![]() |
Telefoon kapot - wat te doen?
Ik hoop dat dit het juiste forum hiervoor is!
Een vriendin van me heeft een probleem met haar telefoon. Ze heeft in januari 2007 via femmefone.nl een telefoon gekocht (de Samsung E250, toen nog 190 euro). Hier zat 24 maanden garantie op. Al een paar maanden (ik denk vanaf november 2008) doen sommige toetsen het niet meer, een paar zijn weer hersteld na een paar weken, maar de aan/uittoets doet het helemaal niet meer. Dit schijnt overigens een bekend probleem te zijn met de E250. Nu is haar telefoon uitgevallen, wat dus betekent dat ze hem niet meer aan kan zetten omdat die toets het niet meer doet. Ze kan de telefoon dus niet meer gebruiken. Heeft ze nu toch nog ergens recht op, ondanks dat de garantie inmiddels is vervallen? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat dit soort apparaten bij normaal gebruik gewoon langer mee horen te gaan; bij de site van Radar heb ik bijvoorbeeld het volgende gevonden over de PS3 (niet helemaal hetzelfde natuurlijk :p maar het idee is er): Citaat:
Kan ze met zo'n argument toch nog klagen bij femmefone.nl? Alvast bedankt voor je reactie :) |
Nou... in principe hoort een telefoon langer dan twee jaar te leven. Maar.. het is een bekend mankement met die schuiftelefoons dat ze binnen de kortste keren kapot gaan. Klaptelefoons hetzelfde laken een pak. Kennelijk zijn de verbindingen tussen beide delen een zwakke plek.
Dat is niet te vergelijken met een spelcomputer die toch heel wat steviger in een hoes zit. Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar als ze niet meewerken, wat bij verkoop via sites zeer waarschijnlijk is omdat een mailtje sturen met 'nee' doodsimpel is, wat doe je dan? |
nope, weinig kans joh..tenzij je telefoon nieuw hebt gekregen toen die "herstelt" was
|
je hebt toen getekend voor 24 maanden garantie, en als je daar de redelijkheid van wil betwisten, kost je dat waarschijnlijk meer tijd/moeite dan een nieuw toestel kopen.
mocht je het echt willen proberen, neem dan vriendelijk contact op met de verkoper en vraag of ze een oplossing kunnen bieden. 99% zeker krijg je "nee". je hebt dan nog zoiets als de Geschillencommissie als je het niet eens bent met het oordeel van de verkoper. wij hebben via de GC ooit succesvol (althans: een schikking) een garantietermijn aangevochten. de GC kost echter ook geld (voor beide partijen) en ik schat in dat het oordeel over een 2 jaar oude gsm niet in jouw voordeel uit gaat pakken. (onze zaak ging over iets heel anders in een heel andere prijsklasse.) daarnaast kost je dit veel tijd. andere opties weet ik niet - tenzij je een hobbymonteur kunt vinden - en dit soort telefoons heeft nou eenmaal een risico. helaas zou ik zeggen. |
Al een paar maanden (ik denk vanaf november 2008) doen sommige toetsen het niet meer, een paar zijn weer hersteld na een paar weken, maar de aan/uittoets doet het helemaal niet meer.
Dit valt onder nalating. had je meteen moeten regelen per direct. |
Tja, garantie is 24 maanden en geen 26... Er moet ergens een lijn worden getrokken! Ik werk zelf in een telefoonwinkel en wij kunnen telefoons wel buiten garantie opsturen, maar dan krijg je een prijsopgaaf thuis voor de kosten. Ga je daarmee akkoord, dan mag je die in de winkel betalen. Zo niet, komt het toestel ongerepareerd retour, maar heb je sowieso €42.50 onderzoekskosten omdat ook hierop geen garantie meer zit. Overigens is een E250 tegenwoordig voor nog geen €50 verkrijgbaar dus mocht je 'm willen opsturen, dan heb je grote kans dat het toestel total loss wordt verklaard omdat de reparatiekosten hoger zijn dan een nieuw toestel...
Maar goed, waarom is het toestel niet eerder opgestuurd? Je geeft zelf aan dat het toestel al veel eerder mankementen vertoonde, dan had je het toestel op dat moment moeten opsturen! Ik zou in dit geval adviseren een nieuw toestel aan te schaffen. |
Citaat:
|
Ja, natuurlijk reageer ik nog! ;)
Bedankt voor alle snelle reacties! Ik was er inderdaad al bang voor, maar ik wilde het toch even zeker weten... Ik vond het gewoon zo jammer voor die vriendin :p Het klopt wel dat de toets al eerder kapot was, maar zoals gezegd waren er andere toetsen die spontaan weer gingen werken. Daarom dacht ze dat het misschien met de aan/uittoets ook wel goed zou komen (en sowieso viel daar nog wel mee te leven, zonder die toets). Maar het was inderdaad slimmer geweest om dat meteen te melden, ja. Ik heb haar gezegd dat het eigenlijk wel zeker is dat het niet gaat lukken, maar ze gaat het wel nog proberen (wie weet krijgt ze toch nog een tegoedbon ofzo :p). In ieder geval bedankt voor alle reacties. Je hoort toch wel vaker dat er buiten de garantieperiode toch nog rechten voor de consument zijn, maar ik begrijp dat het in deze situatie niet echt geldt :) |
Citaat:
|
Citaat:
Als je van mening bent als klant zijnde dat je toch nog garantie hebt, dan moet je idd stappen ondernemen bijvoorbeeld naar de geschillencommissie o.i.d., maar voor een telefoontje van €50 lijkt me dat niet de moeite waard. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Als een telefoon al 3 maanden in de kluis ligt in de winkel gaat de garantie ook niet in zodra het toestel in de winkel ligt, maar op het moment van verkoop. Je hebt iig bij ons na reparatie nog 3 maanden garantie op de reparatie, ook als je garantietermijn van 2 jaar wel verlopen is. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.