Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Wat te doen met mijn PWS?! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1755999)

Fionneke 26-05-2009 11:44

Wat te doen met mijn PWS?!

Hee allemaal!

Ik heb een vraagje over mijn PWS! Ik doe het samen met een ander meisje uit mijn klas en we hebben een aantal superleuke onderwerpen bedacht (ons profiel is CM), maar nu kunnen we niet kiezen! Bij ons moet je twee vakken kiezen en daar een onderwerp bij bedenken. Dit zijn onze onderwerpen:

* Schuldfrage na de Tweede Wereldoorlog (Geschiedenis en Duits): hoe gingen de eerste en tweede generaties met hun schuldgevoel om (het grote 'schweigen')? Is er verschil tussen Oost- en West-Duitsland (DDR, BRD)?
* Verschil tussen Engelse en Nederlandse sprookjes (Nederlands en Engels): zijn ze helemaal gelijk qua moraal e.d.? Waarvan zijn de namen afgeleid (cinderella, assepoester)?
* Mythologie (Geschiedenis en KCV): nog niet verder uitgewerkt. Omdat we op een gymnasium zitten lijkt het ons wel superleuk om iets met Grieks en Latijn te doen, maar wat? Het meeste is wel een cliche...

Hopelijk kunnen jullie me helpen! :)

Groetjes!

ecrivaine 27-05-2009 20:46

Leuke onderwerpen. Vooral die eerste lijkt me erg tof; het blijft nog wel een breed onderwerp, maar het hoeft natuurlijk ook geen afstudeerscriptie te worden.
Voor KCV / geschiedenis zou je ook de tragedie na de Griekse tijd kunnen bestuderen. Hoe het komt dat we na 2500 nog steeds massaal tragedies opvoeren. Vertel over de psychologie erachter, katharsis etc, of schrijf een mooi verhaal over Nietzsches gebruik van de tragedie in zijn filosofie. Ik weet even niet meer voorbeelden, maar er is veel over geschreven.

Misschien had ik ook C&M moeten doen, je mag over zoveel leuke dingen schrijven:o

Simon 04-06-2009 15:11

Ja, ik vind die schuldfrage ook wel leuk. Maar ik ben historicus. Kan je bijvoorbeeld ook de koppeling maken met het WK voetbal in Duitsland in 2006. Dat was geloof ik voor het eerst dat Duitsers weer lekker nationalistisch massaal met vlaggen durfden te zwaaien, sinds Hitler.

xxChange 04-06-2009 17:01

Allemaal leuke onderwerpen! Ik heb vorig jaar m'n PWS gedaan, en ik kan je écht aanraden om te kijken of je een beetje fatsoenlijk informatie kunt vinden over al die onderwerpen. Als je dat een beetje uitgepluist hebt, kun je misschien ook al een onderwerp wegstrepen omdat informatie erg moeilijk te vinden is en het onderwerp daardoor toch minder aantrekkelijk wordt. Zelf heb ik m'n PWS gedaan over de symboliek in de hollandse schilderkunst van de 17e eeuw (voor tekenen, wij mochten ook één vak kiezen). Informatie daarover zoeken heeft me ontzettend veel tijd gekost en gelukkig had ik een leraar die daar redelijk veel over wist en me goed op weg heeft kunnen helpen, waardoor ik uiteindelijk toch nog een goed heb gekregen (onze beoordeling was O, V en G).
Kortom: zie of je er voldoende info over kunt vinden ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.