![]() |
Is het nou ....!?
Hoi Allemaal,
Er is in mijn vriendengroep een discussie gaande, Over de etui. Het draait om de aanwijzende voornaamwoorden van de etui. Is het: Die/Deze etui of Dit/Dat etui. Ik ga zelf van de eerste uit, door de informatie uit mijn Nederlands boek: Bij een de-woord gebruik je altijd die of deze Bij een het-woord gebruik je altijd dit of dat Nu vraag ik om jullie mening! Wat denken jullie, en waarom? Alvast bedankt! X Iris |
Het kan beide meen ik.
|
Vandale zegt het etui, dan is het dus ook dit/dat etui.
|
Citaat:
|
Maar Vandale zegt ook het zout, en volgens mij kan het in dat geval ook dé zout zijn. Is dat niet ook zo met etui?
|
de zout?
|
:D
|
Het zout is goed, de zout, is fout!
|
Nietus :'(
|
Mijn moeder geeft Nederlands en die zegt dat het kan! Dus!
|
Ja goed argument, kwaliteit van het onderwijs is ook zo goed en je moeder is ook zo objectief ;)
|
Ja maar jongens, de idee kan ook!
|
DE IDEE?
D:;d:D:D;d:d::D |
Jep. De idee van een boek.
|
De kwaliteit van het onderwijs misschien niet, maar de kwaliteit van m'n moeder wel! Proof me wrong :mad:
|
De topic, het topic. ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Als jij het normaal vindt, vindt je moeder dat waarschijnlijk ook dus je moeder telt niet mee. |
Je eigen moeder telt niet mee :mad:
|
Nee vind ik ook niet :P
|
-o- He doe nou es niet zo flauw!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ontopic! open maar een topic over je moeder als je daar over wil praten!
|
Citaat:
Maar nu idd maar weer ontopic ;) |
is het de moeder of het moeder?
|
Als ik het erover heb een het.
Het doet weer vervelend. Nee serieus maar zeggen jullie de of het koffer. Want ik deed vroeger altijd het en dat is fout. |
De natuurlijk.
|
De koffer, het idee en het zout.
Geef mij even de zout aan. Hmm klinkt ook niet verkeerd maar zo brabants. |
Ik kom uit Drenthe -o-.
|
;)
|
Ja duh wij zeggen ook een vorm van geef mij de zout, maar dan bedoel je met zout echt het potje. En niet alleen de korreltjes.
|
Hm misschien is dat het ja.
|
Citaat:
Wij zeggen altijd ook altijd de zout. :D |
Citaat:
Klopt lisa, dan vraag je de zoutpot en niet het zout. Zelfs meneer van dale is maar een mens! :o |
Citaat:
|
"De idee" gebruiken mensen echt alleen als ze naar Plato verwijzen die had bedacht dat er van elk dier en plant enzo een goddelijk ideaalbeeld is, de idee, waar we zo veel mogelijk op willen lijken. Of als ze snobistische filosofen zijn.
En de ID-kaart heeft niet zo veel met ideeën te maken :P Maar ik vind het ook 'het etui'. Ik kan me wel voorstellen dat het in sommige dialecten 'de etui' is, vooral in het Brabants, want Brabants doet heel vaak dat soort malle dingen. |
Ik heb ook alleen maar de etui gehoord. Maar ik kon er ook niet over uit dat het krat eigenlijk correct is, blijkbaar heb ik veel verkeerde lidwoorden geleerd. En ik ben niet eens in Brabant opgegroeid. :p
|
Ik wel :( En ik moet dat ook echt afleren. En over allemaal van die brabantse dingen moet ik echt nadenken wat het nou in het Nederlands is.
|
En dan heeft het Brabants nog naamvallen ook.. Zo is het volgens mijn vader 'hier is de aanrecht' maar 'ik leg de deksel op dunnun aanrecht'. Meende ik.
|
Het aanrecht zeker.
Brabants is dan ik leg dun deksel op ut aanrecht. |
Nee de aanrecht, dat vind ik juist altijd zo raar van ze :o
|
Citaat:
Wel ut aanrecht Of het enige recht van een vrouw (:P) Maar de niet nee ;) |
Graag wel ontopic blijven.
|
Wat een faaltopic :D
Maar het etui De/het idee kan allebei mits juiste context. De zout is gewoon fout, tenzij een metoniem van zoutpot. En ik moest lachen om idee-kaart :D |
Citaat:
Wat Sarah zegt aldus. ;) |
Mijn vader zegt altijd 'de idee' en in mijn studieboeken kom ik het ook regelmatig tegen.
Het is niet fout, maar het stoort me ontzettend om de een of andere reden. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15. |