Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   maatregelen tegen SPIM (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1754654)

Daboman 16-05-2009 20:43

maatregelen tegen SPIM

Op MSN messenger ontwikkelt zich op dit moment een nieuwe trend. SPIM bestaat al een tijdje, voor degenen die niet weten wat het is, zie wikipedia. Het is in feite gewoon spam via instant messenger programma's zoals MSN messenger.

Nu was het vroeger zo dat je op MSN soms werd toegevoegd door wildvreemden, wat dan bots waren die je allerlei reclame verstuurde. Die kon je vrij simpel blokkeren.

Maar nu zie ik steeds vaker dat ik reclame-berichten krijg van mensen uit m'n MSN contactlijst. Vaak zijn die niet online en weten ze niet dat het bericht verstuurd is. Zo heb ik een MSN-contact die klaagt dat hij zulke berichten krijgt van een ander MSN-contact. Aangezien we elkaar irl ook goed kennen besloten we om er maar eens naar te kijken.

Nu is mijn vraag of iemand weet hoe je dergelijke berichten kunt blokkeren zonder je MSN-contact te blokkeren & verwijderen. Ik neem aan dat de PC van de MSN-contacten die zulke berichten sturen besmet zijn met spyware, dus ik heb een vriend al een anti-spyware programma laten draaien. Dit was hitman pro, maar dit leverde niets op. Een google sessie met gegoochel met zoektermen van ongeveer een half uur leverde eveneens niets op. Is er iemand in de zaal die een oplossing heeft?

M@rco 17-05-2009 08:46

Laat ze eens scannen met Malwarebytes Anti-malware, die krijgt de meeste dingen wel weg.

freyk 17-05-2009 10:09

Je kan het ook voorkomen door bv mensen te leren dat ze niet op alles moeten klikken of een andere chatprogramma gebruiken dat ook msn ondersteund (bijvoorbeeld pidgin, enz)

Koning 18-05-2009 08:03

Citaat:

freyk schreef: (Bericht 29247579)
Je kan het ook voorkomen door bv mensen te leren dat ze niet op alles moeten klikken of een andere chatprogramma gebruiken dat ook msn ondersteund (bijvoorbeeld pidgin, enz)

Een andere cliënt heeft in principe niet zo veel zin.

whizz 23-10-2009 13:12

Hoe kom je er weer vanaf?
Meestal kun je er eenvoudig weer vanaf komen door zodra je erachter komt dat vanuit jouw naam SPIM wordt verstuurd, je wachtwoord te wijzigen. Verander ook direct je alternatieve e-mail adres en geheime vraag.

livelog.spaces.live.com/blog/cns!F22E9E9D8F70E526!2284.trak

NaamInGebruik 23-10-2009 14:12

Jup, als ik op die dingen in zou gaan was ik nu 30 pond lichter en 9 laptops rijker, maar eigenlijk gewoon 3 mensen geblokkeerd :)

Ook zo mooi die ene van 'kom er achter wie jou geblokkeerd heeft!' URL is totaal niet related met MSN of Hotmail oid.
Onderaan in lettertype 6 achter kleurrijke lay-out aangevinked [x] Stuur dit naar al mijn contactpersonen.

En mensen trappen er in, soms zelfs tot 3 keer toe =(, .. fail.

freyk 23-10-2009 18:22

Drie maanden geleden was ik vergeten om nog ff iets aan mijn post toe te voegen:
Citaat:

freyk schreef: (Bericht 29247579)
Je kan het ook voorkomen door bv mensen te leren dat ze niet op alles moeten klikken of een andere chatprogramma gebruiken dat ook msn ondersteund (bijvoorbeeld pidgin)

met extensie bot sentry.
En er voor zorgen dat mensen geen doorstuurmailtjes naar je toesturen.

TopDrop 25-10-2009 15:36

Citaat:

freyk schreef: (Bericht 29800067)
Drie maanden geleden was ik vergeten om nog ff iets aan mijn post toe te voegen:
met extensie bot sentry.
En er voor zorgen dat mensen doorstuurmailtjes naar je toesturen.

ah, vet (y) ik gebruik pidgin al best een tijd, en de laatste tijd krijg ik weer van die reclameshit van random adressen die niet in mn lijst staan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.