![]() |
horeca personeel wordt onder betaald!
Ik vind dat horeca personeel echt weinig betaald krijgt. Werk nu zelf bij een groot restaurant als medewerker bediening en ben net 18 jaar geworden. Ze geven me 4,89 bruto per uur?! Daar wordt je toch niet vrolijk van? Het is een schande!
|
Dan moeten ze bukken om het te pakken he.
|
Schande, schande.
- Post dit niet hier - Ga ergens anders werken - Doe een degelijke opleiding zodat je altijd verzekerd zult zijn van een inkomen van een paar duizend euro per maand |
geld en recht of wonen en werken
|
De horeca is momenteel een van de best betaalde banen voor jongeren, vooral als je een beetje een relaxte werkplek hebt waarbij je ook (een deel van de) fooien krijgt. Oftewel, als je vindt dat je te weinig krijgt, zoek een andere baan waar je wel tevreden bent.
Oh en dit hoort op geld & recht. ;) |
Nou ik ben het eens hoor, je moet de hele dag hard werken voor weinig. Vaak zo kort mogelijke pauzes en je kan amper eten als het druk is rond etenstijd want je bent niet te missen.
Maar ga idd gewoon ergens anders werken. |
Het is werk waarvoor je nul vaardigheden hoeft te hebben. Wat had je dan verwacht? Gouden bergen zonder inspanning?
|
Zelf ben ik in de horeca gaan werken omdat de andere alternatieven (vaak winkels enzo) echt ontzettend slecht betaald worden!
NU; Mijn collega's (18 en 19 jaar) verdienen ongeveer 6 euro of 6,50 netto per uur excl. fooi ze avond eten gewoon mee en als het rustig is voeren ze geen **** uit dus eerlijk gezegd vind ik dat ze overbetaald worden. Ik heb eerst ergens anders gewerkt en daar verdiende ik 6 euro 50 incl. fooi. Dat was minder dan waar ik nu werk, maar vind ik opzich ook nog netjes. Ik heb altijd eten gekregen op mijn werk en drinken kunnen pakken als ik wil. Overal waar ik gewerkt heb, blijft iedereen 'nazitten' met een drankje en daar hoef je ook niet voor te betalen. In mijn ervaring is het dus niet onderbetaald. |
Ik vind het wel meevallen. Door de fooien ligt het gemiddelde loon van iemand in de horeca naar mijn idee echt wel hoger dan dat van iemand die vakken vult bij een willekeurige supermarkt. Er zit dus wel als voorwaarde aan vast dat je de fooi ook mag houden (evt. gedeeld met overig personeel).
Ik werk zelf in de horeca en het is geen vetpot, maar het is dan ook ongeschoold werk. Verder vind ik het het meest relaxte baantje wat ik ooit heb gehad. |
TS heeft 2 posts waarin allebei dezelfde link staat...
kut dat je zo'n schijtbaan hebt dat je bij moet verdienen in de reclame, maar volgens mij hoort dit hier niet. |
minimumloon, ooit van gehoord? had je maar een vak moeten leren of beter je best moeten doen, krijg je vanzelf meer
|
Nee hoor zolang de service van het personeel zo bagger is als nu vind ik niet dat er onder betaald word. Want service in de horeca is drama
|
Beetje raar om dat over een heel werkveld te zeggen, vind je niet?
|
Nu het toch over horeca en fooi gaat.
Ik werk in een restaurant en ik heb de fooi van gemiddeld meer dan 2 euro per gast naar gemiddeld 1euro50 per gast zien gaan. Ik vraag me af of het aan een aantal (nieuwe) collega's ligt of ook gewoon aan de 'crisis'. Ik zie namelijk dat de rustige avonden, als ik alleen werk, ik wel weer richting de 2 euro per gast ga. Maar misschien ligt dat ook aan de avonden? |
Ik werk ook in de horeca, ook omdat ik niks anders kon vinden voor iets van 25 a 30 uur in de week. Ik verdien echt slecht 5,10 per uur, maar het is beter als thuis zitten. Fooi krijg ik ook niet en het is sinds ongeveer 2 maanden steeds veel rustiger als normaal. Hiervoor heb ik ook in de horeca gewerkt, eigenlijk krijg ik een beetje spijt van dat ik ben weg gegaan. Daar kreeg ik wel fooi waardoor je loon 1 euro per uur steeg. Je mocht de hele dag door drinken, koffie, cola enz. In de pauze mocht je gewoon uitkiezen wat je wou eten van de kaart en naar het werk aten we savonds nog gewoon gezellig samen en dronken een drankje. Dat vorige baantje van mij was echt niet onderbetaald voor wat je kreeg. Als het rustig was hielden we gewoon extra theepauze enz.
