Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Luchtlijn moet noorden en Randstad verbinden' (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1751691)

Gatara 25-04-2009 10:39

Luchtlijn moet noorden en Randstad verbinden'
 
Citaat:

'Luchtlijn moet noorden en Randstad verbinden'
Uitgegeven: 25 april 2009 10:17
Laatst gewijzigd: 25 april 2009 10:56
UTRECHT/GRONINGEN - Een vliegverbinding op biobrandstof moet op korte termijn een alternatieve verbinding vormen tussen de Randstad en het noorden van het land.

Het Platform voor Duurzame Luchtvaart (PDL) heeft zaterdag een bericht daarover in het Dagblad van het Noorden en De Telegraaf bevestigd.

De organisatie voert momenteel intensief gesprekken met deze 'Noorderluchtlijn' (NLL) met onder meer Schiphol, luchthaven Eelde, de Nederlandse Spoorwegen (NS), het rijk en de noordelijke provincies.


Volgens de PDL kan de luchtlijn een goed alternatief zijn voor de Zuiderzeelijn, een hogesnelheidslijn waarvoor het noorden zich de afgelopen twintig jaar hard maakte.

Rendabel

De exploitatiekosten van de Noorderluchtlijn zouden volgens een eerste verkenning 8 miljoen euro per jaar zijn. Daarvoor kunnen per dag vijf retourvluchten tussen Groningen en Schiphol worden uitgevoerd.

Met een vervoerstroom van 350 reizigers per dag zou deze dienstregeling al rendabel zijn. De kaartjes voor de luchtlijn zouden ongeveer evenveel gaan kosten als die voor de hogesnelheidslijn naar Parijs. Een enkele reis zou volgens een eerste schatting rond de 60 euro gaan kosten.

Wanneer alle partijen groen licht geven, kan de verbinding binnen een jaar operationeel zijn. Een belangrijk aspect van de vliegroute is dat de nieuwe vorm van openbaar vervoer CO2-neutraal is. De vliegtuigen zouden gaan werken op een uit algen te ontwikkelen biobrandstof.
http://www.nu.nl/algemeen/1954551/lu...verbinden.html

De Veroorzaker 25-04-2009 10:58

haha :D maar 8 miljoen, 60 euro per rit en binnen een jaar operationeel? Zou grappig zijn als ze niet echt dachten dat het zo was.

Gatara 25-04-2009 11:27

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 29164153)
haha :D maar 8 miljoen, 60 euro per rit en binnen een jaar operationeel? Zou grappig zijn als ze niet echt dachten dat het zo was.

Bij een volle bezetting hebben ze die 8 miljoen er in een jaar bijna uit.

(brandstof- en onderhoudskosten even buiten beschouwing gelaten)

Barabas 25-04-2009 11:38

Zou leuk zijn. Geldt het OV hier ook voor?

Kitten 25-04-2009 15:44

Biobrandstof en duurzaam...? Dat is toch echt toekomstmuziek voor als we er achter komen hoe dat op grote schaal duurzaam gemaakt kan worden...

Gatara 25-04-2009 15:49

Citaat:

Kitten schreef: (Bericht 29164950)
Biobrandstof en duurzaam...? Dat is toch echt toekomstmuziek voor als we er achter komen hoe dat op grote schaal duurzaam gemaakt kan worden...

algen groeien zeer snel, dus :)

Kitten 25-04-2009 15:54

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 29164961)
algen groeien zeer snel, dus :)

Maar dat is, zover ik weet, nog geen tak van duurzame biobrandstof die in voldoende hoeveelheid wordt geproduceerd om bij zo'n lijn inzetbaar te zijn. Er zit zeker toekomst in, maar we zijn er nog lang niet.

Gatara 25-04-2009 16:06

Citaat:

Kitten schreef: (Bericht 29164969)
Maar dat is, zover ik weet, nog geen tak van duurzame biobrandstof die in voldoende hoeveelheid wordt geproduceerd om bij zo'n lijn inzetbaar te zijn. Er zit zeker toekomst in, maar we zijn er nog lang niet.

Nog niet, maar denk eens aan de mogelijkheden. Al die co2 uitstotende industrieen en elektriciteitscentrales kunnen algen gaan produceren :)

Citaat:

Algen als heilige graal

gepubliceerd op 25 maart 2009 00:00, bijgewerkt op 25 maart 2009 13:20

AMSTERDAM - Hoe maken we van Nederland een duurzame economie? Wind- en zonne-energie zijn prachtig, maar vergeet ook afval als energiebron niet. ‘Met algen maak je van rioolwater vliegtuigbrandstof.’
Een medewerker van het Algenkweekbedrijf Ingrepro aan het werk bij een kas.
Een medewerker van het Algenkweekbedrijf Ingrepro aan het werk bij een kas. (Marcel van den Bergh / de Volkskrant)

Diep in de Achterhoek, net buiten het dorpje Borculo, in een voormalige varkensstal op een doodlopend landweggetje, ligt een van de sleutels naar een duurzame economie. Althans, dat is de stellige overtuiging van algenkweker Carel Callenbach.

