Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Gemeentelijke belasting (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1742678)

JustMe-L 27-02-2009 19:25

Gemeentelijke belasting
 
Ik heb al het een en ander opgezocht op internet maar kom er toch niet helemaal uit.

Ik zal eerst mijn situatie uitleggen. Ik woon in een soort studentenflat. Daarin deel ik samen met een jongen de badkamer en keuken.
Nu heeft hij een brief gekregen van de gemeente dat hij belasting moet betalen, maar omdat we hier samen wonen moet ik dus de helft betalen (tussen haakjes staat ook dat het om beide huisnummers gaat, we hebben ieder een eigen huisnummer)
Nu is alleen het probleem: hij woont hier het langst dus hij zou bezwaar in kunnen dienen. Maar hij verdient dus erg veel omdat hij momenteel zijn studie even heeft stop gezet. Ik daarentegen ben wegens persoonlijke omstandigheden niet in staat om te werken en heb dus geen inkomen.
Ik wil dus bezwaar maken tegen mijn deel van het bedrag.

Kan dit? (hij is immers langstwonende)
En als dit kan, hoe kan ik dit dan aanpakken?

Ik hoop dat iemand mij hier over kan vertellen want veel informatie kan ik er niet over vinden.
Alvast bedankt!

Lucky Luciano 27-02-2009 19:30

Citaat:

JustMe-L schreef: (Bericht 28943346)
Ik heb al het een en ander opgezocht op internet maar kom er toch niet helemaal uit.

Ik zal eerst mijn situatie uitleggen. Ik woon in een soort studentenflat. Daarin deel ik samen met een jongen de badkamer en keuken.
Nu heeft hij een brief gekregen van de gemeente dat hij belasting moet betalen, maar omdat we hier samen wonen moet ik dus de helft betalen (tussen haakjes staat ook dat het om beide huisnummers gaat, we hebben ieder een eigen huisnummer)
Nu is alleen het probleem: hij woont hier het langst dus hij zou bezwaar in kunnen dienen. Maar hij verdient dus erg veel omdat hij momenteel zijn studie even heeft stop gezet. Ik daarentegen ben wegens persoonlijke omstandigheden niet in staat om te werken en heb dus geen inkomen.
Ik wil dus bezwaar maken tegen mijn deel van het bedrag.

Kan dit? (hij is immers langstwonende)
En als dit kan, hoe kan ik dit dan aanpakken?

Ik hoop dat iemand mij hier over kan vertellen want veel informatie kan ik er niet over vinden.
Alvast bedankt!

Als jullie beide een eigen huisnummer hebben, kan je wellicht de aanslag terugsturen en vragen om deze per adres te specificeren.

kopmuntkip 28-02-2009 09:44

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 28943353)
Als jullie beide een eigen huisnummer hebben, kan je wellicht de aanslag terugsturen en vragen om deze per adres te specificeren.

alleen belanghebbende kunnen dat volgens mij.

ganralph 28-02-2009 10:07

wij hadden ook zoiets in ons studentenhuis. maar eh, dit hoort toch bij je huur in te zitten? wij hebben toen via een bezwaarprocedure gezorgd dat de rekening bij de huisbaas kwam (die er overigens vanaf het begin netjes aan meewerkte). gemeenten sturen dit naar de bewoners, maar het is in principe een post voor de verhuurder.

als de brief aan je "huisgenoot" alleen gericht is (logisch als hij de langstwonende is) dan is hij idd degene die bezwaar kan aantekenen.

Lucky Luciano 28-02-2009 10:29

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 28944448)
wij hadden ook zoiets in ons studentenhuis. maar eh, dit hoort toch bij je huur in te zitten? wij hebben toen via een bezwaarprocedure gezorgd dat de rekening bij de huisbaas kwam (die er overigens vanaf het begin netjes aan meewerkte). gemeenten sturen dit naar de bewoners, maar het is in principe een post voor de verhuurder.

als de brief aan je "huisgenoot" alleen gericht is (logisch als hij de langstwonende is) dan is hij idd degene die bezwaar kan aantekenen.

