Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [NA] vragen natuurkunde (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1747858)

snarf 31-03-2009 04:00

vragen natuurkunde

Hallo ik heb een paar vraagjes
1 de wand van een vriesvak is vaak bedekt met een laagje ijs vraag hoe is dit ijs gevormd

2 is bij nul hoogte de temperatuur op aarde overal hetzelfde

Bedankt alvast voor reactie

Groet Snarf

cartman666 31-03-2009 11:31

1) Dat gaat op voor vriezers waar de koeling via de wanden gaat. Als je de vriezer open maakt komt warme lucht (met daarin waterdamp) in de vriezer, maar in koude lucht kan minder waterdamp opgelost zitten, dus dat condenseert waar de vriezer het koudst is (aan de rand), dat water bevriest vervolgens tegen de wanden van de vriezer, en zo krijg je ijs.

2)Ik snap de vraag niet. Op zeeniveau is de temperatuur op de sahara veel hoger dan in alaska, maar dat had je zelf vast ook bedacht.

snarf 31-03-2009 16:59

Citaat:

cartman666 schreef: (Bericht 29071301)
1) Dat gaat op voor vriezers waar de koeling via de wanden gaat. Als je de vriezer open maakt komt warme lucht (met daarin waterdamp) in de vriezer, maar in koude lucht kan minder waterdamp opgelost zitten, dus dat condenseert waar de vriezer het koudst is (aan de rand), dat water bevriest vervolgens tegen de wanden van de vriezer, en zo krijg je ijs.

2)Ik snap de vraag niet. Op zeeniveau is de temperatuur op de sahara veel hoger dan in alaska, maar dat had je zelf vast ook bedacht.

Ik zal de vraag wat verduidelijken bij hoogte nul ,en bij gelijke luchtdruk met deze waarden is dan de temperatuur overal op aarde hetzelfde

Groet Snarf

snarf 31-03-2009 17:02

Ik zal de vraag wat verduidelijken bij 0 hoogte en bij gelijke luchtdruk is met deze waarden de temperatuur dan overal op aarde hetzelfde

Groet Snarf

remy476 31-03-2009 17:27

Nee, dat heeft te maken met de stand tot de evenaar toch?

cartman666 01-04-2009 01:07

Bedoel je "als je op dezelfde hoogte meet dan meet je overal op aarde ongeveer dezelfde luchtdruk, waarom is de temperatuur dan toch verschillend"
PV = RnT dus als je P V R n gelijk houdt zou je dezelfde temperatuur moeten meten. Zoiets is de gedachtegang.

Dat komt doordat luchtdruk veroorzaakt wordt door de luchtkolom boven je meetpunt, die drukt op de aarde en veroorzaakt de druk die je meet. De temperatuur over die hele kolom meet je niet, want je meet slechts op één punt. (dat lijkt mij de verklaring)

enrico2 01-04-2009 11:16

Die PV=RnT lijkt mij correct. Maar vergeten we niet de aanvoer van straling?
Ronde de evenaar staat de zon loodrecht op het aard-oppervlak; dit betekent meer aanvoer van straling en dus een hogere temperatuur dan elders. Of zie ik dit verkeerd.

cartman666 01-04-2009 12:47

Citaat:

enrico2 schreef: (Bericht 29075656)
Die PV=RnT lijkt mij correct. Maar vergeten we niet de aanvoer van straling?
Ronde de evenaar staat de zon loodrecht op het aard-oppervlak; dit betekent meer aanvoer van straling en dus een hogere temperatuur dan elders. Of zie ik dit verkeerd.

Maar die straling heeft pas effect als het materie heeft verwarmd. Dat het op de evenaar warmer is dat snap ik, maar hoe het dan toch kan dat de druk niet veel verschilt. (is dat eigenlijk zo vraag ik me nu af? )

ILUsion 02-04-2009 20:15

Citaat:

cartman666 schreef: (Bericht 29076008)
Maar die straling heeft pas effect als het materie heeft verwarmd. Dat het op de evenaar warmer is dat snap ik, maar hoe het dan toch kan dat de druk niet veel verschilt. (is dat eigenlijk zo vraag ik me nu af? )

pV = nRT is de ideale gaswet, de lucht is geen ideaal gas; maar een niet-ideaal gasmengsel. Dat is in ieder geval al een feit, maar levert meestal niet zo'n afwijkingen op ideaal gedrag (dat valt te compenseren via de Van Der Waals-vergelijking, waarbij in rekening genomen wordt dat de gasdeeltjes interageren en dat ze een volume innemen). Maar op de eerste plaats zou ik eigenlijk zeggen dat er ook convectie is. Op aarde heb je ook convectie, je kan niet echt over een stationair volume spreken, dus je kan in feite ook weinig zeggen over wat voor volume je moet invullen in die formule. Bovendien kan je zeker niet veronderstellen dat p = cte. (zie hoge/lagedrukgebieden tijdens het weerbericht), nu niet dat de druk zo veel zal verschillen (een paar hectopascal), maar dat moet je in een ideaal gas opvangen door een andere grootheid te laten variëren.

Ik zou dus zeker niet zeggen dat op elk punt op zeeniveau de temperatuur gelijk is (vergelijk inderdaad maar Antarctica met ergens tegen de Afrikaanse zandvlakten).

cartman666 02-04-2009 20:24

Citaat:

ILUsion schreef: (Bericht 29082783)
Maar op de eerste plaats zou ik eigenlijk zeggen dat er ook convectie is. Op aarde heb je ook convectie, je kan niet echt over een stationair volume spreken, dus je kan in feite ook weinig zeggen over wat voor volume je moet invullen in die formule.

Ja, dat klinkt wel logisch.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.