![]() |
Weerwolfspel #58
Welkom bij weerwolfspel 58. Dit is het officiële Weerwolfspel-topic *o*
Post ‘ik doe mee’ om mee te doen en maak geen lijstjes, want anders wordt het onoverzichtelijk en komen er vergissingen. De spelleider zal wel een lijst maken, zodat er in die lijst kan worden gekeken hoeveel plaatsen er nog over zijn. Afhankelijk van de interesse wordt er bepaald hoeveel plaatsen en functies er zijn. Naar aanleiding van de discussie na het vorige spel kan dit spel de leerling verrader worden. We merken vanzelf wel hoe dit loopt en of het werkt. Dit is als proef en we kunnen na het spel beslissen of het een goed idee was. De spelleiders deze keer zijn Eye of Sauron en Vlindertje. Mocht je nu al vragen hebben, pm dan gerust naar de spelleider. De spelregels van het befaamde weerwolfspel Traditioneel speelt dit spel zich af in een klein dorpje in de Middeleeuwen wat geteisterd wordt door duivelse wezens: weerwolven. De setting is echter al vaak veranderd en dat zal deze keer ook het geval zijn. Users die mee willen spelen kunnen zich voor het spel begint (en nadat een nieuw spel is aangekondigd) inschrijven en zij krijgen (random) een rol toegewezen. In totaal spelen er 22 users mee. Hier onder bevinden zich dan vier weerwolven, een Tovenaar, een Heks, een Ziener, een Leerling, een verrader en een aantal simpele dorpelingen (over al deze functies later meer). Niet iedereen werkt tegen de wolven, maar ook dit wordt verderop uitgelegd. Iedereen weet van zichzelf welke rol/functie hij vervult, maar de weerwolven komen ’s nachts bij elkaar om te moorden en naar de maan te huilen en weten zo ook elkaars identiteit. Het aantal spelers kan verschillen als er minder belangstelling is voor het spel. Het doel van het spel is simpel: de dorpelingen (en de andere “good guys”) proberen alle weerwolven te doden, de weerwolven juist zo snel mogelijk iedereen op willen eten (met uitzondering van hun mede-weerwolven natuurlijk). Het spel begint met een eerste stemronde voor de dorpelingen. Tijdens de dorpsvergadering, ‘s avonds in de herberg, worden levensdraden doorgeknipt. Alle dorpelingen zitten rond de tafel (of achter hun pc) en bespreken wie er opgehangen moet worden. Hun dorp wordt al tijden ’s nachts geteisterd door terroriserende, moordende weerwolven, die overdag veranderen in onschuldig uitziende dorpsbewoners. Er moet iets aan gedaan worden. Er moet iets veranderen! De dorpelingen nemen het heft in eigen hand. Elke deelnemer stuurt een persoonlijk bericht aan de Spelleider met daarin de naam van degene die volgens hem moet worden opgehangen. De user met de meeste stemmen wordt gelyncht, sterft, en ligt dan helaas uit het spel. De Spelleider maakt bekend wie welk lot is toegevallen door middel van een verslag van de gebeurtenis en vertelt ook welke rol de overledene vervulde. ’s Nachts is de tijd van de weerwolven. In het licht van de maan veranderen zij van gedaante en sluipen zij door het dorp, waar zij samen een slachtoffer maken. In overleg kiezen de weerwolven hun menselijke maaltijd en dit melden zij in een gezamenlijk bericht aan de Spelleider. Deze maakt vervolgens weer bekend wat voor tragedie er ’s nachts heeft plaatsgevonden… Als de avond valt komen de dorpelingen weer bij elkaar met een kroes bier in de herberg, om de verschrikkelijke voorvallen van voorgaande nacht te bespreken. Natuurlijk is er dan weer een stemronde, een nacht waarin de weerwolven toeslaan, et cetera. Het spel begint dus met een beginverhaal. De volgende dag is er de eerste hangronde en mogen de dorpelingen (en heks, tovenaar, verrader en ziener) hun stem indienen. De dag daarna is er de eerste eetronde. Tijdens deze ronden mogen de wolven stemmen en de heks, tovenaar en ziener mogen hun kunstjes doen. Alle functies naast de gewone wolven en dorpelingen op een rijtje: Verrader Functie tijdens hangrondes: De Verrader stemt als gewone dorpeling, maar zal dus altijd op een andere dorpeling stemmen. Hij probeert andere dorpelingen verdacht te maken en gelijkspel uit te lokken. Functie tijdens eetrondes: geen. Positie: wolven Kennis: de verrader weet wie de wolven