Volgens mij bestaat de gemeentelijke belasting uit een deel voor de eigenaar/verhuurder en een deel voor de huurders/bewoners. Zo moet de verhuurder bijvoorbeeld betalen voor de rioolaansluiting, maar de huurder van het riool gebruik.

ganralph 28-02-2009 11:02

dat zou kunnen, want op de "gecombineerde aanslag" die ik toen kreeg (gemeente Amsterdam overigens) stonden wel de afvalstoffenheffing en waterschapsheffingen, maar geen zaken als Canon en Ozb (die ook bij de gecomb. aansl. horen).

desalniettemin zou dit bedrag - zeker bij een studentenflat - bij de huur in moeten zitten.

Lucky Luciano 28-02-2009 11:04

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 28944535)
dat zou kunnen, want op de "gecombineerde aanslag" die ik toen kreeg (gemeente Amsterdam overigens) stonden wel de afvalstoffenheffing en waterschapsheffingen, maar geen zaken als Canon en Ozb (die ook bij de gecomb. aansl. horen).

desalniettemin zou dit bedrag - zeker bij een studentenflat - bij de huur in moeten zitten.

Waarom moet dat? Als de huurbaas het niet in de servicekosten heeft opgenomen moeten de studenten het zelf onderling maar oplossen

ganralph 28-02-2009 11:11

"moeten" bedoel ik niet in wettelijke zin. ik bedoel het vooral in de zin dat veel contracten voor studentenwoningen "inclusief" zijn. kortom, je betaalt een vast bedrag en daarvoor zorgt de verhuurder dat jij je verder niet druk hoeft te maken. kwestie van service/onduidelijkheden vermijden.

iig voor TS wel even handig om op te zoeken of dit in het contract genoemd staat.

Daantje_0705 28-02-2009 14:16

Ik woon in Rotterdam en wij krijgen ook altijd een aanslag voor de gemeentelijke belastingen en voor het waterschap. Samen zo'n 500 euro. Het is belasting die de verbruiker moet betalen dat is dus de huurder en niet de verhuurder (die moet het betalen voor de woning waar hij/zij woont). Wij hebben vorig jaar kwijtschelding aangevraagd maar daarbij wordt rekening gehouden met het totale inkomen en spaargeld van alle bewoners. Om voor kwijtschelding in aanmerking te komen mag je samen niet meer verdienen dan een bijstandsuitkering en ook maar heel weinig spaargeld hebben. Vooral om dat laatste is het bij ons dan ook afgewezen.

Ik heb dit jaar nog geen aanslag gekregen maar heb wel besloten om het gewoon te betalen. Vorig jaar is het zo'n rompslomp geweest met mensen die verhuisden en nieuwe mensen die er kwamen wonen en geruzie om wie het moest betalen. We kregen de aanslag in februari en in november bericht dat het was afgewezen en uiteindelijk kreeg ik vorige week het laatste geld betaald. Daar heb ik geen zin meer in want uiteindelijk betaal je er geen cent minder om.

Overigens hoort dit soort post altijd aan de oudste bewoner gericht te zijn.

superduck 28-02-2009 18:41

Zou ook even controleren of je niet in aanmerking voor kwijtschelding komt omdat je een onzelfstandige woonruimte bewoont (Op mijn aanslag gedefinieerd als woonruimte waar keuken en/of sanitaire voorzieningen worden gedeeld). Op mijn aanslag voor waterschapsbelastingen staat dat expliciet vermeld, maar ik weet niet of dat ook zo voor gemeentebelastingen kan.

Mobius 28-02-2009 18:42

Jij kunt vrijstelling krijgen. Hij niet, omdat hij kapitaalkrachtig genoeg is. Dus wellicht dat ze zijn rekening kunnen aanpassen naar "eenpersoonshuishouden". Op die manier betaalt hij alleen voor zichzelf en blijf jij buiten schot.

