![]() |
Literaire stromingen van nederlandse boeken
Hoi!
Dit is mijn boekenlijst voor mijn mondeling nederlands. Klas 4 Titel Boek 1 Phileine zegt Sorry – Ronald Giphart MNL Boek 2 Twee vrouwen – Harry Mulisch MNL Boek 3 Het Geheim – Anna Enquist MNL Boek 4 De Oesters van Nam Kee – Kees v. Beijnum Existentialisme+ Romantiek Klas 5 Boek 5 Mooie meisjesmond – Marion Bloem Boek 6 Zuiderkruis – Pauline Slot Boek 7 Het duister dat ons scheidt – Renate Dorrestein MNL Boek 8 Twee koffers vol – Carl Friendman Klas 6 Boek 9 Villa des Roses – Willem Elschot Boek 10 Kees de Jongen – Theo Thijssen Realisme Boek 11 Vertraging – Tim Krabbé Boek 12 Turksfruit – Jan Wolkers Realisme + invloeden van het existentialisme Boek 13 Zomerhitte – Jan Wolkers Kan iemand mij de stromingen voor de overige boeken geven? En zo nodig, de stromingen die ik al heb gevonden verbeteren?? Alvast bedankt!!*O* |
MNL is Moderne Nederlandse Literatuur of zo? Het lijkt me dat ze daar allemáál onder vallen, maar natuurlijk zijn er overal allerlei invloeden van andere stromingen te vinden (in elk geval Van Beijnum). Het realisme is als stroming bevindt zich aan het eind van de negentiende eeuw, volgens mij, dus Wolkers hoort daar sowieso niet bij (Hildebrand wel, maar die heb je niet op je lijst staan). Volgens wikipedia is Villa des Roses sterk door het naturalisme beďnvloed, dus misschien kun je nog even verder op wikipedia zoeken.
|
MNL = Modern Nederlandse literatuur inderdaad.
Bedankt voor het advies. Maar als ik het goed begrijp vallen ze allemaal onder het MNL met invloeden van andere stromingen. Maar welke stromingen dan? Moet ik dan gewoon kijken naar wanneer het boek is geschreven en daar de stroming bij zoeken? |
iemand??
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57. |