Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Telefoon kapot - wat te doen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1745479)

A loved one 15-03-2009 23:23

Telefoon kapot - wat te doen?
 
Ik hoop dat dit het juiste forum hiervoor is!

Een vriendin van me heeft een probleem met haar telefoon. Ze heeft in januari 2007 via femmefone.nl een telefoon gekocht (de Samsung E250, toen nog 190 euro). Hier zat 24 maanden garantie op. Al een paar maanden (ik denk vanaf november 2008) doen sommige toetsen het niet meer, een paar zijn weer hersteld na een paar weken, maar de aan/uittoets doet het helemaal niet meer. Dit schijnt overigens een bekend probleem te zijn met de E250.
Nu is haar telefoon uitgevallen, wat dus betekent dat ze hem niet meer aan kan zetten omdat die toets het niet meer doet. Ze kan de telefoon dus niet meer gebruiken.

Heeft ze nu toch nog ergens recht op, ondanks dat de garantie inmiddels is vervallen?
Ik heb namelijk wel eens gehoord dat dit soort apparaten bij normaal gebruik gewoon langer mee horen te gaan; bij de site van Radar heb ik bijvoorbeeld het volgende gevonden over de PS3 (niet helemaal hetzelfde natuurlijk :p maar het idee is er):

Citaat:

De door de TROS geraadpleegde deskundigen zijn van mening dat deze spelcomputer tenminste drie jaar zonder problemen behoort te functioneren. Dit apparaat voldoet dus niet aan de zogenoemde wettelijke conformiteiteis. Het gaat om een consumentenkoop, want ik heb deze spelcomputer als consument gekocht. Dat betekent dat de door u aangehouden garantietermijn van een jaar onverbindend is. Die termijn van een jaar komt in wezen neer op een beperking van mijn wettelijke rechten als consument/koper. Daardoor is die termijn onverbindend. Omdat het om een consumentenkoop gaat, kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan mij als koper ter zake van een tekortkoming (in de nakoming van de verplichtingen) toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
(http://www.trosradar.nl/index.php?id...thulpbrief_pi1[showUid]=30)


Kan ze met zo'n argument toch nog klagen bij femmefone.nl?

Alvast bedankt voor je reactie :)

T_ID 15-03-2009 23:32

Nou... in principe hoort een telefoon langer dan twee jaar te leven. Maar.. het is een bekend mankement met die schuiftelefoons dat ze binnen de kortste keren kapot gaan. Klaptelefoons hetzelfde laken een pak. Kennelijk zijn de verbindingen tussen beide delen een zwakke plek.

Dat is niet te vergelijken met een spelcomputer die toch heel wat steviger in een hoes zit.

Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar als ze niet meewerken, wat bij verkoop via sites zeer waarschijnlijk is omdat een mailtje sturen met 'nee' doodsimpel is, wat doe je dan?

kopmuntkip 16-03-2009 06:14

nope, weinig kans joh..tenzij je telefoon nieuw hebt gekregen toen die "herstelt" was

ganralph 16-03-2009 12:59

je hebt toen getekend voor 24 maanden garantie, en als je daar de redelijkheid van wil betwisten, kost je dat waarschijnlijk meer tijd/moeite dan een nieuw toestel kopen.

mocht je het echt willen proberen, neem dan vriendelijk contact op met de verkoper en vraag of ze een oplossing kunnen bieden. 99% zeker krijg je "nee".

je hebt dan nog zoiets als de Geschillencommissie als je het niet eens bent met het oordeel van de verkoper. wij hebben via de GC ooit succesvol (althans: een schikking) een garantietermijn aangevochten. de GC kost echter ook geld (voor beide partijen) en ik schat in dat het oordeel over een 2 jaar oude gsm niet in jouw voordeel uit gaat pakken. (onze zaak ging over iets heel anders in een heel andere prijsklasse.) daarnaast kost je dit veel tijd.

andere opties weet ik niet - tenzij je een hobbymonteur kunt vinden - en dit soort telefoons heeft nou eenmaal een risico. helaas zou ik zeggen.

kopmuntkip 16-03-2009 13:27

Al een paar maanden (ik denk vanaf november 2008) doen sommige toetsen het niet meer, een paar zijn weer hersteld na een paar weken, maar de aan/uittoets doet het helemaal niet meer.

Dit valt onder nalating. had je meteen moeten regelen per direct.

