![]() |
Probleempje!
Hoi mensen,
Ik moet in deze maand mijn keuze maken voor welke opleiding ik wil volgen na m'n middelbareschool. Ik heb dus 2 beroepen in gedachten die ik wil doen, alleen ik zit dus in een dilemma. Optie 1: Brandweerman, dat lijkt mij een leuk beroep, en ik wil een beroep waarbij je elke dag iets anders beleeft. Alleen ik ben 16 als ik mn diploma haal, en je moet minimaal 18 zijn als je die opleiding wilt volgen. Waar ik aan dacht is dat ik een vooropleiding neem, soort van bij de politie, dat is 1.5 tot 2 jaar, en dus ben ik net 18 voor de brandweer opleiding. Alleen als ik die vooropleiding neem, (dat is in Amsterdam) en het is ver reizen, dan heb ik geen OV-kaart (ben nog geen 18), dus moet ik alles zelf betalen. ..Ik ben niet iemand die veel leert, dus ik wil zo min mogelijk opleidingen doen :P als je snapt wat ik bedoel :P Optie 2: In een ziekenhuis werken, als een verpleegkundige. Dat is wat handiger voor mij, omdat de school met die opleiding in mijn eigen stad zit, dus ik kan er heen fietsen, en als je 16 bent, dan mag je daar al die opleiding volgen, leuk natuurlijk! Maar de beroep die ik liever wil beoefenen is brandweerman, alleen moet dan ver reizen, alles betalen, en een vooropleiding nemen... :( Weet iemand raad? . |
Doe het verpleegkundigen-ding en ga ondertussen bij een sportschool, want voor brandweerman moet je een behoorlijke conditie hebben. Twee jaar is niet zo lang en de ervaring die je opdoet als verpleegkundige zal waarschijnlijk erg nuttig zijn als je later bij de brandweer gaat.
Wat je ook kan doen is een jaartje als verpleegkundige werken en daarna de vooropleiding doen, dan kun je ondertussen sparen en kun je het wel betalen. |
Als het je droom is om bij de brandweer wil gaan dan vind ik ook dat je er alles voor moet doen om dat te kunnen doen. Dus als jij vindt dat die vooropleiding echt nodig is om een betere brandweer te worden dan moet je dat doen, ook al kost het geld om op en neer te reizen (neem een baantje / lenen / ouders lief aankijken?).
Kun je ook niet bij de vrijwillige jeugdbrandweer gaan om alvast te kijken of het wat voor je is en om alvast wat basisbeginselen van het vak te leren? |
De plaats waar ik woon zit volgens mij geen jeugdbrandweer, althans ik heb gezocht en niks gevonden...maar bedankt voor je reactie!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46. |