Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Welke klacht? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1756518)

Harry-lover 29-05-2009 21:11

Welke klacht?

Hallo,

Ik heb een vraag:

Als je iemand leert kennen via intenet ( uit een ander land ) maar die doet zich anders voor dan hij/zij werkelijk is, omdat hij/zij alleen maar is geintresseerd in je geld. Kan je daarvoor klacht indienen? zoja hoe noem je dan die klacht ( bv eerroof, aanranding,...)

Alvast bedankt voor de hulp

Balance 29-05-2009 21:19

Lijkt me niet. Geďnteresseerd zijn in geld is niet verboden, evenals je op internet anders voor doen dan je bent.
Pas als er acties uit volgen zoals oplichting, wordt het wat anders.

Harry-lover 29-05-2009 21:25

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 29296385)
Lijkt me niet. Geďnteresseerd zijn in geld is niet verboden, evenals je op internet anders voor doen dan je bent.
Pas als er acties uit volgen zoals oplichting, wordt het wat anders.

Zo denk ik er ook over.

Maar er is een kennis van mij die een vriendin heeft leren kennen via internet die niet in belgie woont ( zogezegd) en elke keer als hij vroeg of ze naar belgie wou komen vroeg ze geld. En uiteindelijk bleek dat die vrouw hier woont. Hij is naar de politie gegaan om klacht in de dienen. Ik persoonlijk denk ook dat dat niets voor nut heeft, maar ik wou graag eens de mening van iemand anders horen, mss dat er daar toch een bepaalde klacht voor bestaat.

Lucky Luciano 29-05-2009 22:23

Ja poging tot oplichting (waarvan sprake is volgens art.496 S.W.) is strafbaar.

Harry-lover 02-06-2009 10:52

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 29296566)
Ja poging tot oplichting (waarvan sprake is volgens art.496 S.W.) is strafbaar.

Ahn oké, en wat voor straf staat er daar dan op?

Lucky Luciano 02-06-2009 18:41

Citaat:

Harry-lover schreef: (Bericht 29306710)
Ahn oké, en wat voor straf staat er daar dan op?

Een kleine geldboete (max 2000 euro) of korte gevangenisstraf.

T_ID 03-06-2009 11:37

Maar goed, als je daar aangifte van doet dan word je uitgelachen. Dan moet men helemaal achterhalen wie dat was, waar die vandaan komt, en hopen op uitlevering. Dat terwijl de politie en de rechterlijke macht het al niet eens lukt om simpele misdrijven op te sporen en te bestraffen.

Lucky Luciano 03-06-2009 11:43

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 29310921)
Maar goed, als je daar aangifte van doet dan word je uitgelachen. Dan moet men helemaal achterhalen wie dat was, waar die vandaan komt, en hopen op uitlevering. Dat terwijl de politie en de rechterlijke macht het al niet eens lukt om simpele misdrijven op te sporen en te bestraffen.

Hoezo hopen op uitlevering? De persoon woont in Belgie. Daarnaast kunnen verblijf gegevens door de rechterlijke macht makkelijk worden verkregen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:40.