Maar nu mag je bijna niet stil staan krijg je wel korting op je lunch maar moet je dus ook nog een deel betalen, het enige voordeel is dat het werk wel leuker is. achja, ik weet niet het ligt maar net aan waar je werkt of je goed betaald word, werk draait ook niet alleen maar om het geld als je in de horeca werkt lijkt me, want dan kan je beter ergens anders gaan werken. |
Citaat:
Maar er zijn ook andere omstandigheden te noemen die daar mogelijk een oorzaak van zijn. |
Citaat:
en wat fooi betreft: hangt van de mensen en de collega's af, soms heb je gierige mensen, soms heb je enorm chago collega's die t voor je verpesten |
Ohw nu we het er toch over hebben ik verdien 8 euro (netto, bruto weet ik niet) per uur voor 8 uur per dag en dan gemiddeld per dag 13 euro fooi. Met de zelfde reden als koekjes, ik ben vet liev!
|
Citaat:
|
er zijn idd veel mensen die in de horeca werken en er absoluut niet thuis horen omdat ze het niet snappen
|
Citaat:
|
training?? dat doen ze echt alleen maar bij luxe tenten en uitzendbureaus hoor
|
Citaat:
Het is natuurlijk wel jammer, maar goed, de portemonnee wil ten slotte ook wat. |
Citaat:
|
maar ik heb ook wel eens met mensen gewerkt die alleen JOAH of NEUH zeiden als iemand iets vroeg, of gewoon wegliepen, of mensen afblaften, of tafels niet indekken en er pas als t eten komt erachterkomen dat er geen bestek is...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ontopic:
Ik sluit me aan bij de meesten hier. Horeca verdient niet zo heel slecht. Het uurloon is vaak niet echt om over naar huis te schrijven, maar het wordt aangevuld met fooien. Iets wat bij alle andere bijbaantjes niet gebeurt. Als ik hier de fooi-bedragen lees, kom je netto flink hoger uit als de gemiddelde vakkenvuller. Offtopic: Citaat:
|
Ik werk in een restaurant en we zijn echt heel service gericht. Maar soms negeer ik gasten ook of dan ontloop ik ze een beetje.
Laatst waren er mensen en die man die zat steeds te klappen met zijn handen, of te knippen met zijn vingers om mijn aandacht te trekken. Ik loop sowieso constant langs en ik ben geen hond dus daar reageer ik echt niet op. Als mensen binnenkomen, lopen we er ALTIJD meteen naar toe en dan laten we ze een tafel kiezen en neem ik de jassen aan, kwam er iemand binnen halooohoo ga je mijn jas nog ophangen, of moet ik het zelf doen. Ik had geen eens de tijd om goedenavond te zeggen of te vragen of ze gereserveerd hebben. Sommige mensen zijn zo arrogant en denken echt dat je een slaafje bent ofzo. |
Citaat:
|
mensen die klappen, met hun vingers knippen of fluiten ofzo mogen wij negeren en als ze t vaker doen zelfs verzoeken of ze op willen tieven want "we zijn geen honden"
|
Citaat:
In de horeca is het naar mijn idee toch anders. Men wéét dat als je één keer ergens slecht gegeten hebt, dat je je klant kwijt bent. En die klant blijft ook niet naborrelen. Dat is toch anders als in een supermarkt. Dus gastvrijheid wordt echt duizend keer benadrukt in de horeca. En voor horeca moet je toch geschikt zijn, dus in mijn ervaring zijn het vooral echte horecadieren die er rond lopen, die vinden het werk ook echt leuk (al kan je soms na 10 uur best vermoeid zijn :p). Zorg idem dito, het gaat om de gastvrijheid en je moet wel echt een zorgpersoon zijn, je moet er van genieten een ander te helpen. |
Citaat:
