![]() |
ID kwijt en maandag weg
Haai,
Ik ben heel slim vandaag pas gaan zoeken naar me ID, en maandag ga ik naar Parijs en ik heb geen paspoort enzo. Dus ik vroeg me af of er nog mogelijkheid is om iets aan te vragen ofzo, dat in één dag kan? Ik hoop dat jullie wat oplossingen hebben voor me! dankje |
Je kunt naar het gemeentehuis gaan om daar een nieuwe aan te vragen. Leg de situatie uit en maak gebruik van de spoedaanvraag. Of dat daarna 1 of 2 dagen duurt ipv 5 dagen weet ik niet.
Het kan zijn dat je een boete moet betalen wegens het kwijtraken van een document van de Rijksoverheid, bovenop de kosten voor een nieuw ID. |
kosten maken me allemaal niet zoveel uit:)
Maar ik moet weten of er in één dag te handelen is. |
Sowieso moet je eerst aangifte doen bij de politie. Daarna bij het gemeentehuis informeren hoe een spoedprocedure in zijn werk gaat. Volgens mij kan dat in Rotterdam bijvoorbeeld niet op zo'n korte termijn via het gemeentehuis. Dan moet je naar Rotterdam Airport.
|
je hebt toch nooddocumenten op de luchthaven?
|
aangifte -> als een idioot naar de gemeentehuis! -> dan vraag je dat het volgende dag al klaar is(kost wel iets meer) -> en next day heb je een nieuwe ID
|
het verschilt echt per gemeente. zie onderaan voor de noodoplossing bij de marechaussee.
van de website amsterdam.nl Citaat:
Citaat:
je allerlaatste optie is naar de Marechaussee gaan. daar kun je misschien iets regelen. www.defensie.nl: Citaat:
heeeel goed zoeken de komende drie dagen is misschien je beste optie :s |
Ten eerste moet je aangifte doen bij de politie, want een verdwenen ID is een verdwenen waardedocument en gaat je dus geld kosten. Zelfs al is je ID al vijf jaar verlopen, heb je ondertussen al een paspoort gehaald en wil je een nieuw paspoort gaan halen... dan gaan ze nog zeuren om het verlopen ID dat je had moeten inleveren. Dat had ik dus (n)
Met het proces verbaal kun je een nieuw paspoort aanvragen. Naast de kosten voor een paspoort (ong. 45 euro), mag je dus ook de boete betalen voor je verloren ID (ong. 45 euro). Wil je dan ook nog een spoedpaspoort (binnen één werkdag), dan betaal je nog eens een toeslag. Bovendien heb je nu een probleem, want maandag is de eerst volgende werkdag en dan ben je al weg. En of je in aanmerking komt voor een nooddocument weet ik niet (want hoe 'spoed' is je reis?!). |
Voor wat betreft de reden voor dat nooddocument, daar doen ze in de praktijk niet zo moeilijk over. Bij mij vroegen ze niet eens naar de reden van m'n reis (maar, eerlijk is eerlijk, het was dan ook niet m'n eigen schuld dat ik zonder paspoort kwam te zitten, maar die van de gemeente Utrecht). Maar m'n broer heeft wel eens in een soortgelijke situatie as TS gezeten toen ie op vakantie ging naar Turkije en toen kreeg ie gewoon een hele preek, maar kreeg ie wel een nooddocu.
Bij sommige gemeenten duurt de spoedprocedure één werkdag. Als je maandag niet te vroeg vertrekt, kan dat dus nog op tijd zijn. Als je maandag al 's ochtends vliegt, ben je sowieso te laat. Maar je kunt wel naar de Marechaussee voor een nooddocument (bijv. op één van de vliegvelden, maar ook in bijv. IJmuiden, moet je even op hun website kijken, niet alle Marechaussee kantoren mogen nooddocu's uitgeven). Hoe dan ook heb je bewijs van aangifte van de politie nodig! Succes! |
Citaat:
|
Een goed alternatief. :p Maar ik zou me dus niet te druk maken om dat urgentievereiste.
|
je kunt een noodpaspoort aanvragen, dit kost behoorlijk wat.
volges mij moet je dan naar de marrechausse ja dat had ik ook wel eens hoor maar die van mij lag toen op de bodem van de ijssel toen onze roeiboot gezonken was |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25. |