![]() |
Het kleine vraagjestopic
Bij wijze van proef stellen Hanneke en ik jullie voor:
Het kleine vraagjestopic Waarvoor dient dit topic? Jullie kunnen je kleine vraagjes over exacte vakken (biologie, fysica/natuurkunde, chemie/scheikunde, wiskunde, statistiek, informatica, ANW, ...) of rekenmachines in dit topic kwijt, zo moet je voor zoiets kleins geen heel topic openen. Is het gebruik van dit topic verplicht? Neen, je mag voor al je vragen natuurlijk ófwel een los topic aanmaken ófwel hier posten. Voor de grotere vragen (of vragen waarop je een lang antwoord verwacht), maak je steeds een los topic aan. Wat niet mag is je vraag zowel hier als in een los topic posten. En zoals steeds: probeer zelf eerst eventjes te zoeken (Google bv.) :) Voorbeeldvragen We weten dat het onderscheid tussen 'grote' en 'kleine' vragen onduidelijk is, vandaar ook enkele vraagjes om de idee kracht bij te zetten:
Het gebruik van dit topic is niet verplicht, enkel grote vragen of vragen waarvoor lange berekeningen of lange uitleg nodig is, horen hier niet thuis. Voor de duidelijkheid kan je wel best de vraagsteller quoten :) |
Ik heb een 'klein vraagje'.
Hoe spel ik het woord keto-enoltautomerisatie? Bij voorbaat dank! |
Citaat:
|
Ik heb een vraag wat betreft Natuurkunde en Wiskunde, het gaat over de halveringstijd.
Een man vindt een bot door middel van koolstofdatering word er onderzocht hoe oud het bot is. Stel de halverings tijd is 113 jaar, en het aantal syvert wat aanwezig is, is 300. Het totaal is 330. Hoe reken ik dat uit hoe lang dit geleden is? Het grootste probleem is het omzetten van de t van halveringstijd die op het kwadraat plek staat. Wijzig: is dit misschien de oplossing: aantal halveringsperiodes = log(activiteit)/log(0,5) ? |
zo heb ik het twee weken geleden geleerd:
At = A0*e-lambda*t lambda = verval-constante = ln(2)/T1/2 = ln(2)/113 = 0.006134 (jaar-1) 300 = 330 *e-0.006134*t ln(300/330) = -0.006134*t t=ln(300/330) / -0.006134 = 15.54 jaar Vond het wel een aardige methode (eerst omrekenen naar lambda) want je kan die lambda voor meer dingen gebruiken. Het is de kans op verval van een kern. Het scheelt je ook deze formule: At = A0*0.5t / T1/2 Die minder makkelijk om te schrijven is. Dit wordt het: t = -(ln(At/A0)*T1/2)/ln(2) = -(ln(300/330)*113)/ln(2) = 15.54 jaar |
Uhm dit had ik ook moeten leren, maar die leraar doet net of we het al weten en ragt het op het bord en neemt aan dat we het kennen. Hartstikke bedankt(Y)
|
Klein vraagje
In welke tabel van de binas kan je de kookpunten van bijvoorbeeld chloormethaan of methanol vinden? Dat was het :D |
Citaat:
|
Bedankt ^D^
Lol heb nog klein vraagje ^^' Kan iemand voor mij de molaire massa uitrekenen van C10H22, C9H2O? En anders even uitleggen hoe het moet? ^^ thanks dat was het. |
Citaat:
En zo gaat |
En sorry dat ik zoveel vraag, maareh. In de binas staat relatieve atoommassa bij O2 = 15,9994. Maar, bedoelen ze nou 15,9994 voor O of voor O2? (als het dit eerste is moet ik nog x2 doen aangezien het bijna alleen als O2 voor komt. in formules enzo. bedankt ^^' |
O. (het bevat 8 protonen, 8 neutronen, en moet dus ongeveer 16 wegen)
O2 is ongeveer 32 u |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55. |