Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   pijn in dromen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1752654)

Rode Panda 03-05-2009 09:51

pijn in dromen

Ik heb ooit een droom gehad dat ik van gebouw naar gebouw moest springen, een of andere terrorist neer moest schieten en dan weer verder en eindelijk beneden aangekomen stond daar iemand die ik ken, ik pakte een pistool, keek weg van hem naar een vijver en schoot mezelf door m'n hoofd en dat gaf zo'n raar onbeschrijvelijk gevoel :S echt uber weirddd

Ben ook ooit (om een lang verhaal kort te maken) door zombies aan een spies geracht (ja zoals een varkentje) en dat was ook weer zo'n raar gevoel, wilde schreeuwen maar er kwam geen geluid uit mijn mond, en blijkbaar had ik die nacht keihard staan schreeuwen :P:bloos:

maar pijn in dromen? ik voel nooit wind of water of wat dan ook en als je pijn hebt in dromen dan is dat zo'n apart gevoel. Zal wel geen antwoord op zijn maar: Hoe dan?

Freyja 03-05-2009 11:06

Oh ik voel wel eens pijn in dromen... maar vaak niet inderdaad, niet bij dingen als van een gebouw springen ofzo, maar ik ben wel eens door een vampier gebeten en dat deed pijn (N):D Maar goed, ik voel sowieso wel veel in dromen, ook de textuur van voorwerpen enzo, dus ik denk dat het gewoon net zoiets is als dat sommige mensen in zwartwit dromen of zonder geluid.

a-mmber 03-05-2009 11:06

Jep, ik voel ook wel eens pijn in dromen, maar emotie overheerst bij mij toch echt.
Maar zoals jij het vertelt herken ik het helemaal niet!

ganralph 03-05-2009 13:34

je dromen bouw je op uit zaken die je kent of die je kunt verzinnen.

een zombie kun je wel verzinnen (door games en films die je gezien hebt misschien), maar het gevoel van een kogel of een spies kun je nergens op baseren. (ervan uitgaande dat je nooit bent neergeschoten). je kunt de gebeurtenis wel in je verhaal fantaseren, maar het daadwerkelijke gevoel is een blinde vlek voor je hersenen; het zit nergens in je herinnering.

een beet, zoals Freya noemt, kun je je nog wel voorstellen als je eens gebeten bent, of je op een vergelijkbare manier ergens aan gestoten of gesneden hebt.

Vogelvrij 04-05-2009 13:37

Maar zoals bij Rode Panda gaat het toch juist om zo'n blinde vlek? Hij weet toch niet hoe het is om door zijn hoofd te worden geschoten of aan een spieg geregen te worden, en toch droomt en voelt hij dat. Ik herken dat overigens wel, heb ook wel eens van die dingen gehad. Ik snap zelf eigenlijk ook niet hoe je zo gedetailleerd en duidelijk iets kan voelen wat verder gewoon niet kan, maar ik vermoed dat onze hersenen er op de een of andere manier er toch in slagen om ons ervan te overtuigen dat er iets totaal bizars gebeurt en zolang wij dat geloven, zijn we ook in staat om te voelen. Ik denk sowieso dat pijn ervaren behoorlijk subjectief is, net zoals jeuk, muggenbulten die pas gaan jeuken als je ze ontdekt hebt, een wondje dat pas pijn gaat doen als je het bloed ziet?

ganralph 04-05-2009 13:58

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 29195433)
Maar zoals bij Rode Panda gaat het toch juist om zo'n blinde vlek? Hij weet toch niet hoe het is om door zijn hoofd te worden geschoten of aan een spieg geregen te worden, en toch droomt en voelt hij dat.

ik had uit zijn post iets ander opgemaakt:

Citaat:

Rode Panda schreef: (Bericht 29190865)
[...]en dat gaf zo'n raar onbeschrijvelijk gevoel [...]

maar pijn in dromen? ik voel nooit wind of water of wat dan ook en als je pijn hebt in dromen dan is dat zo'n apart gevoel.

hij voelt wel iets, maar niet de daadwerkelijke pijn. het is een onbeschrijfelijk of apart gevoel. (correct me if i'm wrond, Rode Panda :) )
dit is een poging van je hersenen om "iets" van een passend gevoel te creëren. maar omdat de echte pijn onbekend is, wordt het een vreemd iets.

ganralph 04-05-2009 14:00

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 29195433)
muggenbulten die pas gaan jeuken als je ze ontdekt hebt

of ontdekt je ze pas op het moment dat ze echt gaan jeuken...?

Vogelvrij 04-05-2009 14:09

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 29195484)
ik had uit zijn post iets ander opgemaakt:

hij voelt wel iets, maar niet de daadwerkelijke pijn. het is een onbeschrijfelijk of apart gevoel. (correct me if i'm wrond, Rode Panda :) )
dit is een poging van je hersenen om "iets" van een passend gevoel te creëren. maar omdat de echte pijn onbekend is, wordt het een vreemd iets.

