![]() |
Nederlandse democratie
Kan iemand mij helpen met twee zwakke punten van de Nederlandse democratie en twee sterke punten?
|
Je mag het lekker zelf doen ;) Maar ik wil je wel helpen. Misschien kun je de koningin erbij betrekken. In de Nederlandse democratie heeft de konig(in) bepaalde taken, maar een koningin kunnen we niet kiezen dus dat is niet bepaald democratisch,wel? Of misschien kun je wat zeggen van het bestaan van 1e en 2e kamer?
|
Een voordeel aan het Nederlandse bestel is dat we bijvoorbeeld nog een koningshuis hebben, dat met advies en kennis van zaken foute beslissingen kan voorkomen, zonder de beslissingen te kunnen dicteren. Tevens kan een koning(in) extreme veranderingen in het staatsbestel tegenhouden, wat een positief punt is. De Spaanse koning is bijvoorbeeld de enige reden dat de laatste staatsgreep in dat land mislukte.
|
Democratie is van oorsprong van het latijnse woord demo = stemrecht en cratie = is gewoon bijverzonnen. Het fatsoenlijke van de democratie is dat het erg knallend neer kan komen. Als je snapt wat ik bedoel? maar succes is niet gegerandeerd in deze samenleving. Dus dat is een van de zwakke punten.
Ik hoop dat ik je goed geholpen heb. Met vriendelijke groet berenbotje |
Dat klopt niet wat je zegt. Democratie, demos = volk en krateo = overheersen / regeren.
|
http://www.encyclo.nl/begrip/democratie
Citaat:
Daar krijg je wel genoeg inspiratie van. Veel geluk. |
Nadeel van de democratie in Nederland is dat als 2/3 van het volk voor één partij kiest ze de grondwet kunnen veranderen. Voorbeeld hiervan is Hitler die ook in een democratie is gekozen. (oke de vergelijking is wat krom maar kon niets anders zo snel bedenken).
|
Citaat:
Niet omdat het veel uitmaakt omdat Nederland geen actieve grondwettelijke toets kent, en we gerust een minister als Ter Horst kunnen hebben die openlijk een racistisch beleid voert zonder dat dit getoetst wordt aan artikel 1, maar goed.. |
wat je zowel als zwak als sterk aan kunt voeren, is het veel-partijensysteem.
zwak: voor elke verandering moeten compromissen gesloten worden tussen regeringspartijen. sterk: geen enkele partij kan in zijn eentje zomaar doen waar ze zin in hebben (zie T_ID hierboven) |
Citaat:
Democratie, demos = volk en krateo = overheersen / regeren. En is verdomme Grieks. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00. |