Ik vind het trouwens nog steeds raar dat de gemeentebelasting wordt berekend op de WOZ-waarde van het jaar daarvoor. Ik heb een huurhuis dus ik ben niet de eigenaar. Verhuurbedrijf zou dus moeten betalen.

koekjes 01-03-2009 11:56

ik hoop dat t hier dit jaar goed gaat vorig jaar heb ik dus geen belasting betaald omdat het niet op mijn naam stond (de oude bewoner was blijkbaar nog ingeschreven) en ik heb ze dat 10x gezegd maar er werd niks mee gedaan, toen dacht ik ook: niet mijn probleem....
en dit jaar nog niks gehoord...

Mobius 01-03-2009 12:02

Citaat:

koekjes schreef: (Bericht 28947644)
ik hoop dat t hier dit jaar goed gaat vorig jaar heb ik dus geen belasting betaald omdat het niet op mijn naam stond (de oude bewoner was blijkbaar nog ingeschreven) en ik heb ze dat 10x gezegd maar er werd niks mee gedaan, toen dacht ik ook: niet mijn probleem....
en dit jaar nog niks gehoord...

Dan kunnen ze je alsnog gaan naaien. Jij woonde er op dat moment dus jij hebt gebruik gemaakt van diensten als afvalprocessie en het riool. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de vorige bewoner dat zonder slag of stoot heeft laten afschrijven van zijn rekening. De gemeente werkt in dezen als een langzame, logge organisatie die in mijn ervaring nog 2-3 jaar na dato kan gaan zeuren. Als je geen naheffing krijgt heb je geluk.

koekjes 01-03-2009 12:06

het is ook niet afgeschreven maar ik heb ze op de hoogte gesteld dat hij hier niet meer woont en ik nu de hoofdbewoner ben, als zij er niks mee doen ik dat toch niet mijn schuld

Daantje_0705 01-03-2009 12:39

Ze kunnen het ook niet zomaar afschrijven. Er zit een acceptgiro bij.

Ik heb in Rotterdam ook nog niets gehoord trouwens. Vorig jaar kwam het ergens halverwege maart.

Lucky Luciano 01-03-2009 14:13

Die van Delft is net geweest, heb net bezwaar gemaakt tegen de WOZ-waarde van 131.000. 99.000 lijkt me beter:p

Hakuna 01-03-2009 19:59

Uitgerekend ga ik morgen naar de gemeente toe om samen met een mederwerker de kwijtscheldings formulieren in te vullen. Elk jaar post van deze zuigende instantie's. Eerst het waterschap, nu dat weer! :confused:

Lucky Luciano 01-03-2009 20:25

Na 2 jaar alles in te vullen kan je in Delft gewoon een kruisje zetten bij meerjarige kwijtschelding en dan is alles daarna geregeld.

Mobius 01-03-2009 20:26

Citaat:

Cornel schreef: (Bericht 28949691)
Uitgerekend ga ik morgen naar de gemeente toe om samen met een mederwerker de kwijtscheldings formulieren in te vullen. Elk jaar post van deze zuigende instantie's. Eerst het waterschap, nu dat weer! :confused:

Waarom heb jij als 28-jarige recht op kwijtschelding?

Adore 01-03-2009 22:35

Citaat:

Mobius schreef: (Bericht 28949792)
Waarom heb jij als 28-jarige recht op kwijtschelding?

Waarom niet?

Ik vul op spreekuur kwijtscheldingen in voor alle mogelijke leeftijdscategorieën. Als ze alleen op leeftijd zouden selecteren zou het enorm schelen in het aantal kwijtscheldingen dat ik dan zou moeten aanvragen, maar het is een beetje kort door de bocht om alleen dit als criterium te nemen.

koekjes 02-03-2009 20:29

en weer een aanmaning, die mensen zijn echt fucking dom, krijg er gewoon koppijn van

Go 02-03-2009 20:41

Ja, dat kan omdat je belanghebbende bent. Zeker bezwaar maken, en mocht de gemeente vinden dat je geen belanghebbende bent, dan hoor je het wel. Bezwaar maken kost bovendien niets! Mocht de gemeente vinden dat je niet belanghebbende bent, dan laat je het hier maar weer even weten!

