![]() |
Wat is er nodig om gelukkig zijn?
In het Ben-jij-gelukkig-topic zag ik dat veruit de meeste mensen ongelukkig zijn. Vandaar de volgende 2 vragen.
Wat denk je dat een mens nodig heeft om gelukkig te zijn? En wat heb jij zelf nodig om gelukkig te zijn? TS begint natuurlijk. Ik denk dat gelukkig zijn een bepaalde manier van denken is en dat een mens dat dus nodig heeft om gelukkig te zijn. Wat ik zelf nodig heb om gelukkig te zijn is het besef dat ik leef. Klinkt nogal raar, maar het is voor mij het bewijs dat ik tot nu toe sterker ben dan alles wat het leven naar mij toe heeft gegooid en die gedachte alleen al maakt mij eindeloos gelukkig. En nu jullie dus. |
Heel zen: de aanvaarding van het besef dat niets blijft.
Heel psychologisch: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...van_Maslow.JPG De combi van die twee doet het wel voor mij, geloof ik, maar ik moet zeggen dat mij alles over het algemeen behoorlijk meezit. Ik heb geluk gehad met wat ik allemaal kan en heb en wie er allemaal in mijn leven is. Zelfs zonder mijn optimisme is het moeilijk om in mijn leven echt ongelukkig te zijn geloof ik. Aan de andere kant zijn er genoeg mensen depressief die net zo veel hebben als ik, maar die het op de een of andere manier niet (kunnen) zien op dat moment... of dat bewijst maar weer eens dat geluk 'm niet zit in wat er gebeurt maar óf in verscheidene chemische stofjes in je hoofd, óf in je manier van kijken. Of allebei natuurlijk. |
Oh en het helpt als ik mezelf en mijn leven niet zo serieus neem. Hoe meer ik de humor van zaken inzie, hoe beter ik er mee om kan gaan. (De rest van de wereld kan het niet altijd waarderen :o).
|
'Gelukkig zijn' vind ik inderdaad 'n bepaalde manier van denken en 't is ook 'n momentsopname. Er hoeft maar iets heel kleins te gebeuren ('n kapotgevallen glas bijv.) om mij te laten geloven dat ik ongelukkig ben :o
|
Ik denk dat geluk iets is dat je zelf moet maken. Niemand anders kan jou gelukkig maken, behalve jezelf. Op sommige dagen besef ik dat ik eigenlijk heel gelukkig ben, dat kan zijn doordat ik een gezellige avond met vrienden heb gehad of op een gewone avond.
Het verschil tussen een van mijn broers en mij is daarin heel groot. Hij kan nooit zeggen wanneer hij gelukkig is. Het is al van kleins af aan dat hij heel erg pessimistisch is, terwijl ik eerder heel erg positief ben. Ik vind dat hij van alles een probleem maakt in plaats van eens te genieten van een leuk moment. Ik heb ook wel momenten gehad dat ik heel heel erg gelukkig was. Het is dan alsof ik heel de dag op wolken loop, ik straal & ik geniet met volle teugen. (En dat is dan niet door een verliefdheid) Het jammere daaraan is dat ik dan ook wel dieper kan 'vallen'. |
Citaat:
(zo was ie origineel: http://deptorg.knox.edu/engdept/comm...del/maslow.gif |
http://img23.imageshack.us/img23/944/geluk.jpg
In ‘De maakbaarheid van het geluk’ toont Sonja Lyubomirsky aan dat het vermogen om een gelukkig leven te leiden al voor 50% bij geboorte vastligt. 10% wordt bepaald door omstandigheden en 40% door doelbewuste acties. Dit vond ik wel interesant, Je wordt dus al geboren met geluk, dus sommige mensen zijn van nature gelukkiger als andere. Maar die 40% kan je wel veranderen, die ligt bij jezelf. |
Voor mij het gevoel hebben dat ik leef. Dat gevoel heb ik voornamelijk als ik vrienden heb, leuke dingen doe en bezig ben met iets belangrijks (op dit moment studie).
Citaat:
|
Citaat:
|
Met die omstandigheden wordt bedoeld of je genoeg eten en drinken hebt. Dit is meestal wel zo in de westerse wereld.
Die vrienden maak je dus die horen bij bewust gedrag. Je hebt je gedrag dan verandert door wel aan de scriptie te beginnen. Maar ik denk als je bijvoorbeeld niet zo sociaal of niet kan leren ofzo bent, dan is dat aanleg. |
Citaat:
Citaat:
|
cool een verneukte maslow's
|
Als je het even nazoekt, zie je dat het z'n eigen 'verbeterde' versie is ;) (Ik ben het overigens niet per se eens met zijn hele theorie, maar dat de vervulling van behoeftes tot een tevreden danwel gelukkig gevoel kan leiden, dat geloof ik wel.)
|
Gelieve mij te helpen met mijn onderzoek rond geluk!
Het neemt 5 minuutjes in beslag. Door de vragenlijst te maken zal je zelf ook meer bijleren over de subjectieve meetschalen van geluk, dus wat geluk volgens echte geluksexperten inhoudt: surf naar: tinyurl.com/onderzoekgeluk |
CG en up van een jaar (N)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22. |