zijn. Heks Functie tijdens hangrondes: De heks stemt als gewone dorpeling, maar probeert andere dorpelingen weg te stemmen. Dit kan mislukken omdat de heks de identiteit van de wolven niet kent. Functie tijdens eetrondes: De heks stuurt één naam naar de spelleider. Deze persoon wordt tijdens die eetronde behekst. Kiest de heks de leerling, de verrader of een dorpeling dan is er geen effect (want die doen toch niks tijdens eetrondes). Kiest de heks een weerwolf dan is er geen effect want deze zijn immuun tegen de heks’ krachten. Kiest de heks de tovenaar, ziener of wolfsbane dan wordt deze persoons speciale functie tijdens deze eetronde geblokkeerd. (bescherming van tovenaar vervalt, wolfsbane kan die ronde gewoon worden opgegeten, ziener krijgt bericht dat de opgevraagde functie niet kan worden gegeven vanwege beheksing). De heks krijgt niet te horen wat voor effect haar beheksing heeft gehad. Positie: wolven Kennis: alleen de eigen functie. Leerling Deze begint het spel als een gewone dorpeling, maar zodra de Tovenaar, Ziener, Heks of Verrader wordt gedood, zal de speciale functie van de Leerling in werking treden. De Leerling wordt gepromoveerd naar Tovenaarsleerling, Leerling-ziener, Leerling-heks of Leerling-verrader (afhankelijk van wie er als eerste sterft). De leerling krijgt dan dezelfde gave en functie. Er is maar één leerling, dus alleen de persoon die als eerste dood gaat kan worden vervangen. Als de leerling eerder dood gaat dan bovenstaande drie dan is er uiteraard geen vervanging. Een leerling-ziener begint 'blanco', hij krijgt niks van de info van de oude ziener te horen. Het leuke van de leerling is dat ie in het begin niet weet waar zijn loyaliteit ligt: als ie leerling-heks wordt gaat hij bijvoorbeeld voor de wolven werken. Positie: dorpelingen (aanvankelijk, dit kan veranderen mocht de Leerling Leerling-heks of Leerling-verrader worden) Kennis: alleen de eigen functie Tovenaar De Tovenaar beschermt elke nacht één van de dorpsbewoners tegen de weerwolven, waarbij hij natuurlijk niet zichzelf mag beschermen. De naam van zijn beschermeling stuurt de Tovenaar in een pm naar de Spelleider. Positie: dorpelingen Kennis: alleen de eigen functie. Wolfsbane De Wolfsbane kan de eerste keer dat hij door de wolven wordt uitgekozen niet worden opgegeten (helaas is hij niet immuun voor dood door ophanging). Positie: dorpelingen Kennis: alleen de eigen functie. Ziener De Ziener kan in de nacht van de eetrondes een bericht sturen naar de Spelleider om te vragen wat een bepaald persoons functie/rol is en deze kennis gebruiken om te stemmen. De Ziener houdt zijn extra kennis voor zichzelf, maar mag zich natuurlijk wel gedragen naar zijn kennis zonder dit expliciet te zeggen. Per ronde mag de Ziener slechts van één user de functie opvragen. Positie: dorpelingen Kennis: de eigen functie en de functie van de gevraagde persoon/personen. De geliefden De geliefden zijn, zoals de naam het al zegt, geliefden. Als één van de twee sterft, sterft de ander van verdriet ook. Het doel is dus om samen het spel te overleven. De geliefden mogen met elkaar overleggen en al hun kennis delen, dit mag uiteraard niet met de anderen. Positie: ze gaan altijd voor elkaar, ongeacht aan welke kant ze staan Kennis: de eigen functies en alle overige beschikbare kennis. Cupido Deze koppelaar moet bij het begin van het spel twee namen opgeven en dit worden dan de geliefden. Op die manier kan de spelleider niet expres een wolf en een dorpeling samen zetten (of juist niet), maar hangt het echt af van het toeval. Want de cupido weet dus niet de functies. Positie: geliefden. Als geliefden dood zijn, staat de cupido aan de kant van de dorpelingen. Kennis: de eigen functie en de namen van de geliefden De jager De jager is vooral een doorn in het oog van de wolven. Hij mag iemand afschieten zodra hij dood gaat, of dat nou in de eet of hangronde is. Zolang de jager erin zit loop je het risico om te worden neer geschoten als je iemand te verdacht maakt of jezelf verdacht maakt. Hij weet alleen zijn eigen functie. Hij kan dus per ongeluk in het voordeel van de wolven schieten. Positie: