![]() |
Alle coffeeshops dicht in Roosendaal en Bergen op Zoom
BERGEN OP ZOOM/ROOSENDAAL - Alle coffeeshops in Roosendaal en Bergen op Zoom moeten uiterlijk 16 september van dit jaar dicht zijn. Dat staat in de nota Cannabisbeleid 2009, die donderdag door de burgemeesters van beide Brabantse gemeenten is bekendgemaakt.
Coffeeshops in Roosendaal. (Foto ANP ) Tot dusver gedoogden beide gemeenten, die gezamenlijk optrekken op het terrein van drugsbeleid en de verkoop van softdrugs in acht coffeeshops: vier in elke plaats. ‘Door het voeren van een nulbeleid neemt het aantal drugstoeristen (25 duizend per week voor Bergen op Zoom en Roosendaal) structureel af’, aldus de burgemeesters Marijnen (CDA) van Roosendaal en Polman (D66) van Bergen op Zoom. ‘De voornaamste beweegredenen om naar Bergen op Zoom en Roosendaal te komen – de kwaliteit en het gedoogd kopen – zijn dan niet meer aanwezig. Door de stroom drugstoeristen in te perken wordt ook de afzetmarkt voor de illegale handel verkleind.’ In oktober hadden beide burgemeesters al aangekondigd tot sluiting van alle coffeeshops te willen overgaan. Het is voor het eerst dat twee middelgrote gemeenten een einde maken aan het gedoogbeleid. Het besluit leidde tot veel kritiek van andere grensgemeenten, zoals Maastricht, die vrezen voor ‘een waterbedeffect’ en meer toestroom van drugstoeristen. Op instigatie van burgemeester Leers van Maastricht werd vervolgens in november een ‘wiettop’ gehouden. Ruim dertig burgemeesters pleitten daar onder meer voor een experiment met gedoogde wietteelt. Tijdens de overgangsperiode tot 16 september zal in Roosendaal en Bergen op Zoom een strenger gedoogbeleid worden gevoerd: ‘one strike you ’re out’. Bij een overtreding van de gedoogvoorwaarden wordt na een eenmalige schriftelijke waarschuwing de coffeeshop definitief gesloten. In Bergen op Zoom zijn al twee van de vier coffeeshops gesloten na geconstateerde overtredingen. Alleen Kinky Corner en Miami zijn open. De coffeeshops hebben al aangekondigd het besluit aan te vechten en naar de rechter te stappen. De eigenaren vinden dat ze als ondernemers ernstig worden benadeeld en wijzen ook op de nadelige werkgelegenheidseffecten. Bron: Volkskrant Ik heb er zo mijn bedenkingen bij of dit echt gaat helpen, plus dat andere steden in de grensstreek (Zeeuws-Vlaanderen denk ik met name) dat echt wel heel hard gaan merken. |
yes, nu wordt het in terneuzen, goes en misschien zelfs vlissingen nog drukker :cool:
|
Dat valt me tegen van de D66 burgemeester. Van het CDA had ik dergelijke bekrompenheid wel verwacht maar dit niet. :(
Ik vind dit uiteraard belachelijk. Je pakt hiermee niet alleen de drugstoeristen maar ook de normale gebruiker die zich van geen kwaad bewust is maar nu wel in het hoekje der overlast veroorzakers geduwd word. |
Die toeristen zullen vast wel een paar km extra rijden voor hun shizzle lijkt me, of anders in eigen land gaan kopen en mooi geld in de criminaliteit pompen daar (y)
|
Citaat:
Citaat:
Coffeeshops aan de grens blijven de beste oplossing. |
Sowieso behoren gemeenten met een inwonersaantal groter dan x niet het recht te hebben om coffeeshops geheel te weigeren.
|
Wat ik in de krant las, was dat ze nu per week (alle coffeeshops bij elkaar opgeteld) 25.000 bezoekers/klanten missen.
In tijden van crisis, neem je toch alle inkomsten voor lief? Zelfs al zijn het inkomsten vanuit deze branche?! |
Citaat:
|
verdomme
|
Citaat:
je moet in ieder geval niet op wilders en de c-tjes stemmen (incl sgp) De SP zegt dit: Citaat:
Groenlinks: Citaat:
PvdA: Citaat:
Bij de vvd kan ik niks vinden. Vooral niet op het CDA stemmen dus :D |
Dat het CDA nog altijd veel te veel macht heeft was mij al lang duidelijk. Dat je als kleine (linkse) partij in een coalitie met het CDA en de VVD niet zo veel te zeggen hebt lijkt me niet te wijten aan D66 maar aan het bekrompen denken van de 2 bovengenoemde partijen.
Maar goed ik ga nu te ver offtopic en dat is niet de bedoeling. Mocht er iemand op willen reageren staat m'n pm/mailbox tot je beschikking. De vraag is uiteraard hoe er gedacht word over de sluiting van de coffeeshops in Roosendaal en Bergen op Zoom? Ik ben zoals gezegd tegen de sluiting van de shops. Dit is naar mijn idee alleen maar een verplaatsing van het probleem. Toeristen zullen toch wel naar Nederland komen voor drugs ook al zullen ze nu iets verder moeten rijden. Dat verplaatst het probleem alleen naar andere gemeentes die er ook niet op zitten te wachten. Daarnaast denk ik dat dit het begin van het einde is. Als deze 2 gemeentes het doen en het toerisme inderdaad verplaatst naar andere gemeentes zal de rest ook vanzelf aan sluiting gaan denken aangezien het in deze 2 gemeentes ook werkte. Dit creëert een sneeuwbaleffect waardoor de rest wel mee moet en dat is nou precies wat ik niet wil. ;) |
Me er echt druk om maken doe ik al lang niet meer, het gedoogbeleid heeft in de praktijk zijn nut bewezen, gefrustreerd raken door vieze politieke spelletjes is alleen maar vermoeiend. Enige waar ik me druk om maak is het vinden van een goeie dealer als het uiteindelijk verboden gaat worden.
|
die heb ik dan nog wel :D
|
nice, samen staan we sterk:cool:
|
Citaat:
|
Dat rook verbod zorgt ook al voor minder inkomsten! Wat blijft er dan over van Nederland?
|
Citaat:
Daarnaast is Nederland ook zonder kroegen waar gerookt mag worden en zonder coffeeshops nog altijd een van de mooiste landen waar je kunt wonen. Er is een volwaardige democratie, een verzorgingsstaat, relatief goede scholen en volop werk te vinden. Er blijft dus nog meer dan genoeg over van Nederland. ;) |
lol @ volwaardige democratie
|
Citaat:
|
Punt is dat ik me echt kapot kan ergeren aan mensen die vinden dat er niets van Nederland over blijft op het moment dat een bepaalde verworvenheid wegvalt en ik vind dat ik daar best wat van mag zeggen. ;)
|
Krijg de pokke klere.
|
WAT EEN ONZIN
iedereen wil toch ergens zijn drugs halen?! hoe meer coffeeshops er sluiten hoe meer mensen op straat dealen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15. |