O ja, maar dat bedoelde ik eigenlijk ook, je kan dus niet weten hoe iets precies voelt en daarom 'verzinnen' je hersenen dat. Maar ik zie nu al dat je dat in je eerste post er wel bij had gezet: zaken die je kunt verzinnen. Maar het blijft maf omdat het zo werkelijk aanvoelt.

ganralph 04-05-2009 14:31

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 29195526)
Maar het blijft maf omdat het zo werkelijk aanvoelt.

dromen op zich zijn al maf, en dan moeten wij het ook nog altijd doen met de herinnering aan die dromen.

misschien - als je de droom bij wijze van spreken op dvd terug kon kijken - is het allemaal niet zo werkelijk; onze herinnering - dat wat je denkt zodra je wakker bent - heeft nogal eens de neiging om zaken ook "kloppender" en "begrijpelijker" te maken dan ze oorspronkelijk waren.

interessant is het in ieder geval;)

Freyja 04-05-2009 14:53

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 29195616)
dromen op zich zijn al maf, en dan moeten wij het ook nog altijd doen met de herinnering aan die dromen.

misschien - als je de droom bij wijze van spreken op dvd terug kon kijken - is het allemaal niet zo werkelijk; onze herinnering - dat wat je denkt zodra je wakker bent - heeft nogal eens de neiging om zaken ook "kloppender" en "begrijpelijker" te maken dan ze oorspronkelijk waren.

interessant is het in ieder geval;)

Dat merk ik vooral als ik ze na probeer te vertellen... ik onthou ze ook wel in hun onsamenhangende vorm, vaak, maar dat kun je haast niet meer uitleggen. Ik heb met van die enorm grote pijn in dromen trouwens meer het idee dat het geen kwestie van niet-kunnen-voorstellen is (ik ben dan wel nooit van een flatgebouw gevallen, maar wel uit een boom, en dat neerkomen deed al een stuk meer pijn dan het in een droom ooit doet) maar meer een soort praktische bescherming, want anders loopt de droom vast. Ofzo?

Maar goed, ik droom best vaak relatief bewust, dus bij mij komt het sowieso wel voor dat ik minder leuke dingen eruit-edit.

Vogelvrij 04-05-2009 15:16

Ja maar, als ik echt pijn heb in dromen, loopt die droom vaak juist ook vast en dan word ik wakker, mét pijn;) Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk. Dat van het navertellen herken ik wel, terwijl je praat, maak je het coherent.

Uice 05-05-2009 13:52

Je hersenen kunnen je van alles doen voelen. Vannacht wreef een meisje in mijn droom haar bips over mijn gezicht, dat leek ik toen ook te voelen.

ganralph 05-05-2009 15:12

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 29195718)
Ik heb met van die enorm grote pijn in dromen trouwens meer het idee dat het geen kwestie van niet-kunnen-voorstellen is (ik ben dan wel nooit van een flatgebouw gevallen, maar wel uit een boom, en dat neerkomen deed al een stuk meer pijn dan het in een droom ooit doet) maar meer een soort praktische bescherming, want anders loopt de droom vast. Ofzo?

zou ook kunnen. of misschien kunnen je hersenen in een droom niet alles nabootsen. bekende plekken of personen zien er bijvoorbeeld ook altijd anders uit volgens mij...

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 29195854)
Ja maar, als ik echt pijn heb in dromen, loopt die droom vaak juist ook vast en dan word ik wakker, mét pijn;)

als een droom je pijncentrum in je hersenen activeert, kun je ook bij wakker worden nog even denken dat je pijn hebt. de "herinnering" aan die pijn is er dan net als de herinnering aan de beelden.

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 29200360)
Je hersenen kunnen je van alles doen voelen. Vannacht wreef een meisje in mijn droom haar bips over mijn gezicht, dat leek ik toen ook te voelen.

als het maar niet voelde als een stoppelbaard...;) :p

marrel 05-05-2009 18:55

Ik heb ook wel eens pijn gehad in dromen, dat ik wakker werd en twijfelde of het echt was of een droom en een echt verhaal zat er ook nooit in. Gewoon alsof m'n benen heel zwaar waren, kon niet meer lopen, voelde als een enorme echt mega erge spierpijn en loodzware benen zonder aanleiding of verhaal of wat dan ook. Volgens mij sliep ik altijd wel weer in of werd echt écht wakker. Hoe het kan? Geen idee. Maar je bent dus niet gek ofzo :p of wij allemaal :o

naam ingebruik 06-05-2009 17:06

heb ik ook wel eens, als ik dan vervolgens wakker word duurt het minstens een half uur voordat het weer over is.

Of ik droom dat bepaalde personen heel lullig enz doen als ik dan opsta en ik kom ze tegen beneden, heb ik echt zo iets van ga weg ofzo. En die weten dan nergens van:p

undertaker 11-05-2009 08:52

nu vraag ik me af of dood gaan in je slaap echt zo mooi is...

Prime 11-05-2009 16:38

Eén keer gehad. Mijn buikpijn was zo erg dat het zich manifesteerde in een droom over aardbevingen, en als de 'platen' langs elkaar schoof voelde ik het als enorm zware pijn. Het deed meer pijn in de droom dan toen ik wakker was met buikpijn. Geen pretje, ik werd zwetend wakker. :eek: Zeer lang geleden gebeurt.

31337 12-05-2009 13:30

Ooit gedroomd dat ik soldaat was in WOII en dat ik doodgeschoten werd. Voelde echt zo realistisch en ik voelde op een gegeven moment ook echt niks meer. Maar toen werd ik gelukkig ook wakker :P

Elwin01 14-05-2009 19:47

Ik heb ooit een droom gehad dat ik ging zingen bij Idols,
maar dan met een lage stem stomme audacity http://www.youtube.com/watch?v=6cbTqX8svsM

Rivka 11-06-2009 18:51

Ik voel mezelf altijd vallen in dromen :P Heel eng!

barafranca 12-06-2009 18:55

Naja ik vind het pas echte klote als je droomt dat je dood gaat en dan ook echt zo je ogen voelt dichtvallen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.