PV 02-03-2009 23:38

ik heb onze riool+afvalstoffen rekening doorgemaild aan het kamerverhuurbureau. ik vind 't stom dat die rekening op mijn naam hier in de brievenbus valt, alleen maar omdat ik toevallig een maandje eerder ingeschreven stond dan andere huisgenoten. ik ga t iig zo lang mogelijk proberen te vertikken te betalen, heb het al een paar jaar kunnen doen op mijn vorige adres en nu weer hetzelfde gezeik (n)

Lilium 03-03-2009 09:15

Je kunt wel bezwaar maken tegen de manier van belasting heffen van de gemeente. In je brief kun je dan schrijven dat je het niet kunt betalen en door het inkomen van je huisgenoot gedwongen bent het wel te betalen. De huurdersvereniging waar ik lid van ben, heeft voorbeeldbrieven op haar website gepubliceerd. Wellicht heb jij daar ook wat aan, ze staan hier: http://www.huurdersverenigingbres.nl/

PV 03-03-2009 12:37

ik kan het wel betalen, anders had ik idd wel officieel bezwaar gemaakt.

Hakuna 03-03-2009 12:53

Citaat:

PV schreef: (Bericht 28957233)
ik kan het wel betalen, anders had ik idd wel officieel bezwaar gemaakt.

Ik kan het in feite ook wel betalen ;). Maar als mijn inkomen aan de kwijtscheldings criteria voldoet, waarom zou ik het dan geen kwijtschelding indienen. Onder het motto...nee heb je, ja kun je krijgen.

Adore 03-03-2009 12:56

Citaat:

Cornel schreef: (Bericht 28957319)
Ik kan het in feite ook wel betalen ;). Maar als mijn inkomen aan de kwijtscheldings criteria voldoet, waarom zou ik het dan geen kwijtschelding indienen. Onder het motto...nee heb je, ja kun je krijgen.

Met spaargeld is het alsnog einde verhaaltje, dus dan hoop ik voor een keer voor iemand dat je dat niet teveel hebt dan!

Mobius 03-03-2009 18:52

Citaat:

Cornel schreef: (Bericht 28957319)
Ik kan het in feite ook wel betalen ;). Maar als mijn inkomen aan de kwijtscheldings criteria voldoet, waarom zou ik het dan geen kwijtschelding indienen. Onder het motto...nee heb je, ja kun je krijgen.

Als je het wel kan betalen, komt de gemeente daar d.m.v. de kwijtscheldingsprocedure wel achter.

PV 03-03-2009 23:17

Citaat:

Cornel schreef: (Bericht 28957319)
Ik kan het in feite ook wel betalen ;). Maar als mijn inkomen aan de kwijtscheldings criteria voldoet, waarom zou ik het dan geen kwijtschelding indienen. Onder het motto...nee heb je, ja kun je krijgen.

spaargeld en bezittingen tellen volgens mij ook mee. en mijn inkomen is ook te hoog. maar ik vind het gewoon stom dat, omdat ík de rekening krijg we het zouden moeten betalen, terwijl wanneer een huisgenoot zonder inkomen hier als eerste ingeschreven zou staan, het zonder problemen kwijtgescholden zou worden.

June bug 05-03-2009 13:41

Ja dat vind ik dus ook een beetje raar.. Ik woon met 4 anderen in een studentenhuis maar ik sta het langst ingeschreven op ons adres dus krijg het altijd op mijn naam. Ik ging kwijtschelding aanvragen dus stuurde alle nodige documenten alleen van mezelf mee. Nadat ik dat allemaal ingestuurd had las ik ergens dat ik eigenlijk van al mijn huisgenoten ook kopieen van afschriften en salarisstroken etc. had mee moeten sturen. Niet meer gedaan en uiteindelijk kreeg ik ook gewoon kwijtschelding, gebaseerd op alleen mijn gegevens dus...

