![]() |
Gedicht
Hallo allemaal,
Ik heb vrijdag mijn eindgesprek Nederlands en ik kom maar niet uit het gedicht Paar van Rutger Kopland (bundel: Alles op de fiets) Ik vroeg me af of iemand me daarbij zou kunnen helpen? Wat betekent het nou eigenlijk? Alvast bedankt. Hier volgt het gedicht: Paar Fijne tuin, fijn lijf van je, grijze toekomst, godallemachtig kus me kus me intussen en ze lachten elkaar al voorbij. O, het zou langzaam gaan, vredig zoude middag zijn, voordat ze zo ver waren, ze waren nog te jong, te mooi, het kon nog niet waar zijn. Geen troostende woorden, geen bloemen, geen rotzooi dus. Alleen een onsterfelijk poesje met veel leeg geel in de ogen. |
Wat denk jij dat het betekent, je hebt toch al wel een beetje een idee?
|
Ja wel een idee, maar het is echt heel erg vaag voor mij..
In het begin is de ikpersoon samen met zijn/haar geliefde verliefd. Hij/zij wil niet dat de tijd met elkaar voorbij gaat. Diegene zit een grijze toekomst in.. oftewel dat ze samen oud worden. Hij speelt met het woord voorbij Dus die tijd is over. In het tweede stukje gaat het over zijn herinnering aan toen, toen ze nog jong waren en dat het niet kon. Maar vervolgens maakt hij/zij gebruik van een enjambement. Dat zie je dat het een dubbele betekenis heeft, de liefde kon nog niet waar zijn. Het was te mooi (of juist niet) En dan gaat zijn geliefde dood in het laatste stukje, hij/zij staat bij zijn/haar graf? Maar ik snap het stuk met het poesje enzo niet.. voor de rest denk ik dat ik het wel begrijp. Ik wil graag de analyse van iemand anders is horen :bloos: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22. |