KiMZz 16-03-2009 18:31

Tja, garantie is 24 maanden en geen 26... Er moet ergens een lijn worden getrokken! Ik werk zelf in een telefoonwinkel en wij kunnen telefoons wel buiten garantie opsturen, maar dan krijg je een prijsopgaaf thuis voor de kosten. Ga je daarmee akkoord, dan mag je die in de winkel betalen. Zo niet, komt het toestel ongerepareerd retour, maar heb je sowieso €42.50 onderzoekskosten omdat ook hierop geen garantie meer zit. Overigens is een E250 tegenwoordig voor nog geen €50 verkrijgbaar dus mocht je 'm willen opsturen, dan heb je grote kans dat het toestel total loss wordt verklaard omdat de reparatiekosten hoger zijn dan een nieuw toestel...

Maar goed, waarom is het toestel niet eerder opgestuurd?
Je geeft zelf aan dat het toestel al veel eerder mankementen vertoonde, dan had je het toestel op dat moment moeten opsturen!

Ik zou in dit geval adviseren een nieuw toestel aan te schaffen.

kopmuntkip 16-03-2009 18:44

Citaat:

KiMZz schreef: (Bericht 29014438)
Maar goed, waarom is het toestel niet eerder opgestuurd?
Je geeft zelf aan dat het toestel al veel eerder mankementen vertoonde, dan had je het toestel op dat moment moeten opsturen!

Ik zou in dit geval adviseren een nieuw toestel aan te schaffen.

Ik wil niet hypocriet zijn, maar wat winkels en concerns zeggen is niet altijd waar. Er is altijd een stuk waar kritiek zit. maar dat terzijde. Zal de topicstarter nog wel reageren vraag ik mij zo af?:P

A loved one 16-03-2009 21:51

Ja, natuurlijk reageer ik nog! ;)

Bedankt voor alle snelle reacties!
Ik was er inderdaad al bang voor, maar ik wilde het toch even zeker weten... Ik vond het gewoon zo jammer voor die vriendin :p Het klopt wel dat de toets al eerder kapot was, maar zoals gezegd waren er andere toetsen die spontaan weer gingen werken. Daarom dacht ze dat het misschien met de aan/uittoets ook wel goed zou komen (en sowieso viel daar nog wel mee te leven, zonder die toets). Maar het was inderdaad slimmer geweest om dat meteen te melden, ja.
Ik heb haar gezegd dat het eigenlijk wel zeker is dat het niet gaat lukken, maar ze gaat het wel nog proberen (wie weet krijgt ze toch nog een tegoedbon ofzo :p).

In ieder geval bedankt voor alle reacties. Je hoort toch wel vaker dat er buiten de garantieperiode toch nog rechten voor de consument zijn, maar ik begrijp dat het in deze situatie niet echt geldt :)

kopmuntkip 16-03-2009 22:51

Citaat:

A loved one schreef: (Bericht 29015788)
Ja, natuurlijk reageer ik nog! ;)

In ieder geval bedankt voor alle reacties. Je hoort toch wel vaker dat er buiten de garantieperiode toch nog rechten voor de consument zijn, maar ik begrijp dat het in deze situatie niet echt geldt :)

Nee! maar je kan altijd vragen natuurlijk!

KiMZz 17-03-2009 12:34

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 29014532)
Ik wil niet hypocriet zijn, maar wat winkels en concerns zeggen is niet altijd waar. Er is altijd een stuk waar kritiek zit. maar dat terzijde. Zal de topicstarter nog wel reageren vraag ik mij zo af?:P

Je moet ook niet altijd meteen op elke verkoper vertrouwen natuurlijk, maar in dit geval is het wel waar. Garantiebepalingen zijn in Europa gezamenlijk opgesteld en voor elk elektronisch apparaat is dit 2 jaar, tenzij je er extra 'garantie' bij koopt, bijvoorbeeld op een tv of koelkast.
Als je van mening bent als klant zijnde dat je toch nog garantie hebt, dan moet je idd stappen ondernemen bijvoorbeeld naar de geschillencommissie o.i.d., maar voor een telefoontje van €50 lijkt me dat niet de moeite waard.

Lucky Luciano 20-03-2009 09:18

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 29011962)
nope, weinig kans joh..tenzij je telefoon nieuw hebt gekregen toen die "herstelt" was

Volgens mij zit op reparaties ook een wettelijke garantie van 6 maanden.

Lucky Luciano 20-03-2009 09:21

Citaat:

KiMZz schreef: (Bericht 29018823)
Garantiebepalingen zijn in Europa gezamenlijk opgesteld en voor elk elektronisch apparaat is dit 2 jaar, tenzij je er extra 'garantie' bij koopt, bijvoorbeeld op een tv of koelkast.

