Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Welke OS (Operating System) draai jij? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1754410)

Elwin01 14-05-2009 19:37

Welke OS (Operating System) draai jij?

Welke OS (Operating System) draai jij
Windows
Mac OS X
Linux
of iets anders?
En waarom?
post het hier.

7asper 14-05-2009 21:02

Windows, xp

ILUsion 14-05-2009 22:20

Linux (Ubuntu) en als het niet anders kan Windows XP (Vista ben ik tegen; maar Windows 7 wil ik nog wel een kans geven op een nieuwe computer).

Ubuntu ben ik mee begonnen na een crash van Windows XP en ik was die blue screens zo beu, dat ik gewoon van de ene dag op de andere overgestapt ben (en op Linux kon ik gewoon mijn bestanden ophalen uit die gecrashte Windows, terwijl dat anders veel te veel werk zou geweest zijn).

Windows XP omdat Vista volgens mij te traag, zwaar en ongebruiksvriendelijk is; en omdat heel wat professionele software (bv. van Adobe, Microsoft, Autodesk, National Instruments, ...) nu eenmaal makkelijker (of enkel) verkrijgbaar zijn voor Windows; en dat Wine niet altijd even goed/snel werkt.

Elwin01 15-05-2009 18:46

Ik gebruik zelf ook Ubuntu 9.04 ziet er echt schitterend uit, veilig snel stabiel en betrouwbaar perfect voor mij. Het is zelfs nog veiliger dan mac os x.
bedankt voor je reacties dat waardeer ik.:)

Stereo 15-05-2009 21:07

Windows XP Pro atm (cracked...) Maar, ben eigenlijk opzoek naar iets wat nog wat sneller is, maar waar je wel windows games op kan draaien... Vista loopt voor mij nog steeds niet helemaal (ligt niet aan pc). Iemand suggesties?

Bender 15-05-2009 22:02

XP, Veilig, snel, makkelijk

ILUsion 16-05-2009 12:05

Citaat:

Stereo schreef: (Bericht 29244173)
Windows XP Pro atm (cracked...) Maar, ben eigenlijk opzoek naar iets wat nog wat sneller is, maar waar je wel windows games op kan draaien... Vista loopt voor mij nog steeds niet helemaal (ligt niet aan pc). Iemand suggesties?

Als je XP traag is, ligt dat er ofwel aan dat je hardware niet genoeg is (of je geen deftige drivers ervoor hebt), of dat je installatie volgelopen is met rotzooi. Windows 7 is naar het schijnt wel sneller, maar die is nog maar in beta uit (dus zou ik niet direct aanraden voor games).

Als je echt iets anders dan Windows wilt; misschien dat ReactOS dan iets voor je is (ik weet echter niet hoe snel/compatibel die is). ReactOS is eigenlijk een open-source variant voor Windows.

M@rco 16-05-2009 12:15

ReactOS is ondanks jaren van ontwikkeling nog altijd in alpha, dus dat is niet echt een serieus OS.

Ik draai zelf nog altijd XP Pro, maar ik had het plan opgevat om de RC van Windows 7 binnenkort eens te installeren. Je kunt hem gratis en legaal gebruiken tot maart volgend jaar ofzo. (y)

cartman666 16-05-2009 20:50

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 29245295)
Ik draai zelf nog altijd XP Pro, maar ik had het plan opgevat om de RC van Windows 7 binnenkort eens te installeren. Je kunt hem gratis en legaal gebruiken tot maart volgend jaar ofzo. (y)

Ik ben er heel tevreden over. Zelden zo mooi een HP-apparaat geïnstalleerd zien worden. Vroeger was dat pure hel met de HP-installatieCD. Nu zoekt windows na het inpluggen zelf de benodigde drivers, en installeert alles binnen 2 minuten._O_

WolterB 18-05-2009 11:00

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 29245295)

Dit ja :y:)

Rob 18-05-2009 12:05

Ubuntu 8.10 draai ik thuis, vooral omdat ik Windows zat begon te worden met zijn crashes, updates, virusgevaar bij een out-of-the-box installatie en WGA-gezeur. Ja, ik weet dat ik er omheen kan met allerhande cracks en troep, maar waarom moeilijk doen als ik een vrij operating system kan krijgen dat alles net zo goed kan? Gamen op Windows doe ik toch niet meer, dus daarvoor hoef ik het niet te laten en voor zo'n beetje alle applicaties heb ik een alternatief gevonden. Nog geen zin om te updaten naar Jaunty, maar dat heeft toch geen haast.

