![]() |
Kleuren!
Hebben jullie ook dat jullie dingen combineren met kleuren?
Als je je erop focust dat je er plotseling een kleur voor hebt? Bijvoorbeeld; werken in een kantoor is voor mij beige met grijs. En werken in een kledingzaak is donkerblauw. De jongen die ik leuk vind is donkergroen en donkerpaars en donkerblauw, mijn moeder is vooral donkerbruin, en ook gebroken wit en donkerblauw, een vriendin van mij die niet helemaal klopt, lang verhaal, is zwart, de tweede wereldoorlog is donkergroen en zwart, de 15e eeuw is roze ..enzovoorts. hebben jullie dat nou ook? |
ik snap er niks van.
|
ik heb wel altijd gehad dat ik cijfers en letters met een kleur associeer. als ik nu aan "3" denk, dan is dat donkergroen. het woord "drie" is echter vooral geel omdat de "i" - de letter die de klank aan het woord geeft - geel is.
overigens heeft dit gewoon een wetenschappelijke naam: Grapheme-color synesthesia wat jij vertelt zal hier ongetwijfeld aan gerelateerd zijn. zie de overkoepelend term: Synesthesie |
tenks:D dat is inderdaad precies wat ik bedoel!
|
Ik heb dat eigenlijk nooit, maar laatst werd in een boek een muzieknoot vergeleken met een kleur (rood geloof ik) en toen dacht ik echt, néé, dat klopt van geen kanten, het moet groen zijn! En toen ging ik er even over nadenken en ik vond de A ook oranje en dat soort dingen. Toch wel typisch :D
|
zoals in de genoemde links wel te vinden is, zijn het geen vaststaande kleuren. iedereen die het "heeft" ervaart dat anders. en je kunt het ook tot op zekere hoogte trainen...
|
Citaat:
|
Ik heb dat met cijfers en dagen. Al had ik het vroeger meer dan nu.
|
Ik herken het ook, al had ik er nooit over nagedacht. Maar dat ga ik nu toch eens doen, hoe het komt dat ik bepaalde associaties maak(y)
|
Ik heb dat niet:( Ik heb alleen dat ik bepaalde klanken associeer met bepaalde gevoelens, maar dat is volgens mij geen synesthesie, dat is gewoon wat raars van mij.
|
klanken met gevoelens? Leg eens uit?:)
|
Gewoon, een m is vriendelijk, een t is ongecompliceerd, een g is lief, dat soort dingen. Maar dat zijn gewoon associaties.
|
Ik heb het ook niet, maar met sommige dingen heb ik wel sterke associaties.
Bij het cijfer drie hoort de kleur oranje en ik vind het het lelijkste cijfer wat er is. Geen idee waarom. Bij oktober heb ik goede associaties, hoort bij groen en is een mooi woord. Ik hou ook niet van de letter W, want dan moet ik aan dikke mensen en Willies denken. Met geuren heb ik het sowieso heel sterk, maar volgens mij hoort dat zo (of mijn geur geheugen is beter dan mijn visuele of auditieve geheugen -bestaat dat allemaal?-). |
Citaat:
|
Ja, heel erg herkenbaar :)
|
Citaat:
|
Oja, dat heb ik ook weleens.
|
Niet per se met kleuren (wel gedeeltelijk, maar veel dingen hebben ook geen kleur) maar wel met 'ruimte' en tekst.
|
Oh ja, dat heb ik ook heel erg. Niet alleen kleuren maar ook wat Vogelvrij zegt. Ik heb zelfs mijn nickname gekozen omdat de klanken bepaalde associaties oproepen die ik bij mezelf vond passen. :D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49. |