Ja dat laatste denk ik ook, er zullen altijd wat sukkel tussenlopen, maar je ziet het ook vaak meteen als er een niet horecapersoon in de horeca rondloopt, die houden het ook niet lang vol. Ik draai normaal 5 dagen van 8 uur (per week) maar nu tijdens de examens van mijn collega's draai ik er soms ook 12 achter elkaar, maar ik ben er niet chagrijnig of onvriendelijk door. Niet naar de gasten iig, mijn ouders krijgen nog wel eens een boze blik en vinden me wat stiller en ongezellig. Maar je kunt ook niet elke dag 8 uur met een smile op je gezicht lopen en dan nog vrolijk kwetterend thuis komen. Sommige horecagelegendheden hebben slechte mensen in dienst en dat merk je vaak, want daar komen mensen niet graag terug. Wat ik jammer vind, is dat sommige plaatsten 'toch wel druk zijn'. Zoals toeristische plaatsen en daarom vinden sommige mensen het niet nuttig om daar goed personeel te laten lopen, want goed personeel is altijd duurder. |
Oh dat valt nog best mee (dat 'goed personeel is duur', bedoel ik). Het gaat meer om je investering in het personeel, zowel qua aansturing en uitleg (vanuit een manager) als qua teambuilding (zorgen dat het personeel geeft om het bedrijf en collega's, ipv dat het maar werk is). Dat hoeft niet persé met hoge salarissen of dure opleidingen.
Oh en bij ons krijgen ze heel vaak complimenten over het personeel. Sterker nog, er zijn al bedrijfsuitjes (náár ons) georganiseerd om te zien hoe het wél moet. Wiehoe wij zijn goed ;):D Terwijl wij maar iets boven het minimum horecaloon zitten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind de wachtperiodiek van 4 (!!) jaar trouwens wel idioot in de horeca CAO.
|
Citaat:
|
Als je ergens werkt waar een CAO van toepassing is, is je salaris aan de loontabellen van de CAO gekoppeld. In de CAO staat vastgelegd wanneer je omhoog gaat in salaris. Dat is heel vaak gekoppeld aan ervaringsjaren (elk jaar iets meer verdienen) en algemene loonsverhoging (bijv de CAO verhoging op 1 januari of 1 juli).
Als je in de wachtperiodiek zit heb je zogezegd gewoon pech. Je doet niet mee met de loonsverhogingen en je ervaringsjaren doen er niet toe. Ook heb je geen recht op extra geld op feestdagen. Ik val zelf ook in de zorg CAO en heb daar maar 2 wachtperiodieken (dus de eerste 3 jaar). Bovendien heb je binnen die wachtperiodiek wel recht op opslag bij een ervaringsjaar. In de horeca is dat gewoon erg slecht geregeld. Ze mogen je in je wachtperiodiek 4 jaar lang op minimumloon zetten. |
Ga boten schoonmaken, 12.50 per uur ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
De wachtperiodiek kom je automatisch terecht als een bedrijf gewoon netjes het CAO volgt en je hebt minder dan 4 jaar ervaring. Ze kunnen je verder plaatsen als zij dat zelf willen, maar aangezien dat alleen maar duurder is, wordt dat met de meeste parttimers niet gedaan. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind trouwens wel dat er hele slechte horeca-bedrijven zijn die zich niet of slecht houden aan normale, menselijke werktijden en pauzes. Vooral bij strandtenten merk ik dat mensen soms tot wel 12 uur werken met 1 pauze. Kleinere restaurants, chicere restaurants en plaatselijke bistro's/cafe's/restaurantjes en duurdere plaatsen zijn vaak beter. Ik snap alleen niet dat mensen voor een minimumloon 10 uur achter elkaar gaan werken zonder pauze. Ik zou gewoon weggaan. |
sommige mensen hebben het naar hun zin op hun werk en vinden dat niet erg, en je krijgt geld en fooi dus why not
|
Citaat:
|
4,89 is wel beetje weinig ik verdien 8 euro netto maar ben ook 2 jaartjes ouder he maar het scheelt wel veel
alleen fooi gaat niet naar ons heeeel oneerlijk maarja. tiiis maar n bijbaantje... toch? |
Ik verdien een mooie 10,50€, maar ik ben dan ook van België
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40. |