Windows Vista op het werk (:() en dat vind ik echt niet fijn draaien in vergelijking met XP.

Jochemska 19-05-2009 10:39

Binnenkort de Release candidate van windows 7 :)

31337 19-05-2009 14:01

XP op mijn computer
Vista op de laptop

All Out Of Love 20-05-2009 18:29

ik heb net de windows 7 erop gezet... ben xp gewend dus het is even wennen.

Barabas 20-05-2009 18:30

Vista, omdat xp geen geluid had (drivers) en Ubuntu ook problemen gaf.

Stuiterbal20 21-05-2009 12:36

Windows XP Pro..... blijft de beste!

All Out Of Love 22-05-2009 13:04

Citaat:

Stuiterbal20 schreef: (Bericht 29264602)
Windows XP Pro..... blijft de beste!

tuurlijk, maar uiteindelijk zal je toch moeten switchen... directx 10, meer als 3 gig werkgeheugen, etc etc

ILUsion 22-05-2009 19:31

Citaat:

All Out Of Love schreef: (Bericht 29267968)
tuurlijk, maar uiteindelijk zal je toch moeten switchen... directx 10, meer als 3 gig werkgeheugen, etc etc

Windows XP heeft ook een 64-variant, die niet slecht draait, maar natuurlijk nooit erg populair geweest is of echt veel support gaat krijgen in de toekomst.

Bender 22-05-2009 23:20

Citaat:

All Out Of Love schreef: (Bericht 29267968)

Daarvoor krijgen we Win7 waarschijnlijk.

Geloof neit dat het een vefrkeerde keuze is geweest om Vista over te slaan :o

All Out Of Love 24-05-2009 01:00

Citaat:

Bender schreef: (Bericht 29269767)
Daarvoor krijgen we Win7 waarschijnlijk.

Geloof neit dat het een vefrkeerde keuze is geweest om Vista over te slaan :o

Ik heb ook Vista overgeslagen... win 7 bevalt me wel, zijn wel paar puntjes van irritatie... vooral op de taakbalk. Ik wil gewoon net als xp een icoontje linksonderin om direcht naar het bureaublad te gaan....

Ook krijg ik deze computer niet erop...

ILUsion 24-05-2009 10:38

Citaat:

All Out Of Love schreef: (Bericht 29273177)
Ik heb ook Vista overgeslagen... win 7 bevalt me wel, zijn wel paar puntjes van irritatie... vooral op de taakbalk. Ik wil gewoon net als xp een icoontje linksonderin om direcht naar het bureaublad te gaan....

Ook krijg ik deze computer niet erop...

Ik kan me amper voorstellen dat ze dat eruit gelaten hebben, maar goed; als je iets hebt aan omwegen via het toetsenbord: Windows+M minimaliseert/maximaliseert alle vensters; Windows+D toont je desktop (of haalt gewoon al je geopende vensters terug). Of toch; die shortcuts werken met Windows XP, volgens mij ook wel op Vista en hopelijk voor je ook op Win7.

Elwin01 24-05-2009 11:10

Windows xp is prima niks mis mee, en directX 10 draait er ook onder.

M@rco 24-05-2009 12:07

Nope. Verder is Windows XP nu bijna 8 jaar oud, met je tijd meegaan is nooit een verkeerd idee ;)

ILUsion 24-05-2009 12:14

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 29273877)
Nope. Verder is Windows XP nu bijna 8 jaar oud, met je tijd meegaan is nooit een verkeerd idee ;)

Ik ben het met je eens dat vooruitgaan geen slecht idee is, maar ik vind niet dat omdat Vista nieuwer is, dat het ook een vooruitgang is (maar goed, daar heeft iedereen zijn mening over, natuurlijk). Zolang je genoeg hebt aan de features van een OS, waarom zou je dan upgraden? Ik denk dat heel wat mensen met Ẅindows 7 wel terug gaan upgraden, het is gewoon Vista dat vreselijk misvallen is bij velen.

freyk 24-05-2009 21:17

Ik heb hier een dualboot van Windows xp + Opensuse 11.1.
Daarnaast draai ik verschillende os'sen virtueel.

