![]() |
Omstreden abortusarts gedood in Amerika
Omstreden abortusarts gedood in Amerika
Uitgegeven: 31 mei 2009 19:51 Laatst gewijzigd: 31 mei 2009 23:49 WICHITA - George Tiller, een omstreden Amerikaanse abortusarts, is zondagmorgen (lokale tijd) doodgeschoten. De dokter bezocht een kerkdienst in de stad Wichita toen hij werd aangevallen. De onbekende dader is voortvluchtig, meldden Amerikaanse media. Tiller had een kliniek in de staat Kansas. Het was een van de weinige plekken in de VS waar vrouwen hun zwangerschap in een laat stadium konden laten beëindigen. De arts was al vele jaren het favoriete doelwit van antiabortusactivisten. Onder tegenstanders van abortus stond hij bekend als 'Tiller the Killer'. In 1993 werd Tiller ook al beschoten. Hij liep toen verwondingen op aan zijn armen. De dader, een vrouw, werd aangehouden en zit nog altijd in de gevangenis. Bomexplosie In de zomer van 1991 demonstreerden enkele duizenden activisten wekenlang voor de kliniek van Tiller in Wichita. In 1986 raakte het gebouw zwaar beschadigd door een bomexplosie. Tiller was ook meerdere keren onderwerp van onderzoek door het openbaar ministerie. In maart werd hij nog ontslagen van rechtsvervolging na een eerdere melding dat hij negentien illegale abortussen zou hebben uitgevoerd in 2003. Laffe actie De antiabortusgroep Operation Rescue, die vaak protesteerde tegen de praktijken van Tiller, veroordeelde de schietpartij als een ''laffe actie''. Op hun website is een dossier over de abortusarts te vinden waarin hij een ''monster'' wordt genoemd ''dat wegkomt met moord''. Tiller is al de vierde arts sinds 1993 die is vermoord door antiabortusfanaten. De antiabortusbeweging beleefde hoogtijdagen onder de voormalige Amerikaanse president George Bush, maar voelt zich in het defensief gedrongen onder zijn opvolger Barack Obama. ----------------------------------------------------- Moet men anti-terrorisme maatregelen nou ook op dit soort fanaten toepassen? |
Volgens mij is dat al zo hoor. De FBI monitort hen onder de afdeling 'domestic terrorism'.
Ze hadden er een speciale wet voor, zelfs. Edit: dat was dus de Freedom of Access to Clinic Entrances Act De FBI heeft de National Task Force on Violence Against Health Care Providers, die hier dus zonder twijfel een modderfiguur mee slaan. |
Citaat:
Affijn dit: Citaat:
|
Citaat:
|
Gelukkig zijn er nog tienduizenden abortusartsen.
|
Citaat:
Pro-life. (Y) |
Tienermoeders zijn sexy :cool:
|
Citaat:
|
:D
|
Gefeli Bas!
|
wtf jongens slow chat?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wanneer iemand in mijn werkgebied vermoord wordt gooi ik het bijltje er ook niet bij neer.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nu weer genoeg over bronnen. Dit is geen wetenschapsforum.
|
Ik dacht dat die gasten pro-life waren.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar waarom lijfstraffen als je m ook gewoon kan opsluiten (als blijkt dat ie illegaal gehandeld heeft, heet dat). En als het allemaal legaal was, wat ie deed, dan moet je daar bij de politiek voor zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
het bezitten is ook niet strafbaar, hoor.
|
Ik heb ooit op het huis van een platenbaas gepast, op zijn slaapkamer lagen ruim honderd exemplaren. Als bezit strafbaar was, had hij nu levenslang.
|
Citaat:
|
Citaat:
En destijds had ik nog geen studentenkaart om mee te zwaaien. Het is puur de manier van presenteren. Wat educatie in de vorm van instituties betreft had ik er geen enkel belang, maar toch had ik weinig problemen bij de aanvraag. Ik had net zo goed gewoon puur uit interesse dat kunnen lezen, want je naar binnen lullen lukt duidelijk wel. Maar goed, slechte controle of niet, zo'n ramp is het niet. Het zou een waandenkbeeld zijn om te geloven dat het lezen van Mein Kampf mensen nazi-sympathieën kan geven, dus eigenlijk kunnen ze dat verbod net zo goed opheffen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24. |