Hakuna 05-03-2009 14:38

Vandaag een brief ontvangen dat de aanvraag voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen in goede orde ontvangen is (krijg ik elk jaar) maar dat wil natuurlijk nog niet automatisch zeggen dat de kwijtscheldings aanvraag gehonoreerd wordt. Tevens kreeg ik bericht dat ik twee maal een bedrag van 125 en 150 euro krijg uitgekeerd in het kader van chronisch zieken regeling van isdbol.

Daantje_0705 05-03-2009 17:51

Citaat:

PV schreef: (Bericht 28961104)
spaargeld en bezittingen tellen volgens mij ook mee. en mijn inkomen is ook te hoog. maar ik vind het gewoon stom dat, omdat ík de rekening krijg we het zouden moeten betalen, terwijl wanneer een huisgenoot zonder inkomen hier als eerste ingeschreven zou staan, het zonder problemen kwijtgescholden zou worden.

Dat is onzin. Je moet het inkomen en spaargeld van al je huisgenoten ook meerekenen. Het gaat over alle bewoners van dat pand.

PV 05-03-2009 23:26

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 28968231)
Dat is onzin. Je moet het inkomen en spaargeld van al je huisgenoten ook meerekenen. Het gaat over alle bewoners van dat pand.

volgens mij niet hoor, ik kan dat online in ieder geval niet terugvinden. je kunt wel iets van onderhuurders/kostgangers aanvinken maar dat zijn studenten niet lijkt me. en je kunt alleen inkomensgegevens invullen van jezelf en een eventuele partner.

kopmuntkip 08-03-2009 18:10

ik hoef dat ook niet te betalen, wegens dat ik een student zelf ben en daarom direct niet in aanmerking kom om dat te betalen, sparen of geen sparen

Miracle 09-03-2009 07:57

Citaat:

June bug schreef: (Bericht 28967194)
Ja dat vind ik dus ook een beetje raar.. Ik woon met 4 anderen in een studentenhuis maar ik sta het langst ingeschreven op ons adres dus krijg het altijd op mijn naam. Ik ging kwijtschelding aanvragen dus stuurde alle nodige documenten alleen van mezelf mee. Nadat ik dat allemaal ingestuurd had las ik ergens dat ik eigenlijk van al mijn huisgenoten ook kopieen van afschriften en salarisstroken etc. had mee moeten sturen. Niet meer gedaan en uiteindelijk kreeg ik ook gewoon kwijtschelding, gebaseerd op alleen mijn gegevens dus...

Het lijkt me sterk dat jij de gegevens van je huisgenoten op moet sturen. Er is toch ook nog zoiets als privacy?

Thoughtful 09-03-2009 08:58

Het gaat inderdaad alleen om het inkomen/spaargeld van de langstwonende huisgenoot, hoe krom dat ook is.
Ik heb ook wel eens gehad dat we het ene jaar kwijtschelding kregen en het volgende jaar niet meer, terwijl hetzelfde huisgenootje met dezelfde hoeveelheid spaargeld (veel te veel) er beide keren woonde, alleen stond het de tweede keer op haar naam omdat het andere huisgenootje verhuisd was.
Wie weet verschilt het per stad, maar dat zou ik ook vreemd vinden.

@ TS: Maar daar was jij natuurlijk ook allang achter. Ik hoop dat je iets aan de tip van Lilium hebt, of anders dat je iets met je huisgenoot kunt regelen?

Daantje_0705 10-03-2009 21:24

Ik heb de brieven niet meer maar volgens mij stond er hier echt in dat je inkomsten en spaargeld van alle bewoners moest nemen.

Lucky Luciano 10-03-2009 22:45

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 28990950)
Ik heb de brieven niet meer maar volgens mij stond er hier echt in dat je inkomsten en spaargeld van alle bewoners moest nemen.

Ik dacht dat dat er bij ons ook altijd bij stond, niet dat ik het doe. Ik werd gisteren gebeld door de gemeente, de aanslag was teruggekomen omdat de brievenbus vol zat:D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.