‘Afval is de oplossing. Als we de Nederlandse economie willen klaarstomen voor de 21ste eeuw – waarin natuurlijke brandstoffen schaars zijn en de klimaatverandering zich verhevigt – moeten we op een compleet andere manier gaan denken. Afval is geen probleem, maar een bron van energie. Algen kunnen die energie ontsluiten. De potentie is enorm: algen kunnen 20 procent van de Nederlandse energiebehoefte leveren. En dat is nog lang niet alles. Over enkele jaren produceren wij brandstof voor de nieuwste vliegtuigen van Boeing of Airbus.’

Carel Callenbach (42) is geen bioloog of milieuactivist, maar een ondernemer die gouden bergen ziet in de groene micro-organismen. In 2000 richtte hij het bedrijf Ingrepro op dat algen kweekt en onderzoek doet naar de inzet van het groene goud als bron van duurzame energie. Nu heeft Ingrepro tien mensen in dienst, de omzet bedraagt 2 miljoen euro.

Op het erf van een oude hoeve is de green tech-firma Ingrepro ondergebracht. In de ene stal huist het kantoor, in de andere het laboratorium. Achter op het erf liggen enkele van de bassins waarin Europa’s grootste algenkweker ‘de energiebron van de toekomst’ produceert.

Ingrepro heeft drie kerntaken: het produceren van algen, onderzoek naar nieuwe toepassingen van algen en het ontwikkelen van nieuwe vormen van duurzame energie.

Algen, een van ’s werelds oudste en eenvoudigste levensvormen, zijn buitengewoon veelzijdig. Je kunt ze in dure shampoos stoppen, er kleurstoffen van maken, koeien meer melk door laten geven en je kunt er de velden van voetbalclubs als Ajax en Vitesse schimmelvrij mee houden. ‘Sinds kort leveren we ook aan AkzoNobel. Zij gebruiken de algen als ingrediënt in hun verven.’

Je kunt algen ook eten. Callenbach pakt een stripje groene pillen. ‘Hierin zit omega 3 vetzuur, een voedingssupplement dat onder andere hart- en bloedvaten gezond houdt. De meeste omega-vetten komen uit gemalen vis. Dat is vreselijk inefficiënt, want dan worden vissen gevangen en vermalen tot olie om te leveren wat zij weer uit algen halen. Je kunt het ook direct uit algen halen – veel duurzamer.’

De meeste algen groeien sneller bij een hoge omgevingstemperatuur. Warme landen zijn dus het meest geschikt. ‘Maar dat is een ouderwetse manier van algenkweken. In Nederland is zo veel restwarmte van bijvoorbeeld de industrie, die kun je heel eenvoudig gebruiken om het kweekwater te verwarmen.

‘Overal in Nederland kun je algen kweken’, zegt Callenbach als hij de bassins achter een oude schuur laat zien. ‘Op braakliggend land, boven op een flatgebouw of langs een snelweg. Oogsten is eenvoudig: je filtert het water en centrifugeert of droogt het residu in de open lucht.’

Concurrentie met voedsel is er dan ook niet. ‘En het regenwoud hoeft er ook niet voor plat.’ Nog een voordeel: algen zetten relatief veel CO2 om, en dat maakt ze geschikt om het broeikasgas af te vangen. ‘In Delfzijl spuit energiebedrijf Essent de CO2 niet in de atmosfeer, maar in onze algenkweekvijvers.’

De productie is groot: in Nederland kun je na 24 tot 48 uur oogsten. De opbrengst kan 140 duizend kilo per jaar per hectare zijn, 10 tot 20 keer meer dan conventionele gewassen als maïs of graan. Wellicht het grootste pluspunt van algen is dat je er olie van kunt maken.

Callenbach haalt een buisje tevoorschijn. ‘Net als van fossiele olie uit Saoedi-Arabië of andere landen kun je van algenolie plastic maken. Van onze algen worden bijvoorbeeld autobumpers en het omhulsel van mobiele telefoons gemaakt. Bijkomstig voordeel: als je het weggooit, wordt het na een paar maanden door de natuur afgebroken.’

