![]() |
Hefboom in evenwicht
1 Bijlage(n)
Hallo
Ik heb voor een practica natuurkunde de volgende opstelling: zie bijlage. (F extra is hetzelfde als F koord) en nu moet ik de volgende formule hier uit afleiden. x=L(F koord-0,5*Fz) / Fv waarbij L de totale lengte van de hefboom in meters is en x de arm in meters Zou iemand mij kunnen helpen met het afleiden van deze formule? Bij voorbaat dank |
"(F extra is hetzelfde als F koord)"
dit klopt niet. F koord is de kracht die rechts van de katrol werkt. Ik vraag me af of de formule die ik moet afleiden wel klopt want F extra staat niet eens in de formule. |
Wat is L in de formule? :s
|
Citaat:
Maar de formule klopt niet want Fv moet F extra zijn en dan klopt het |
Ik snap niet waarom de formule andere namen gebruikt dan de tekening maar het komt er op neer dat in een evenwichtsituatie kracht1 * arm1 gelijk moet zijn aan kracht2 * arm2.
nu weet ik alleen niet meer of 1 katrol nu wel of niet een evenredig vergrotend effect heeft op Fv... Moet Fz de zwaartekracht voorstellen? maargoed om een lang verhaal kort te maken: Fextra * x = Fv * L |
Als het een simpel katrolletje is, vergroot die je kracht niet (eenvoudig te zien: er is behoud van energie (of ook gulden regel: als je iets wint, moet je ergens anders iets verliezen)). Bij een enkelvoudige katrol, verleg je gewoon de drager van de kracht; als je 1 meter koord verder trekt, heb je langs de andere kant ook 1 meter koord dat meekomt; vanuit de definitie van arbeid (energie): W = F*s, als s langs beide kanten hetzelfde is, moet dus ook F hetzelfde blijven (vermits je geen arbeid uit het niets kan krijgen).
Dit alles natuurlijk voor een ideale katrol :P Hoe je je vergelijking moet opstellen voor de rest, inderdaad gewoon momentenevenwicht: kracht1 * krachtarm1 = kracht2 * krachtarm2 dus inderdaad: Fextra x = Fv L |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat is Fz? Ik neem aan dat Fz = Fextra. En kennelijk geldt ook dat Fextra in het midden van de balk zit?
Dan geldt dus Fkoord*L-1/2L*Fz gelijk is aan het moment. Kennelijk is Fv kracht en x een positie op de balk die gelijk is aan het restmoment. Dus het huidige moment: Fkoord*L-1/2L*Fz, kan vervangen worden door een kracht Fv ergens op de balk op positie x. Dit betekent dat Fkoord*L-1/2L*Fz = Fv*x En dat geeft: x= L*(Fkoord-1/2Fz)/Fv |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:08. |