Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   Grondwet (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1749447)

Just_a_dreamer 10-04-2009 10:09

Grondwet

vinden jullie dat het vrouwelijk rechts dankzij de grondwet (1814-1815) is verbeterd?? En dat er sinds dien ook minder racisme heeft plaats gevonden?

Tim_Riswick 10-04-2009 10:58

Kort samengevat denk ik van niet. In 1814/1815 is er niet echt iets bijgekomen waardoor vrouwen gelijker aan mannen werden. De "Declaration of the Right of Women and the female Citizen" werd al eerder uitgevaardigt in 1791 en Nederland heeft voor een tijd onder Frankrijk gevallen dus in theorie viel Nederland ook hieronder. Daarbij zijn jaren als 1848 en 1919 beter als echte grondwetveranderingen aan te geven. In 1814/1815 was alles toch aardig conservatief ingesteld en men wilde terug naar de tijd voor de hervormingen van de Franse revolutie (1789). Daarbij komt dat in de praktijk het weinig geleid zal hebben toch minder "gender racisme" aangezien dat zelfs nu nog niet verdwenen is. Denk dat racisme pas echt minder werd na 1919.

Chariot 10-04-2009 11:00

Naar mijn idee hebben vrouwen nu dezelfde rechten als mannen, heeft de vrouwelijke mening evenveel invloed én bereiken vrouwen steeds vaker de topfunctie's binnen bedrijven. Naar vrouwen toe is er inderdaad minder racisme, al vraag ik me echt af of alle mannen van het huishoudvooroordeel zijn afgestapt.

Micromensje 11-04-2009 15:07

Maar er is nog steeds ongelijkheid in inkomen, en de meeste vrouwen werken parttime. Alsnog hebben vrouwen natuurlijk veel rechten gekregen en is de positie tov mannen steeds gelijker geworden. Maar er kan nog wel het 1 en ander verbeterd worden!

Nona 11-04-2009 19:22

Maar is dat daadwerkelijk een uiting van ongelijkheid? Natuurlijk lijkt het in de eerste instantie zo, maar ik denk dat er ook een groot deel van de vrouwen er zelf voor kiest om parttime te werken. Niet omdat ze vrouw zijn en denken dat parttime werken bij het vrouw-zijn hoort, maar simpelweg omdat mannen en vrouwen verschillen in levensinstelling. Een gedegen mening hierover zal dat verschil in instelling in overweging moeten nemen; als vrouwen kiezen voor parttime werk omdat ze dat graag willen heeft dat niets met seksisme (nee, niet racisme) te maken.
Maar eigenlijk is het nog steeds zo dat vrouwen voor een zelfde functie en met dezelfde achtergrond als mannen minder verdienen. Waar komt dat uit voort? Komt het omdat ze het toelaten, of omdat ze echt geen andere keuze hebben? Ja, ik denk dat er nog wel wat seksisme is op de werkvloer, maar om daar een soort van berekening van te maken zul je moeten controleren voor andere factoren (als je begrijpt wat ik bedoel), zoals die keuzeverschillen die ik noemde. En dan is het probleem minder groot dan het lijkt, denk ik.

Bij het evalueren van rechten van vrouwen in de geschiedenis, denk dan ook aan de tweede feministische golf, waarin bereikt werd dat vrouwen zelfstandig grote aankopen mochten doen (tot op enkele decennia geleden moest de man nog schriftelijke toestemming geven voor de vrouw een wasmachine mocht kopen) en rechten met betrekking tot zwangerschap en baanbehoud beter geregeld werden.

T_ID 14-04-2009 18:07

Citaat:

Micromensje schreef: (Bericht 29113627)
Maar er is nog steeds ongelijkheid in inkomen, en de meeste vrouwen werken parttime. Alsnog hebben vrouwen natuurlijk veel rechten gekregen en is de positie tov mannen steeds gelijker geworden. Maar er kan nog wel het 1 en ander verbeterd worden!

Niet echt. Er is sprake van gelijke rechten. Alle verdergaande maatregelen om de positie van vrouwen te verbeteren komen neer op discriminatie van mannen, en zijn dus in principe zelfs bij wet verboden (ware het niet dan dat er aanvullende wetsartikelen/AWBs zijn gemaakt die racisme en discriminatie legaliseren).

Archont_temp 09-05-2009 16:26

1917/1918 pacificatie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.