En waarom? De ene heeft iets, wat de andere niet heeft.
Voorbeelden (naar mijn smaak): Een windows besturingsysteem laat zich niet tot op het bot instellen, verschillende linux/*nix/bsd besturingsystemen wel. Opensuse heeft yast (uitgebreide ,maar eenvoudige, configuratiemenu), one-click install's, etc en andere os'sen hebben weer iets anders. En zo kan ik doorgaan.

Maar als ik naar de redenen hierboven kijk, vraag ik me af of dit "geldige" redenen zijn.
Ok, ieder os heeft wel zijn voor- en nadelen, maar de meeste klachten hierboven zijn na enig denk/zoekwerk op te lossen/te wijzigen.
Op dit moment ben ik voor het eerst bezig met het opzetten van een eigen op-opensuse-gebaseerde besturingsysteem. (en vroeger aantal windows pe's).

12Trix 24-05-2009 22:44

Citaat:

ILUsion schreef: (Bericht 29273902)
Ik ben het met je eens dat vooruitgaan geen slecht idee is, maar ik vind niet dat omdat Vista nieuwer is, dat het ook een vooruitgang is (maar goed, daar heeft iedereen zijn mening over, natuurlijk). Zolang je genoeg hebt aan de features van een OS, waarom zou je dan upgraden? Ik denk dat heel wat mensen met Ẅindows 7 wel terug gaan upgraden, het is gewoon Vista dat vreselijk misvallen is bij velen.

Ach, Vista gaat wel hoor.
Wij draaien Vista Home Premium 64-bit.

Laatst weer eens de nieuwste Ubuntu-versie geprobeerd. Ten eerste wou het al niet op de software-RAID geïnstalleerd worden. In tegenstelling tot Vista. Of eigenlijk: de bestanden werden wel geïnstalleerd, maar bij de bootloader ging het mis. Dit zou automatisch moeten!

En nu heb ik het op een niet-RAID schijf geïnstalleerd (externe harde schijf) en nu kan ik niet fatsoenlijk video's bekijken, omdat de restricted ATI driver crasht bij het opstarten van X. De open-source driver werkt wel, maar te traag om video's soepel te bekijken.

Ubuntu rapporteert minder videogeheugen dan de kaart heeft. En volgens mij is er ook iets mis met de MTRR tabel... Met Vista heb ik daar geen problemen mee.

Misschien ligt de schuld meer bij ATI dan bij Ubuntu. Maar het voelt wel alsof Ubuntu toch telkens net een stapje achterblijft bij Windows.

Ik moet wel zeggen dat Ubuntu 9.04 wel aardig snel lijkt op te starten.

12Trix 24-05-2009 22:48

Wat betreft Mac OS X:
Best besturingssysteem voorzover ik het heb gezien.
Maar je betaalt wel dik voor de computer waarop het draait (hoort te draaien).

Zonde van het geld volgens mij!

T_ID 25-05-2009 14:36

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 29273877)

Nou... if it isn't broken, don't fix it.

M@rco 25-05-2009 16:44

Behalve dat XP op bepaalde gebieden wel degelijk 'broken' is, bijv. gebruikers die standaard admin zijn. :p

12Trix 25-05-2009 18:18

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 29277995)
Behalve dat XP op bepaalde gebieden wel degelijk 'broken' is, bijv. gebruikers die standaard admin zijn. :p

Het zijn meer de gebruikers zelf die 'broken' zijn dan. :P ;)
Veel gebruikers...

grensgeval 25-05-2009 20:15

1 Bijlage(n)
Desktop - Win7 RC
De release candidate van Windows 7. Bevalt zeer goed moet ik zeggen. Heel veel hardware werkt zonder met driver cd'tjes of langzame downloadsites van fabrikanten.
Draait verder ontzettend soepel! En de aero peek is een erg handige feature!

Servert - Windows Vista
Rare keuze om een 'server' op te draaien. Echter had ik nog een Windows Vista OEM licentie liggen. Draait trouwens als webserver/ftpserver/downloadbak en ook nog vmware server om te kunnen testen. Is overigens zeer stabiel. Inmiddels al bijna 800 uur up.

AAO - Ubuntu netbook remix
Een erg prettig OS voor dit machientje. Werkt soepel en doet wat het moet doen, met een erg handige userinterface.

ILUsion 25-05-2009 22:39

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 29277995)

Het ligt echt maar aan de gebruiker hoe die daarmee omgaat; maar eigenlijk is UAC nog steeds inferieur (qua gebruiksgemak èn doeltreffendheid (hoe veel artikels zie je niet over het uitzetten daarvan?)) aan sudo en policykit op Linux (kwestie dat Windows Vista ook slecht is, klaar om over te stappen?).