Onzin, je hebt ook recht op garantie nadat de door de verkoper geleverde garantie is verlopen. Dus als dat bijvoorbeeld 2 jaar is, maar je product heeft een levensduur van 5 jaar, heb je na 3 jaar nog garantie. De verkoper moet dan 40% van de reparatiekosten betalen.

kopmuntkip 20-03-2009 11:48

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 29032036)
Volgens mij zit op reparaties ook een wettelijke garantie van 6 maanden.

ja, maar als ze niet gerepareerd krijgen, maar wel nieuwe product op sturen... verleng je toch de levensduur/garantie?

KiMZz 20-03-2009 18:38

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 29032056)
Onzin, je hebt ook recht op garantie nadat de door de verkoper geleverde garantie is verlopen. Dus als dat bijvoorbeeld 2 jaar is, maar je product heeft een levensduur van 5 jaar, heb je na 3 jaar nog garantie. De verkoper moet dan 40% van de reparatiekosten betalen.

De levensduur van een mobiele telefoon zou best langer kunnen zijn dan 2 jaar, maar in de meeste gevallen houdt een telefoon er na een paar jaar wel mee op. Bovendien heb je over het algemeen een abonnement van 1 of 2 jaar en krijg je daarna sowieso een nieuwe.

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 29032797)
ja, maar als ze niet gerepareerd krijgen, maar wel nieuwe product op sturen... verleng je toch de levensduur/garantie?

De garantie geldt vanaf de aankoopdatum van het toestel, als je een nieuwe krijgt geldt daar niet weer 2 jaar garantie op.
Als een telefoon al 3 maanden in de kluis ligt in de winkel gaat de garantie ook niet in zodra het toestel in de winkel ligt, maar op het moment van verkoop.
Je hebt iig bij ons na reparatie nog 3 maanden garantie op de reparatie, ook als je garantietermijn van 2 jaar wel verlopen is.

Lucky Luciano 20-03-2009 19:08

Citaat:

KiMZz schreef: (Bericht 29034397)
De levensduur van een mobiele telefoon zou best langer kunnen zijn dan 2 jaar, maar in de meeste gevallen houdt een telefoon er na een paar jaar wel mee op. Bovendien heb je over het algemeen een abonnement van 1 of 2 jaar en krijg je daarna sowieso een nieuwe.

Dat doet niets af aan het feit dat een mobiele telefoon ongeveer 3 jaar mee moet gaan en de verkoper dus na 24 maanden alsnog 1/3 van de reparatiekosten moet betalen.
Citaat:



Je hebt iig bij ons na reparatie nog 3 maanden garantie op de reparatie, ook als je garantietermijn van 2 jaar wel verlopen is.
Wettelijk gezien moet er iig 6 maanden garantie gegeven worden op de reparatie.

Lucky Luciano 20-03-2009 21:25

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 29032797)
ja, maar als ze niet gerepareerd krijgen, maar wel nieuwe product op sturen... verleng je toch de levensduur/garantie?

hmm... gedurende de eerste zes maanden na aankoop lijkt me van wel. Daarna weet ik het zo net nog niet.

kopmuntkip 21-03-2009 22:56

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 29034880)
hmm... gedurende de eerste zes maanden na aankoop lijkt me van wel. Daarna weet ik het zo net nog niet.

dat is die conformiteit waar het onder valt? of heb ik dat nu mis(is ook echt tot nu het enige:p wat ik van privaatrecht afweet, op tekortkomingen en onrechtmatige daad na dan)

Lucky Luciano 22-03-2009 07:51

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 29037915)
dat is die conformiteit waar het onder valt? of heb ik dat nu mis(is ook echt tot nu het enige:p wat ik van privaatrecht afweet, op tekortkomingen en onrechtmatige daad na dan)

Ik kan me een uitspraak herinneren waaruit naar voren kwam dat het niet redelijk was dat iemand na 1,5 jaar een nieuw toestel kreeg en dan weer 2 jaar garantie zou hebben.

kopmuntkip 22-03-2009 09:04

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 29038377)
Ik kan me een uitspraak herinneren waaruit naar voren kwam dat het niet redelijk was dat iemand na 1,5 jaar een nieuw toestel kreeg en dan weer 2 jaar garantie zou hebben.

Ja, aan de ene kant is dat wel begrijpelijk natuurlijk. Aan de andere kant is dat niet logisch. Zulke dingen zijn lastig


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.