Dorpelingen Kennis: Alleen de eigen functie Een paar regels om goed spelverloop te bevorderen Onderling overleg is niet toegestaan! (behalve natuurlijk tussen de weerwolven en geliefden) Het spel heeft elke keer twee stemrondes. Eén van de dorpsbewoners en één van de weerwolven. Per ronde is er een deadline waarvoor gestemd moet worden welke duidelijk door de Spelleider genoemd wordt, dit is meestal 24 uur. Als je niet vóór de deadline hebt gestemd is je stem ongeldig en vervalt deze. Bij gelijkspel stemmen de weerwolven ook en hebben zij dus de beslissende stem. Zij horen ook tussen wie het gelijkspel is. Iedere deelnemer, behalve de weerwolven, moet stemmen. Na 2 rondes achter elkaar niet te hebben gestemd krijg je een waarschuwing van de Spelleider. Als je 3 rondes niet hebt gestemd krijg je een zogenaamde 'rode kaart' en mag je het volgende spel niet meedoen. Als je niet kan stemmen, moet je de spelleider pm-en waarom je niet kan stemmen of niet hebt gestemd. De Spelleider mag en zal niks loslaten over het verloop van het stemmen (wie en wie wat heeft gestemd moet maar achteraf blijken). De weerwolven moeten elke nacht in overleg met elkaar proberen een dorpeling op te eten. Bluffen is toegestaan, zelfs gewenst. Laat je fantasie de vrije loop, post je weerwolftheorieën, complottheorieën en bluf waar je wilt in deze spuisels. Als je dood bent ben je ook echt dood! Het is dan dus niet de bedoeling om nog theorieën te gaan spuien. De wolven eten -meestal- niet voor niks iemand op. Mocht je toch nog theorieën spuien na jouw dood, dan wacht er een mooie rode kaart op je. Wincondities weerwolfspel Opmerking: Voor deze regeling worden alle niet-wolven aan de kant van de dorpelingen (bijv de ziener, tovenaar, etc) als dorpeling beschouwd, tenzij anders vermeld. De geliefden en de cupido worden niet als dorpeling en niet als wolf beschouwd, ongeacht de functie die ze hadden voordat ze geliefde werden. Dorpelingen: het doel van de dorpelingen is om alle wolven op te hangen. Alle andere slechteriken worden niet gezien als wolf. Ze hebben gewonnen wanneer alle wolven en de geliefden zijn opgehangen. Wolven: het doel van de wolven is te overleven en te moorden, zonder dat de andere in de gaten hebben wat hun identiteit is. Zij winnen als ze in de meerderheid zijn en de geliefden zijn dood. Dat kan tijdens een eetronde zijn, maar het kan ook tijdens een hangronde zijn. De verrader, heks of leerling-heks wordt niet in de telling als dorpeling meegenomen, maar ook niet als wolf. Ze worden overgeslagen in de telling. Als het aankomt op een hangronde waarbij er 1 dorpeling en 1 wolf in leven is, is het gelijkspel. De reden hiervoor is dat er voor zowel de dorpelingen als de wolven goed gefundeerde argumenten te verzinnen zijn, waarom ze het moeten winnen. Als er een eetronde is waarbij er 1 dorpeling en 1 wolf in leven zijn, wint de wolf. Als die laatste dorpeling eigenlijk de wolfsbane is, gaat de maaltijd niet door en komt er nog een hangronde waarbij 1 wolfsbane en 1 wolf in leven zijn. Dan is het dus gelijkspel. Geliefden: Het doel van de geliefden is om te overleven. De geliefden winnen als een van de andere partijen eerder uitgeschakeld wordt. Geliefde-wolven tellen niet mee als wolf. Geliefde dorpelingen tellen ook niet mee als dorpeling. Dus als er bijvoorbeeld 2 geliefden, 1 normale dorpeling en 2 wolven zijn, zijn de wolven in de meerderheid. Dan zijn de dorpelingen uitgeschakeld, waardoor de geliefden winnen. Let op: Wanneer dit reglement geen uitsluiting geeft over de wincondities, dient de spelleider een beslissing te nemen. Voor een goed spelverloop dient deze beslissing geaccepteerd te worden. Alvast veel plezier! Ik weet niet zeker of het topic vandaag of morgen pas geopend mocht worden. Mocht het topic te vroeg zijn geopend, zou het topic dan op slot kunnen en dan om 12 uur 's nachts weer geopend worden? |
Hij mag officieel morgen pas, dus hij gaat nog een dagje op slot. Om 12 uur vannacht zal ik hem wel weer openen. :)
|
Ik vind het wel 12 uur nu. Have fun. ;)
|
Ik doe wel mee
|
Ik wil ook meedoen, op een even nummer graag. :)
|
Ik doe mee.
