![]() |
KERS
Bij sport kon ik het niet echt plaatsen en bij techniek ook niet. Dus dit lijkt me de juiste stek:
Formule 1 maakt een nieuwe ontwikkeling mee nl. KERS, hier wordt kinetische energie opgeslagen in een vliegwiel of een accu, en wanneer nodig kan er een boost worden gegeven van 60 KW bovenop het motor vermogen van de V8 die al in de auto ligt. De energie wordt opgeslagen door het remvermogen van de auto, energie die normaal gesproken verloren zou gaan; logisch dit gebeurt ook in de huidige generatie hybride motoren. Wat ik niet begrijp is dat op de een of andere manier een elektrische lading er voor kan zorgen voor een extra boost. In de consumenten hybride motoren merk je dat de benzine motor het over neemt wanneer er meer vermogen wordt gevraagd. De Lexus 600H bijvoorbeeld heeft ook een V8 en een benzine motor maar als je die op zijn staart trapt kan de elektrische aandrijving niets meer betekenen, en slurp je een liter per 3 kilometer door de motor :D Er zijn een paar richtingen die ik zou kunnen bedenken: Zorgt de vrijgekomen energie voor andere compressie; een turbo effect? Is de elektro motor sterker dan de benzinemotor en kan deze enkele seconden een piek vermogen leveren? (lijkt me sterk gezien het gewicht) Zorgt de vrijgekomen energie voor een betere ontsteking, een betere verbranding en daardoor meer vermogen? Ik dacht zelf redelijk thuis te zijn in dit soort onderwerpen, maar ik sta werkelijk voor een raadsel :( Is er iemand meer in thuis die weet hoe kers werkt? |
Staat er nergens op internet een artikeltje dat dit uitlegt? Of op de formule 1 site?
|
Is niet bepaald een nieuw systeem, energie opslaan in een vliegwiel deden ze al bij stoommotoren; toendertijd werd dat simpelweg opgeslagen in een veerspaning die daarna terugveerde en op die manier de energie weer vrij kon geven.
of de 2009 versie van dat idee ook zo werkt is een 2e. Citaat:
Citaat:
zo'n beetje bekeken lijkt het alsof het inderdaad via rollers wordt overgebracht waarna met tandwielen de ratio wordt bepaald, het vliegwiel lijkt me om de energie te vertragen omdat je het niet nodig hebt tijdens het remmen maar juist bij het uitrijden van de bocht. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.