![]() |
P-waarde
Stel dat de p waarde gegeven is (tabel, spss, excel etc). In de tabel word de p waarde gegeven voor 2-zijdige toetsen. Maar ik wil 1 zijdig toetsen. Hoe moest dat ook al weer? p-waarde / 0.5, of p-waarde x 2? En wanneer is het 1 - (p-waarde / 0.5) of gewoon 1 - p-waarde?
:) |
P-waarde is gegeven voor tweezijdige toetsen -> x 2 voor eenzijdige toetsen.
En ik heb nog nooit '1 - P-waarde' hoeven te gebruiken, dus daarbij kan ik je helaas niet helpen ;). |
de tabel geeft een tweezijdige p-waarde aan. dus bij een tweezijdig significantieniveau a=0.05 beschouw je een overschrijdingskans van p=0.025 aan beide zijden als significant. Bij eenzijdig toetsen beschouw je bij a=0.05 een eenzijdige overschrijding van p=0.05 significant (kijk maar naar de normaal verdeelde curve) en krijg je dus de p-waarde x 2.
Aangezien de tabel de p-waarde geeft voor P(X</= x) moet je opletten wanneer je een significantie wil toetsen voor een P(X>x). Dan gebruik je de zogenaamde complement regel: P(X>x) = 1-P(X</= x-1eenheid) omdat de tabel alleen maar de laatste p-waarde geeft en niet de eerste. |
Let er ook op dat de regel x 2 of /2 voor eenzijdig/tweezijdig enkel geldig is voor symmetrische testen (wat gelukkig meestal het geval is); de 1 - p-regel is steeds voor elke verdeling geldig.
|
Dus het maakt niet uit of Pwaarde / 0.5 of x 2 is?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15. |