![]() |
[Linux] als beginner
zie titel, welke distributie is nu het meest gangbare.
ik kan debian wel downloaden van een ftp maar kan dan kiezen uit 4 maps nl: alpha source i386 spark nu zou ik graag willen weten welke ik hebben moet. de i386 based ? en wat is de aanbevolen partitie ? |
http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=4
Download gewoon het i386 Debian GNU/Linux - Disk 1 Generic boot (US) ISO en brandt dit image op CD. Debian installeren is dan zo gemakkelijk als het rebooten van de CD. Partities mag je zelf indelen als je wilt. Het zou niet verkeerd zijn een beetje onderzoek te verrichten en dingen na te lezen. Succes iig. |
Citaat:
disk 1 is dus noodzakelijk en ik wil een partitie gebruiken, is 5 GIG voldoende ? |
waarmee kan ik dat .iso bestand branden?!
|
Citaat:
|
Citaat:
5 gig is over het algemeen ruim voldoende ja :) En dit is de heilige URL als het over het leren van Debian gaat: http://panic.et.tudelft.nl/debian/ha...bian22hdl.html . |
Citaat:
Stond in eerste instantie niet in de lijst van Nero.. beetje vaag... Maar typte toen maar *.iso in en toen zag hij hem wel en was dus te branden... Overigens wel vaag dat hij hem normala niet pakt... Ik kon hem openen met Winrar :D Ik zal ook ff paar topics lager kijken ... |
Ik wil graag naast Linux ook windows draaien..
Kan ik nu gewoon de computer formatteren en eerst linux installeren en dan later windows of moet er eerst windows opstaan?! |
Mag je zelf kiezen. Je kan altijd achteraf 1 van de twee in je MBR zetten en booten. Ik heb zelf altijd eerst Windows geinstalleerd en later Linux, en dan Windows in LILO (LInux LOader) gezet. Andersom schijnt ook te kunnen, Linux in je Windows boot loader dus. (Vanaf NT4 ondersteund door Windows) Hoewel 't dan misschien makkelijker is gewoon LILO alsnog te installeren.
Snap je 't nog? :) |
Citaat:
|
Owke ik geloof dat ik het snap... Dus toch ff eerst windows installeren.. Is goed.. doe ik dat eerst morgen :D
*offtopic: Koen ga jij niet naar de ICA volgend jaar?!* |
Citaat:
|
Citaat:
Ben alleen nog beetje n00b :D |
Citaat:
Maar goed, laten we niet teveel off-topic gaan, wil je me hier verder nog over spreken contact me dan ff op ICQ/MSN/Mail/ whatever :) |
Citaat:
Ik heb die tutorial die je zei al uitgeprint en ben het nu aan het lezen, lijkt me wel verstandig ;) |
Ik heb Linux nu draaien... Suse 8.0... Iemand had een gekochte versie en het installeren was tamelijk makkelijk.. Win 98 draait er nu ook naast was ook geen probleem...
Ik zou graag MSN willen draaien en ik heb begrepen dat dat ook op Linux kan?! Waar kan ik dat vinden?! |
Citaat:
|
volgens mij begint het gewoon eng te worden om het te installeren op mijn bestaande systeem,
is het wel veilig om het naast mijn windows te zetten. |
Citaat:
|
Veilig is het zeker, zolang je maar weet hoe je met partites moet omgaan. Dus niet per ongeluk je Windows partitie verwijderen, maar dat is wel vrij logisch en zal jou wel niet 1-2-3 gebeuren denk ik ;)
Veel risico kan je nooit lopen, zolang je maar goed oplet wat je doet. |
Het is zelfs mij gelukt :D
|
volgens mij is het beter dat ik een andere distributie pak
als ik bij het installeren van de base ben, zoekt ie naar basedebs.tar, maar die staan nergens op de cd of ik moet zoeken naar release in een binary-i386 map waaaaah iemand een tip |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19. |