Severus. :bloos: |
Citaat:
|
wooooow oldskool :D
Ik doe mee, op nummer 8 plz. |
ik doe mee
|
Biertank 52 doet mee
Citaat:
|
Ik wil ook mee doen. :)
|
ik zou wel mee willen doen, maar a.s. vrijdag ga ik naar Praag en kan dan vrijdag t/m maandag niet stemmen cq eten... Dus dan kan ik 2x niet stemmen sowieso. *kijkt naar spelleiders*
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
JA! ik !!! *O*
|
Er zijn op het moment 9 mensen die meespelen (inclusief Fantome en Biertank).
|
Ik doe mee!
|
I'm in! Ik zal ivm met de bata misschien ook 1 of 2 keer niet kunnen stemmen, maar dat zien we dan wel.
|
oke, dan doe ik wel mee :)
|
Ik doe mee :)
|
Ik doe mee.
|
ik kan niet meedoen denk ik, want volgend weekend ben ik weg enzo.
|
ik doe mee
|
Citaat:
|
zijn er trouwens al spelleiders?
|
Jazeker, EoS en Vlinder.
|
Citaat:
|
Het is wel zo dat als je dan toevallig de tovenaar/heks bent dat je 2 keer niet kan stemmen + 2 keer niet kan beschermen/beheksen = 4 keer, dat is wel heel veel ;x
|
vandaar dus idd.
|
Citaat:
je zou als tovenaar/heks van te voren kunnen doorgeven wie je wilt beheksen of beschermen incl. een tweede optie (wat spelleider hierboven dus zegt over het stemmen) maar het is niet heel praktisch nee. |
Anders als like 5 spelers dan niet kunnen, kunnen we het dan een weekendje stilleggen?
|
ik doe ook mee :cool:
|
Ik doe bij nader inzien toch ook maar weer mee :p
|
Citaat:
|
Citaat:
Kom jij maar terug wanneer je alle nieuwe functies snapt! :D :P |
Als iemand niet kan meedoen, omdat diegene te lang weg is, wil ik ook best 1 of 2 keer voor diegene stemmen. Of zoiets.
|
Citaat:
|
De spelerslijst tot nu toe is:
1. Lucky Luciano 2. Severus 3. Mr Soija 4. Katje 5. Biertank 52 6. Wammus 7. ~~Fantôme~~ 8. Lisa 9. fizzle-fluffy 10. Flyaway 11. MartinV 12. Heksjuh 13. Kazet Nagorra/Pippeloen 14. light fighter 15. arPos 16. Hanneke 17. Reuff 18. Bas 19. Barabas Als er meer mensen willen inschrijven, kan dat altijd. Het maximum ligt op 22 spelers. We willen vanavond de functies gaan verdelen en dan morgen de 1e hangronde houden. Je kan je tot 20.30 uur vanavond nog inschrijven. Mocht je vervanging willen regelen als je een weekendje weg bent of mocht er iets anders zijn, dan willen we dit ook graag voor vanavond weten, maar het kan ook altijd later worden doorgegeven. |
Ik bedenk me net trouwens dat ik volgende week zaterdag niet kan stemmen. Ik ben het hele weekend weg ben en daarom niet online. Vrijdag en zondag gaat wel lukken want ik ga 's ochtends weg en kom zondagmiddag/avond weer terug.
Ook is het voor mij de eerste keer dat ik dit op een forum doe dus ik zal in het begin wel even gewend moeten raken aan hoe het werkt enzo. :) |
Stemrondes zijn om de dag, dus waarschijnlijk hoef je zaterdag niet te stemmen. Tenzij je een bijzondere functie hebt.
|
Als je nu tijd te veel hebt of aan het soggen bent kan je beter een oud topic even doorlezen, daar leer je het meest van.
|
als wammus mee doet doe ik ook mee!
|
Ik wil wel graag meedoen, maar eerlijk gezegd vind ik dat ik een rode kaart verdiend heb ivm het vorige spel. -o-
Begin tot eind mei ben ik ook op werkweek, maar dat halen we waarschijnlijk niet, of wel? |
Reken op 2 weken. :p
|
Wat een leuke mensen doen er mee! Ik doe ook mee maar ik speel samen met Kazet en we spelen op zijn account.
|
Oké, ik doe mee voor het te laat is en ik spijt krijg. :bloos:
|
Wat een geniaal team! :| (y)
|
nggg Doe maar dan. Ik doe mee. Tegen beter weten in, voor de zoveelste keer.
|
@ spelleiders: Ik heb Missy een pm gestuurd met de vraag of ze voor mij wilt stemmen komend weekend.
en wat doen er ineens allemaal andere mensen mee (y) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.