Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Trainen op je zestiende (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1749550)

SENSASIAN 11-04-2009 00:34

Trainen op je zestiende

Ik heb een vraagje..

ik ben zestien en ga sinds kort naar de sportschool en daar doe ik allerlei oefeningen om spieren te kweken. Maar ik heb gehoord dat als je dat soort oefeningen doet op jonge leeftijd, je ook proteïneshakes erbij moet drinken, omdat je spieren anders kapot gaan.

Dan heb ik weer ergens anders gehoord dat proteïneshakes juist heel slecht voor je zijn, omdat het een soort steroïdes (of iets.. ik ben niet zo'n expert op dat gebied :) ) zijn.

Maar ik ken wel weer mensen die proteïneshakes drinken, dus zo slecht zal het dan wel niet zijn?

Oke, je ziet dus ik ben een beetje verward. Het spreekt elkaar nogal tegen, dus kan iemand me helpen en een einde maken aan sommige sportschoolmythes?

Mara 11-04-2009 01:53

Beiden zijn niet waar.

Je kan wel krachttraining doen, je hoeft geen proteïneshakes te doen en proteïneshakes zijn ook geen steroïden.

blablatje 11-04-2009 15:04

Proteïneshakes zijn gewoon drankjes met extra eiwitten erin, dus geen steroïden.
Als je krachttraining doet moet je ook zorgen dat je genoeg eiwitten eet, niet omdat je spieren anders kapot gaan maar gewoon omdat het anders niet zo veel zin heeft, maar in een normaal Nederlands voedingspatroon zitten genoeg eiwitten om een paar keer sporten per week op te vangen, dus je hebt geen proteïneshakes nodig.

bramxp 11-04-2009 21:38

die shakes zijn enkel voor eiwitten is niet schadelijk voor je is eigelijk bedoelt voor mensen die hele dagen trainen
is niet slecht voor je op geen enkele manier

Hulk 12-04-2009 04:21

Probeer ongeveer 2gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag binnen te krijgen. Wat je niet uit je normale voeding haalt kun je supplementeren met eiwitpoeder.

Nu is een ander voordeel van eiwitpoeder dat ze véél sneller worden opgenomen dan gewone eiwitten uit je voeding en daarom met name geschikt voor momenten waarop je lichaam snel eiwitten nodig heeft (na de training, bij het opstaan).

RHCP_NAC 12-04-2009 14:20

Was het toevallig de verkoper van die shakes die dat tegen je zei?

Hulk 12-04-2009 15:27

Wat lul jij nou weer achterlijk. Ik heb mijn kennis in de loop der jaren uit onpartijdige bronnen verzameld. Flikker op met je bijdehante opmerkingen.

RHCP_NAC 13-04-2009 18:12

Ik had het tegen de topicstarter. Verkopers van dat spul willen nogal eens overdrijven/liegen. Ik had hem beter kunnen citeren om het duidelijk te maken dat ik het tegen hem had, maar nu hoef je niet gelijk chagerijnig te worden. Ik kan nu niet goed slapen vannacht.

Hulk 14-04-2009 09:16

We kunnen wel een keertje gaan knuffelen om het goed te maken?

remy476 14-04-2009 13:05

Laat je eerst informeren of lees een boek.

SENSASIAN 18-04-2009 04:08

Thanks voor de reacties, ik heb er wel wat aan gehad. Oke, niet aan alle, want sommigen waren een beetje bot, maarja maakt niet uit :)

Englander 18-04-2009 12:28

Proteïneshakes zijn geen must, maar kunnen ook geen kwaad. Het belangrijkste is vooral goed trainen, goed eten (veel vlees, vis, groenten, fruit etc.) en voldoende slaap pakken. Bovendien lijkt het me een beetje overbodig om meteen al met supplementen te beginnen. ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.