Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   'Niet vergoed' (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1753098)

Chariot 06-05-2009 11:33

'Niet vergoed'

Hai,

Ik wilde me heel erg graag inschrijven voor 'Podium- en Evenemententechniek', even kort 'Theatertechniek' bij het IAB, instituut voor audio- en belichtingstechniek in Utrecht. Maar aangezien dit niet echt een opleiding is, maar meer een cursus van 1 jaar, krijg ik dus niets vergoed. Althans, dat denk ik.. Ik ben 17 jaar en had dus het één en ander vergoed gekregen. De kosten van de opleiding worden nu gedrukt op mijn moeder, maar die kan dat hele bedrag niet betalen ivm bijstand. En ik wil die opleiding graag doen, maar hoe krijg ik het één en ander vergoed? Ik weet dat een bepaald bedrijf in Groningen (geen idee hoe het ookal weer heet) geld uitkeerd voor opleidingen, weet alleen niet meer hoe zoiets heet. Maar wat kan ik doen, om toch die opleiding/cursus te doen?

Leonoor 06-05-2009 11:46

Het 'bedrijf' in Groningen heet de Informatie Beheer Groep (IBG), maar die 'vergoeden', voor zo ver ik weet, (lang) niet alle opleidingen; een opleiding en de instelling die de opleiding geeft moeten hiervoor aan bepaalde eisen voldoen. Maar je zou hen wel eens kunnen bellen om te informeren hoe het zit met de opleiding die jij graag wilt volgen. Of anders het navragen bij het IAB, die kunnen je er vast ook meer over vertellen.

Chariot 06-05-2009 12:47

Citaat:

Leonoor schreef: (Bericht 29203337)
Het 'bedrijf' in Groningen heet de Informatie Beheer Groep (IBG), maar die 'vergoeden', voor zo ver ik weet, (lang) niet alle opleidingen; een opleiding en de instelling die de opleiding geeft moeten hiervoor aan bepaalde eisen voldoen. Maar je zou hen wel eens kunnen bellen om te informeren hoe het zit met de opleiding die jij graag wilt volgen. Of anders het navragen bij het IAB, die kunnen je er vast ook meer over vertellen.

Dat IBG-gedoe bedoelde ik inderdaad, ja. Maar ik heb er al een gesprek over gehad met mijn moeder, wss krijgt ze dus maar een bepaald bedrag, waar ook mijn zus het mee moet doen. Dit is echter zo een laag bedrag, dat zij het bedrag € 6.900,- nooit kan betalen voor dat 1-jarige Theatertechniek-gedoe van mij. Waardoor ik opzoek moet gaan naar een andere opleiding, of eventueel ergens waar ik geld vandaan kan halen.

Yerli 06-05-2009 13:26

Er is toch ook een 3/4-jarig MBO opleiding Podium- en Evenemententechniek? Het duurt natuurlijk wel langer dan, maar misschien leer je ook wel meer. En het is goedkoper (MBO +/- 1000 euro p.j. dacht ik) en als je 18 bent krijg je stufi. :)

Chariot 06-05-2009 13:43

Citaat:

Yerli schreef: (Bericht 29203557)
Er is toch ook een 3/4-jarig MBO opleiding Podium- en Evenemententechniek? Het duurt natuurlijk wel langer dan, maar misschien leer je ook wel meer. En het is goedkoper (MBO +/- 1000 euro p.j. dacht ik) en als je 18 bent krijg je stufi. :)

Ik wilde een jaartje wat anders, vandaar dat ik dit een optie vond. Daarna wilde ik Mediacreatie Animatie/Audiovisueel vormgeven gaan volgen in Amsterdam.

Yerli 06-05-2009 16:36

Ah oke. Nou ja, misschien dat je als vrijwillig bij een Poppodium kan werken? Wellicht dat je daar ook dat soort dingen kan leren, doen vrienden van mij in ieder geval wel. Maar goed, verder weet ik ook niks. Succes met zoeken!

Chariot 06-05-2009 22:12

Tnx everyone! Ik ben inmiddels tot het besluit gekomen, samen met mams, dat dit op dit moment geen optie is ivm met geld! Ik krijg er namelijk niets (niet een eens een klein bedrag) voor van het IBG.. En wij kunnen het gewoon niet betalen. Dus ooit zal ik dit misschien nog doen, maar dit is niet het moment.. Helaas.

Nienna* 08-05-2009 08:42

Citaat:

Chariot schreef: (Bericht 29203474)
Dat IBG-gedoe bedoelde ik inderdaad, ja. Maar ik heb er al een gesprek over gehad met mijn moeder, wss krijgt ze dus maar een bepaald bedrag, waar ook mijn zus het mee moet doen. Dit is echter zo een laag bedrag, dat zij het bedrag € 6.900,- nooit kan betalen voor dat 1-jarige Theatertechniek-gedoe van mij. Waardoor ik opzoek moet gaan naar een andere opleiding, of eventueel ergens waar ik geld vandaan kan halen.

Ehh kost die cursus-achtig iets 6.900 euro?! Dat vind ik behoorlijk duur... een collegejaar kost 1.565 euro op de universiteit!
Maar ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt, je kunt beter gaan voor een studie die wél vergoed wordt.

T_ID 08-05-2009 09:05

Citaat:

Nienna* schreef: (Bericht 29212424)
Ehh kost die cursus-achtig iets 6.900 euro?! Dat vind ik behoorlijk duur... een collegejaar kost 1.565 euro op de universiteit!

Die kosten zijn omdat studies grotendeels betaald worden door de overheid. Je betaald als niet-EU burger ook het grotendeels dekkende tarief, en da's voor een gemiddelde studie ook € 6000-7000.

De overheid stopt zijn geld natuurlijk niet in cursusjes die niets bijdragen aan zowel opleiding als samenleving, en dus geen subsidie. Goede zaak lijkt me.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.