![]() |
hoe bereken je Cijfer-Letter-Combinaties
Hallo,
Wiskunde is een van de vakken waar ik erg slecht in ben, zouden jullie me uitleggen hoe je deze opgave berekent? 01-GBB-1 hoeveel combinaties kan je daarvan maken? |
Wat zijn de spelregels? Mogen alle tekens op elke plaats staan? Of moet het middelste gedeelte bestaan uit letters en de buitenste gedeeltes uit cijfers?
|
Linker gedeelte alleen uit cijfer - Middelste alleen uit letters - Rechter alleen uit cijfers.
|
Oke, als je dan bij de cijfers 0 t/m 9 (10 cijfers) mag gebruiken en bij de letters A t/m Z (26 letters) kun je het zo berekenen:
10 * 10 * 26 * 26 * 26 * 10 Elke 10 staat voor een cijfer, elke 26 voor een letter, ze staan dus voor het aantal mogelijkheden. Het werkt zo: je kan op de 1e plaats 10 verschillende cijfers kwijt, daarnaast zijn bij elk van die 10 weer 10 mogelijkheden, bij die 100 mogelijkheden (10 * 10) zijn er 26, dus 10 * 10 * 26, en zo gaat het door. Snap je het? Ik plaats hier zo nog even een schema voor je om het te verduidelijken, maar die moet ik eerst even tekenen. |
Hier is het schema dan:
http://www.imgdumper.nl/uploads2/4a3...eld_kansen.jpg Uitleg: In het schema zie je dat er bij kolom 'Cijfer 1' 10 mogelijkheden zijn, namelijk 0 t/m 9. Bij elk van die cijfers zijn weer 10 (ik heb alleen bij 2 getekend, anders past het niet op het papiertje). Dan heb je dus al bij elke 10 weer 10, dus 100. Bij die 100 kunnen 26 verschillende letters, dus 100 * 26 is 2600. Zo ga je nog 2 letters en een cijfer bij langs. Let wel op... als ze alleen bedoelen hoeveel combinaties je met de genoemde letters (01-GBB-1) kunt maken, is mijn antwoord niet goed, dan moet je het maar zeggen :D |
Yes ik begrijp het nu, bedankt jongens! :D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39. |