![]() |
Een magisch omelet en andere schoolopdrachten
Een magisch omelet
Het is een vogel Boven de bomen waar hij slaapt Een vreemde vogel dat wel. En een vreemde manier om een ei te leggen Want het stort nu naar beneden en het spat uit elkaar tot een zooi van dode kuikens ‘Wauw,’ denkt de vogel, ‘is dat mijn werk?’ Naar aanleiding van een poëzieproject dat we deden bij Nederlands. Deel van de opdracht was dat je een nieuw gedicht schreef met hetzelfde thema als eentje die je hebt geanalyseerd. Ik analyseerde Uit aller naam door Anthonie Donker. We moesten ook een parodie maken op een bestaand gedicht. De straatprostituee (gebaseerd op Popokatepee van Cees Buddingh’) Tippel-tappel door de straten, Trippel-trappel voor d’entree, gaan de rappe naaldhakschoenen van de straatprostituee Hoor het hijgen der zondaren! Hoor het kreunen van de hoed, waar de straatprostituee het zeven malen daags mee doet. Tippel-tappel door de lichten, Rood van kleur als vuur en vlam, en de straatprostituee is de beste vriend van Amsterdam. Oh en we moesten een limerick en een haiku schrijven. Er was eens een meneer uit New York die niet beschikte over een vork. En lepel, dat rijmt niet en was iets dat hem koud liet En dus eet hij soep met een ork. Haiku’s zijn best leuk maar het probleem is alleen gras vogel vijver. |
Ik vind je best wel een droogkloot :D
|
Die limerick loopt niet helemaal lekker, maar die haiku vind ik echt heel leuk(Y) Over die andere twee kan ik niet zoveel zeggen want ik ken de originelen niet.
|
Oh ja, ik zal de originelen even posten.
Uit aller naam: Ik ben drientwintig jaar. In Gods en ons aller naam aan de start houd ik mij klaar. Nog een kwartier en ik zal vertrekken naar de honderdduizend waar over drie uur zich gaat voltrekken wat in naam van u en van God uit mijn hansd gaat worden tot hun nu bezegeld lot. Want ik ben en gehoorzaam zoon van mijn moeder, van God de Vader en ik ga uit aller naam de bom die mij door u allen tezaam in de hand is gedrukt over drie uren laten vallen op de slapende stad die wacht in het uur na middernacht dat de honderdduizendtallen door de bom in mijn hand gedrukt in ons aller en in Gods naam over drie uren allen tesaam uit elkander worden gerukt bron: De Goudvink Popokatepee van Cees Buddingh Wizzel-wazzel door het wuifkruid, frizzel-frazzel door de zee, gaan de rappe zwemvliesvoeten van de popokatepee Hoor het hijgen der garnalen! Hoor het piepen van de kroet, waar de popokatepee zich zeven malen daags mee voedt. Frizzel-frazzel door de branding, even wat verspranklend schuim, en de popokatepee is nog slechts 'n stip in 't wereldruim. ' |
Ik vind je haiku echt geniaal <3 En je straatprostituee gedicht bevalt me ook wel eigenlijk :)
|
Mooi gevonden dat je van de popokatepee een straatprostituee maakt. Wel jammer dat je in de derde strofe de originaliteit laat varen ('vuur en vlam') en bijvoorbeeld niet iets doet met verspranklend schuim.. inkoppertje toch?
Lees verder je gedicht nog eens vaker door, dan hoor je waarschijnlijk wel dat bijvoorbeeld 'zondaren' daar niet goed past omdat de klemtoon heel raar komt te liggen: zonDAren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59. |