De heilige graal die bijna alle algenkwekers zoeken, is brandstof voor vliegtuigen. ‘Van algen kun je biodiesel voor auto’s maken, maar daar zit weinig toekomst in. Ik denk dat auto’s uiteindelijk op elektriciteit gaan rijden. Dat is zuiniger en daarnaast kunnen veel meer soorten duurzame energie worden gebruikt. Alle stroom die zich in accu’s laat opslaan, is geschikt om een auto te laten rijden. Vliegtuigen hebben veel meer energie nodig dan accu’s kunnen leveren. De luchtvaart zal daarom aangewezen blijven op brandstof.’

Callenbach loopt naar de andere varkensstal en laat het laboratorium zien. In de kamer links naast de ingang zitten achter computerschermen twee biochemici. In de andere ruimte pruttelen, druppelen en centrifugeren buisjes algendrab. ‘Dit zijn buitengewoon spannende tijden. We hebben het recept voor de perfecte vliegtuigbrandstof bijna gevonden. We zoeken naar de juiste algensoort en het juiste distilleerproces.’

Maar door ‘compleet anders te denken’ en een aantal bestaande technieken te combineren, kunnen de groene plantjes pas echt tot een revolutie leiden, zegt Callenbach. ‘Het principe van recyclen moet opnieuw gedefinieerd worden. Nu betekent recycling het hergebruik van afval in een andere, minderwaardige vorm. Krantenpapier wordt hergebruikt als kattenbakvulling, daarna gooien we het weg. Doodzonde. Je kunt afval ook ‘up cyclen’ door het een andere, hogere waarde te geven. Met algen kun je van rioolwater bijvoorbeeld vliegtuigbrandstof maken.’

Zo zijn algen de verzinnebeelding van het sterk in opkomst zijnde concept Cradle to Cradle. Deze kijk op duurzaam produceren is geïntroduceerd door William McDonough en Michael Braungart. Uitgangspunt is dat afval niet bestaat: als een product ‘op’ is, moet het niet weggegooid worden, maar bron zijn voor een nieuw product. Van ‘wieg tot wieg’, in plaats van ‘wieg tot graf’.

De uitwerking van dit concept bij Ingrepro heet AlgaePro. Callenbach pakt er een plaatje bij. ‘Kijk, hier zie je hoe het werkt. Je stopt rioolwater, mest of afval uit de levensmiddelenindustrie in een bioreactor. Dit is een gesloten ruimte waarin organisch materiaal vergist, net zoals bij compost. Je hoeft er weinig voor te doen, behalve wat schoepen te laten draaien.

‘Bij dit proces komt biogas – methaan, om precies te zijn – vrij. Daarmee kun je stroom opwekken als je het verbrandt. De restproducten zijn stikstof, fosfor en kalium, CO2 en warmte. Conventionele bioreactoren beschouwen dit als restproducten, oftewel afval. Voor ons is het de grondstof voor het kweken van algen, waarvan we weer olie of andere producten maken. Het water dat overblijft is schoon, de CO2 is omgezet door de algen. Op deze manier kun je van rioolwater brandstof voor een Boeing maken – om maar een toepassing te noemen.’

Het proces levert meer energie op dan erin gestopt hoeft te worden. ‘Elke gemeente kan zo uit het eigen rioolwater ongeveer 20 procent van zijn eigen energiebehoefte produceren.’

Bedrijven of boeren die nu moeten betalen om van hun biologisch afbreekbare afval af te komen, krijgen een inkomstenbron. ‘In uitgewerkte business cases moest een bedrijf 12 miljoen euro per jaar betalen om van zijn afval af te komen. Nu ontvangt het 2 miljoen aan inkomsten door deze installatie.’

Ingrepro heeft binnenkort vier van dergelijke opstellingen operationeel: bij een gemeente, een levensmiddelen-, composteer-, en een rioolzuiveringsbedrijf. ‘In de toekomst zal niemand meer betalen om organisch afval kwijt te raken. Integendeel: er zal voor betaald worden. Dan heeft afval de waarde die het hoort te hebben: een bron voor energie.’
http://www.volkskrant.nl/binnenland/..._heilige_graal

arPos 25-04-2009 16:19

leuk nu nog een maglev tussen amsterdam utrecht en rotterdam :bloos:

De Veroorzaker 25-04-2009 22:02

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 29164247)
Bij een volle bezetting hebben ze die 8 miljoen er in een jaar bijna uit.

(brandstof- en onderhoudskosten even buiten beschouwing gelaten)

"volgens een eerste verkenning"

Hier de meest recente eerste verkenning die niet al te goed was uitgevoerd:
Spoiler

en er zijn er zo veel. Maar verder goed plan, waarom zou je gebruiksvriendelijke vervoermiddelen als auto of trein inzetten als je dit kunt doen!

Joostje 26-04-2009 08:36

Is zo'n vliegtuig sneller? Nee. Is het goedkoper? Nee. Is het yoegankelijker? Nee, je moet kaartjes reserveren. Kun je dus beter een treinverbinding aanleggen? Ja.

