![]() |
nuttige arbeid/rendement auto
:confused:Hi,
ik heb voor natuurkunde één of andre vage som gekregen die voor een cijfer is. Ik kan alleen in het boek nergens formules vinden om deze som op te lossen..:confused: kan iemand me ff helpen? hier komt de som: (schuingedrukte is wat ik dus niet snap eraan) Auto met bepaalde constante snelheid, rendement 29%, rijdt op benzine, 1 op 14 energie door verbranding van benzine is 33 MJ/l a) bereken de hoeveelheid nuttige arbeid die de motor bij deze snelheid per liter verbruikte benzine verricht welke snelheid?? b) bereken de uitgeoefende wrijvingskracht op de auto is hier een formule van?? c) bereken het vermogevn van de motor als de constante snelheid 100 km/h bedraagt kan hier ook geen formule van vinden.. kan iemand me please helpen?? |
Citaat:
in het meest logische geval bereken je het aantal liters wat je gebruikt over 1 km waarna je dat vermenigvuldigd met het rendament 0.39 * 33MJ/l Citaat:
|
en C lijkt mij hetzelfde als A
Bij B moet je kijken naar de 71% niet niet nuttig is (die gaan op aan wrijving) ;) |
Citaat:
ik heb alleen geen flauw idee waar ik het rendement uit moet halen bij die snelheid, de motor wordt iets efficiënter en de weerstand wat groter. |
hajj,
ik weet de antwoorden al de docent heeft ze zelf gemaild, dus ze zijn iig goed iig allemaal bedankt voor de moeite |
geef eens antwoord op de 3e met uitleg
|
staan er geen formules in de binas?
|
dit is het antwoord van de laatste:
je moet voor de kracht 6,9.10^2 nemen, dan krijg je als antwoord 1,9.10^4 J. Met een gegeven rendement van 29% krijg je Wuit =0,29*Win Dus 1,9.10^4 J / 0,29 = 6,6.10^4 J Je weet dat joule hetzelfde is als Watt / seconde. Dus is het vermogen (P) hetzelfde als 6,6.10^4 W |
Citaat:
|
Citaat:
en is het geen 1,9.10^4 J * 0,29 ?? |
ik heb echt geen idee hoe dat mijn docent hier aan komt...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58. |