![]() |
vragen natuurkunde
Hallo ik heb een paar vraagjes
1 de wand van een vriesvak is vaak bedekt met een laagje ijs vraag hoe is dit ijs gevormd 2 is bij nul hoogte de temperatuur op aarde overal hetzelfde Bedankt alvast voor reactie Groet Snarf |
1) Dat gaat op voor vriezers waar de koeling via de wanden gaat. Als je de vriezer open maakt komt warme lucht (met daarin waterdamp) in de vriezer, maar in koude lucht kan minder waterdamp opgelost zitten, dus dat condenseert waar de vriezer het koudst is (aan de rand), dat water bevriest vervolgens tegen de wanden van de vriezer, en zo krijg je ijs.
2)Ik snap de vraag niet. Op zeeniveau is de temperatuur op de sahara veel hoger dan in alaska, maar dat had je zelf vast ook bedacht. |
Citaat:
Groet Snarf |
Ik zal de vraag wat verduidelijken bij 0 hoogte en bij gelijke luchtdruk is met deze waarden de temperatuur dan overal op aarde hetzelfde
Groet Snarf |
Nee, dat heeft te maken met de stand tot de evenaar toch?
|
Bedoel je "als je op dezelfde hoogte meet dan meet je overal op aarde ongeveer dezelfde luchtdruk, waarom is de temperatuur dan toch verschillend"
PV = RnT dus als je P V R n gelijk houdt zou je dezelfde temperatuur moeten meten. Zoiets is de gedachtegang. Dat komt doordat luchtdruk veroorzaakt wordt door de luchtkolom boven je meetpunt, die drukt op de aarde en veroorzaakt de druk die je meet. De temperatuur over die hele kolom meet je niet, want je meet slechts op één punt. (dat lijkt mij de verklaring) |
Die PV=RnT lijkt mij correct. Maar vergeten we niet de aanvoer van straling?
Ronde de evenaar staat de zon loodrecht op het aard-oppervlak; dit betekent meer aanvoer van straling en dus een hogere temperatuur dan elders. Of zie ik dit verkeerd. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou dus zeker niet zeggen dat op elk punt op zeeniveau de temperatuur gelijk is (vergelijk inderdaad maar Antarctica met ergens tegen de Afrikaanse zandvlakten). |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07. |