Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Uitdaging in je studie zoeken? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1755408)

Evatjuhhhh 21-05-2009 21:54

Uitdaging in je studie zoeken?

Hoe zoeken jullie uitdaging in je studie? Volg je extra vakken, ga je voor een 9 als je altijd een 8 haalt of doe je een honoursprogramma?

Ik weet namelijk niet zo goed wat ik moet met mijn situatie.. Vorig jaar heb ik Civiele Techniek gedaan (UT), een super mooie studie maar ik was er zeker van dat dit niet mijn ding was. Mijn propedeuse (bijna) gehaald dus het was niet zo dat ik de studie niet aankon. Ik ben daarna Onderwijskunde gaan studeren, een enorme overstap maar wel meer richting mijn passie.

Op dit moment zit ik aan het einde van mijn eerste jaar en ik vind het maar saai, de colleges zijn niet uitdagend en ik heb het gevoel erg weinig te 'leren'. De projectvakken hebben wel een toegevoegde waarde maar hebben niet een grote uitdaging. Op dit moment haal ik met weinig doen een 8 en doe ik er 2 commissies, opleidingscommissie en een bestuur naast.

Volgend jaar minder ik mijn activisme (alleen OLC + faculteitsraad) maar heb ik wel dezelfde hoeveelheid vakken, met de verhalen die ik heb gehoord ben ik weinig tijd kwijt aan mijn studie en zijn er veel vakken waar je 'weinig' leert.

Wat is verstandig om te doen? Ik denk erover om vakken extra te volgen bij bestuurs en bedrijfskunde, maar een hele extra bachelor is onmogelijk vanwege de grote hoeveelheid projectvakken, maar de theoretische vakken volgen gaat gewoon prima.

Tips en Adviezen, alsmede ervaringen van hoe je in jou situatie dit hebt aangepakt zijn welkom!

Nyawa 22-05-2009 08:59

Extra vakken is een mogelijkheid, maar als je graag echt iets wilt leren, kun je dan geen werk zoeken op onderwijskundig terrein? Ik begrijp dat je met alleen een propedeuse bij de echt onderwijskundige baantjes niet ver komt, maar misschien kom je wel in aanmerking voor een student-assistentschap bij je opleiding, of zou je onderwijskundige instellingen in je stad kunnen aanschrijven of je wellicht vrijwilligerswerk bij hen zou kunnen doen.

Om terug te komen op je eerste vragen: door altijd te streven naar de hoogst mogelijke cijfers en door extra vakken te doen. Ik doe ook een student-assistentschap, maar dat is niet echt studie gerelateerd in mijn geval - maar wel leuk!

duivelaartje 22-05-2009 11:31

Is een honoursprogramma dan toevallig iets voor je? ;) Of is deze er niet specifiek voor onderwijskunde en kun je alleen de uni-brede doen? Uni-breed kan natuurlijk ook heel leuk zijn.

Als ik weinig tijd kwijt was aan mijn vakken zou ik denk ik ook bij andere studies kijken voor interessante cursussen. Misschien kun je tegelijkertijd minor volgen in bestuurs- en bedrijfskunde? Als je daar voornamelijk theoretische vakken volgt is het wel te combineren dan!

Ik zou zelf ook kijken naar inderdaad een student-assistentschap! Ik wil dat zelf volgend jaar ook gaan proberen, als het niet overlapt met mijn contacturen.

Evatjuhhhh 22-05-2009 15:52

Citaat:

duivelaartje schreef: (Bericht 29267638)
Is een honoursprogramma dan toevallig iets voor je? ;) Of is deze er niet specifiek voor onderwijskunde en kun je alleen de uni-brede doen? Uni-breed kan natuurlijk ook heel leuk zijn.

Als ik weinig tijd kwijt was aan mijn vakken zou ik denk ik ook bij andere studies kijken voor interessante cursussen. Misschien kun je tegelijkertijd minor volgen in bestuurs- en bedrijfskunde? Als je daar voornamelijk theoretische vakken volgt is het wel te combineren dan!

Ik zou zelf ook kijken naar inderdaad een student-assistentschap! Ik wil dat zelf volgend jaar ook gaan proberen, als het niet overlapt met mijn contacturen.

Mja wat bedoelen jullie met een studentassistentschap? Bij ons is het niet zo dat er veel college door studentassistenten gegeven wordt(eigenlijk geen), of is het echt ondersteunen bij ondezroek e.d. Ik denk dat ik daar te weinig kennis voor heb op dit moment, zeker omdat ik de vakken van de richting die ik graag op wil nog niet gevolgd heb..

Honoursprogramma lunch heb ik bezocht maar ik vind het niet zo interessant als ik had gedacht. Het gaat over filosofen (Machiavelli / Freud / Darwin / Newton) en je gaat een onderzoeksvoorstel schrijven. Een groot nadeel daaraan vind ik dat het 2x in de week 's avonds is waardoor ik dan niet meer kan sporten o.i.d. Het schrijven van dat onderzoeksvoorstel vind ik ook wel erg interessant maar doordat dat tegelijk valt met mijn minor (met mogelijkheid tot stage /buitenland e.d.) weet ik niet of ik dat wil. Ik vind dat maar algemeen geneuzel en heb het gevoel dat als ik filosofen wil lezen ik dit zelf ook kan doen. Ik heb gewoon behoefte aan theoretische diepgang :)

Het is jammer dat er geen OWK HP bestaat, want dat zou fantastisch geweest zijn.

Een minor volgen is wel een idee, ik ga ns kijken wat ze aanbieden en wat de mogelijkheden zijn :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.