Kazet Nagorra 26-04-2009 09:14

Citaat:

Joostje schreef: (Bericht 29166869)
Is zo'n vliegtuig sneller? Nee. Is het goedkoper? Nee. Is het yoegankelijker? Nee, je moet kaartjes reserveren. Kun je dus beter een treinverbinding aanleggen? Ja.

8 Miljoen is een scheet, tuurlijk is dat goedkoper dan een treinverbinding. Of het ook voldoende gebruikt gaat worden om het rendabel te maken is de vraag, aangezien het mij lijkt dat je er met de auto sneller bent.

Joostje 26-04-2009 09:21

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 29166909)
8 Miljoen is een scheet, tuurlijk is dat goedkoper dan een treinverbinding. Of het ook voldoende gebruikt gaat worden om het rendabel te maken is de vraag, aangezien het mij lijkt dat je er met de auto sneller bent.

Tja, als ik 60 euro per treinkaartje krijg kan ik ook voor 8 miljoen een treinverbinding aanleggen.

Kazet Nagorra 26-04-2009 09:52

Citaat:

Joostje schreef: (Bericht 29166918)
Tja, als ik 60 euro per treinkaartje krijg kan ik ook voor 8 miljoen een treinverbinding aanleggen.

Niet?

T_ID 26-04-2009 18:27

En wie gaat er € 60 per rit plus en € 120 voor een retour (plus toeslagen) betalen als je voor ongeveer de helft van dat bedrag in minder tijd het met de minder vervuilende auto kunt doen?

Ze zouden in Groningen eens moeten bezuinigen op overbodige ambtenaren door die citymarketingbobo's die dit soort onzinideeën bedenken te ontslaan.

Gatara 26-04-2009 19:39

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 29168792)
En wie gaat er € 60 per rit plus en € 120 voor een retour (plus toeslagen) betalen als je voor ongeveer de helft van dat bedrag in minder tijd het met de minder vervuilende auto kunt doen?

Ze zouden in Groningen eens moeten bezuinigen op overbodige ambtenaren door die citymarketingbobo's die dit soort onzinideeën bedenken te ontslaan.

1. niet iedereen heeft een auto
2. waarom gaan mensen nu met de trein ipv met de auto (is ook niet altijd goedkoper namelijk)?
3. het is tijdswinst.

De Veroorzaker 26-04-2009 19:50

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 29169034)
1. niet iedereen heeft een auto
2. waarom gaan mensen nu met de trein ipv met de auto (is ook niet altijd goedkoper namelijk)?
3. het is tijdswinst.

1. Dus?
2. Zie 1.
3. Ja, als je op de plek waar het vliegtuig land moet zijn. Anders moet je eerst nog met een taxi oid naar waar je echt moet zijn.

ganralph 26-04-2009 20:32

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 29166909)
8 Miljoen is een scheet, tuurlijk is dat goedkoper dan een treinverbinding.

de aanleg ongetwijfeld. maar laat eens een trein op algen rijden. ik vermoed dat je veel meer mensen per ton algen kunt vervoeren met een trein, dan met een vliegtuig. ik heb geen kant-en-klare rekenmodellen, maar het zou me niet verbazen als je een paar jaar na de dure aanleg van de treinverbinding de balans ziet omslaan in het voordeel van de trein.

en dan laat ik (zoals terecht opgemerkt) nog buiten beschouwing dat de trein wél van Groningen CS naar Amsterdam CS kan rijden. zonder taxi's of alsnog moeten overstappen op bus of trein.

misschien leuk voor de mensen uit het noorden die een internationale vlucht hebben vanaf Schiphol, maar Nederland is te klein voor een serieus netwerk van nationale vluchten. een uur vantevoren inchecken, kwartier op je bagage wachten. evt. drukte bij douane/beveiliging.

verder vind ik het een nodeloze belasting van Schiphol, zeker als je met een fatsoenlijke frequentie wil vliegen.

arPos 27-04-2009 09:51

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 29169034)
1. niet iedereen heeft een auto

Als je 60 euro kan betalen voor een vliegtochtje groningen randstad mag ik toch hopen dat je of een treinkaartje kan kopen of indien je echt wegrent voor je dood en die 3 uur reistijd te veel vind een auto hebt aangeschaft?
Citaat:

2. waarom gaan mensen nu met de trein ipv met de auto (is ook niet altijd goedkoper namelijk)?
omdat het niet past gekkie.

fractuur 27-04-2009 22:51

Vermoed dat het niet veel tijdwinst oplevert met al die veiligheidschecks etc. Een spoorlijn lijkt me efficiënter en toegankelijk.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.