Zolang er nog updates komen voor XP, is het systeem niet per definitie broken, denk ik dan.

Praganonut 31-05-2009 20:02

Solaris 8, 9, 10
AIX 5.3L
OpenBSD 4.1, 4.4
Debian 4
Win XP en Vista
:D

Zao 01-06-2009 10:32

Vista maar wil graag upgraden naar Windows 7RC. Verder OS X op de MacBook

deadlock 02-06-2009 09:40

Op mijn server draait Windows Home Server met het nieuwste featurepack en op mijn laptop draai ik sinds begin van dit jaar Windows 7. Afgelopen weekend ben ik van build 7077x64 naar 7127 gegaan via fresh install (duurt slechts een half uurtje) met de Windows XP Virtual Mode optie erbij. Draait nog net weer soepeler dan de vorige build die ik had geïnstalleerd.

Voor dit OS ga ik dan zeker ook de 20 euro betalen die Surfspot er straks voor wil hebben (y)

Op het werk heb ik nog een werkstation met als primair OS SuSe Linux Enterprise Desktop 10SP2.
Voor mijn werk heb ik ongeveer 50 VM's draaien met verschillende OS'en van CentOS t/m OpenBSD en van Plan 9 From Bell Labs tot en met OS/2 en MacOS.

MikeyBee 03-06-2009 12:29

XP, sla Vista lekker over!!

Jerry.w 04-06-2009 16:51

mac os x op 2 computers vista en windows 7RC op een laptop en nog eens vista op een andere computer
en debian OS ofzo op mijn telefoon

ILUsion 04-06-2009 22:17

Citaat:

Jerry.w schreef: (Bericht 29316136)
mac os x op 2 computers vista en windows 7RC op een laptop en nog eens vista op een andere computer
en debian OS ofzo op mijn telefoon

Debian op je telefoon :confused: ; bedoel je niet eerder Symbian (sommige Nokia's en de P-modellen van SonyEricsson hebben dat). Debian heb je volgens mij niet zonder het zelf te weten op je telefoon staan :)

Barabas 04-06-2009 22:33

Ik wou Ipod Linux doen, maar dat kon niet, helaas.

Barry Gibson 06-06-2009 16:42

Osx 10.5.7 :)

as1 06-06-2009 20:07

Win XP pro
Dual boot met
Windows 7 RC1

Server PC
Windows server 2008

Paranoide 06-06-2009 22:14

Windows XP Professional x64. Werkt prima, ik snap de klachten niet zo.

M'n volgende OS wordt Windows 7, Vista ga ik overslaan.

icter4live 10-06-2009 10:53

ik had eerst windows xp en toen dacht ik laat me windows vista eropzettten nou heb het er weer afgegooid vanwegen dat hij gehuegen opvreet niet normaal! dus weer xp erop gezet is wel ff wennen maar beter vind ik

b00mbap 10-06-2009 11:31

Ubuntu 8.10

Elwin01 26-06-2009 15:36

Nu maar wachten op ubuntu 9.10,
deze komt op 23 oct 2009.

Barabas 26-06-2009 16:41

Dan kan je beter Linux Mint 7 nemen.

freyk 27-06-2009 09:20

Citaat:

Elwin01 schreef: (Bericht 29392810)
Nu maar wachten op ubuntu 9.10,
deze komt op 23 oct 2009.

Ja, maar dat is de stabiele versie. Als je niet kan wachten, kan je ook onstabiele (daily builds) hier downloaden.
(ik raad je dan, zoals gewoonlijk, wel aan om met een virtuele computer te werken of een livecd te downloaden, als je het wil testen).

Dit vind ik toch ook wel weer een voordeel, tegenover windows en mac os.
Je kan zonder je in te schrijven, speciale licenties te tekenen of een bedrijf te zijn, om je de nieuwste (on)stabiele versie van je favo os te downloaden.

Marvin1995 27-06-2009 14:32

Vista ;) omdat het erop zat :D

[Martijn] 27-06-2009 17:03

Ubuntu 9.04 :D:D
En ook windows vista, alleen voor games die niet (goed) werken op ubuntu/wine.

Vinniebar 27-06-2009 17:59

Citaat:

Marvin1995 schreef: (Bericht 29394840)
Vista ;) omdat het erop zat :'(

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.