ik zit hier op een studenten internet netwerk (hoe je 't ook noemen wilt) en ik heb een nieuwe PC gekocht met onboard LAN. Nu heb ik de kabel hierop aangesloten (ja eerst LAN drivers geïnstalleerd van Realtek) en de gegevens precies overgenomen (IP adres, DNS, alles 1000 keer nagekeken). Hij zegt ook dat er 10 Mbps verbinding is, maar verder doet niets het, internet niet, ik kan niet naar Google.com pingen, enzovoort. Terwijl als ik mijn oude computer weer aansluit, waar een aparte LAN kaart in zit die ik niet in mijn nieuwe computer kan zetten, internet het daar wel doet :s Wellicht met MAC-adressen iets aan de hand o.i.d.? Groeten CptRake |
Je hebt je oude computer toch van dat netwerk gehaald, mag ik hopen? Want anders zal daar alles in de war lopen met een dubbel IP-adres. Als je achter een router zit, zou ik je eigenlijk aanraden om gewoon via DHCP IP-adressen te aanvaarden (voor gewoon huis-tuin-en-keukengebruik zijn statische adressen voor computers niet nodig; als je thuis een servertje draait dan is dat iets anders, maar dan zou je wel moeten weten dat je geen dubbel IP mag hebben).
Je kan ook steeds proberen een IP-adres in dezelfde range (bv. als je IP nu 192.168.1.10 is, dat laatste getal te veranderen in 11 ofzo (dat is het heel simpel uitgelegd, maar klopt niet op elk netwerk, dat is afhankelijk van je exacte netmask; maar in de meeste thuisnetwerken werkt het zoals ik uitleg). |
Ik zit hier dus op kamers en krijg van de huisvesting een IP adres toegewezen. Ik kan dus alleen qua 'client-side' dingen doen.
|
Citaat:
Bovendien, in heel wat netwerken met statische IP-adressen die je toegewezen krijgt, kan je vaak nog op ongebruikte IP-adressen proberen. Wat ik in dergelijk geval meestal doe is met een computer die wel verbonden is, gewoon eens pingen naar enkele adressen (daarvoor bestaan programma's die een hele range afgaan) en dan eentje inpikken dat niet bezet is. Niet echt proper naar het netwerkbeheer toe, maar eens mens moet soms wat pragmatisch te werk gaan als de bureaucratische wegen te lang duren. |
Oke. Ik zal wel even wat proberen. Bedankt :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mocht je aan de UT studeren, dan moet je ook je MAC-adres registeren. Hoe dat moet staat stap voor stap uitgelegd op een pagina waar je wel bij kunt.
|
Of je spooft gewoon je MAC. Heel simpel. Via een ipconfig /all kan je het hardware adres zien (staat trouwens ook op de kaart geprint) en daarna voer je die in in de geavanceerde eigenschappen van je netwerkkaart in apparaatbeheer. Daar heet het meestal "hardware address".
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43. |