Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Wiskunde of talen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1758822)

Tommeke 15-06-2009 18:38

Wiskunde of talen?

Hallo,

Ik zit momenteel in het vierde jaar Latijn-Moderne Talen (drie uur wiskunde) en zou graag Rechten willen gaan studeren, later aan de universiteit.
Velen zeggen mij dat ik een slechte wiskundige basis zal hebben (wat ook zo is).
Nu ben ik eventueel geïnteresseerd om volgend jaar Latijn-Wiskunde te gaan studeren (mits inhalen wetenschappen en wiskunde in de zomer).
Mijn vraag is nu, is dit een verstandige keuze, of maakt het aantal uren wiskunde echt niet uit?
Alvast bedankt !

Alyssia 15-06-2009 21:32

Voor Rechten heb je volgens mij helemaal geen wiskunde nodig hoor (meer dan wat je nu krijgt, bedoel ik dus). Ik weet niet wie je dat aangepraat heeft, maar het slaat nergens op.

Tommeke 16-06-2009 11:37

Niemand heeft het mij aangepraat dat je dat nodig hebt, dat weet ik zelf ook wel, maar wiskunde is ook gewoon een moeilijker component dan talen en dus levert het zeker een basis op, niet?
Bovendien heb je bij Rechten het vak 'logica', iets wat bij wiskunde sterk gevormd wordt.
Vandaar mijn twijfels :)

Alyssia 16-06-2009 11:42

Ik moet zeggen dat Vlaamse scholing over het algemeen zwaarder is dan Nederlandse, gezien je zelfs met de meeste anti-bèta richting nog vrij veel wiskunde en iets als algemene natuurwetenschappen hebt (een vriendin van mij deed ook Latijn-Moderne Talen). In Nederland heb je dat nog veel minder, en daar kan je zelfs met de allerminste wiskunde nog gewoon Rechten doen. Ik denk dus dat je je nergens over zorgen hoeft te maken.
Logica wordt inderdaad gevormd bij oa wiskunde, maar als je op dit moment met redelijke cijfers je wiskunde haalt, is dat volgens mij gewoon goed genoeg.

Freyja 16-06-2009 12:54

Daarnaast kun je heel goed logisch leren denken zonder op een hoog niveau wiskunde te volgen, mits je daar enige aanleg voor hebt. Als je talen leuker vindt dan wiskunde, zou ik het gewoon zo laten. Voor rechten heb je echt weinig kennis van wiskunde nodig.

Daarbij, of wiskunde moeilijker is dan talen, ligt geheel aan het niveau waarop jij die taal bestudeert natuurlijk. Hoe dan ook lijkt het me voor een rechtenstudent handiger dat je niet alleen in het Nederlands en Engels maar ook in het Frans en Duits goed teksten kan lezen en bij voorkeur ook schrijven, dan dat je vergelijkingen kan maken.

Tommeke 16-06-2009 16:35

Dat is allemaal waar, maar stel dat ik plots zin meer heb in Rechten, of dat het mij gewoon niet blijkt te liggen, dan ben ik beter af met een wiskundige basis, bovendien krijg je daar ook Frans en Engels, alleen Duits is echt een groot verschil...

Alyssia 16-06-2009 16:45

Ja zo kan je wel allerlei dingen gaan bedenken. Stel nou dat je morgen dood gaat! *rolleyes*
Ik denk dat je gewoon het beste kunt doen wat je het leukste vindt. Uiteindelijk zal dat dan ook prima aansluiten op wat je gaat studeren, want als je nu bijv. Duits en Frans leuk vindt, wil je over 3 jaar heus niet opeens Elektrotechniek gaan studeren.

Tommeke 16-06-2009 18:14

Dat is waar :)
Bedankt voor de raad!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.