![]() |
Basiswiskunde
Hallo jongens,
enkele maanden geleden heb ik al een aantal vragen gepost hiervoor, maar de tentamen heb ik niet gehaald. 10/30 goed. Maximaal 7 fouten mag je maken. Morgen heb ik herkansing. Ik heb al aantal oefententamens al gemaakt, maar bij dezelfde soort vragen heb ik steeds fouten, hopelijk kunnen jullie die mij uitleggen. De tenamten bestaat uit multiplechoicevragen. Dus als je de goed antwoorden kan herleiden uit de multiplechoiceantwoord dan hoor ik het graag! 22. Bepaal de coördinaten van de top van de parabool y = x2 – 4x + 10 a. (–2, 22) b. (2, 6) c. (4, 10) d. Geen van de antwoorden genoemd bij a, b of c is juist 23. Bepaal de vergelijking y = ax2 + bx + c van de parabool met top T=(–2, 0) die ook door het punt P=(0, 8) gaat a. y = –2x2 + 4x + 8 b. y = x2 + 2x c. y = x2 + x + 8 d. Geen van de antwoorden genoemd bij a, b of c is juist 21. Bereken van de volgende lijn de richtingscoëfficiënt: 6x – 3y = 13 a. – 13/3 b. – 2 c. 2 d. Geen van de antwoorden genoemd bij a, b of c is juis Graag uitleg bij :P Aan de antwoorden zelf heb ik niks aan wat die heb ik al en morgen heb ik natuurlijke andere getallen maar precies dezelfde vragen! |
Citaat:
Citaat:
2x - 4 = 0 2x = 4 x = 2 y = (2)² - 4*2 + 10 = 6 De top ligt dus op (2, 6). Andere mogelijkheid is via de volgende formule oftewel: Citaat:
b: c: Het juiste antwoord is dus d Citaat:
Dus het antwoord c |
Ik weet alleen de eerste vraag.
Bij die vraag moet je het eerste getal in de formule invullen. Bijvoorbeeld antwoord b, wat overigens het goede antwoord is. Je moet 2 invullen in de formule. Als je dat hebt gedaan dan krijg je uiteindelijk 6 uit en zo moet je dat dus doen. Dus antwoord B is de juiste. |
@hallowiskunde:
Wat je zegt is wel een controle of je punt op de parabool ligt; maar geeft geen uitsluitsel over de top; want alle punten die gegeven zijn bij 1 liggen op die parabool. De juiste en makkelijkste oplossingen zijn trouwens al gegeven, dus ga ik geen moeite doen om dat opnieuw uit te leggen. Vooral goed onthouden dat je dat allemaal kan oplossen via een stelseltje; een punt (X,Y) ligt op de grafiek van de fuctie y=f(x) als en slechts als Y = f(X). Als die functie een parabool is (dus algemeen y = ax²+bx+c, moet je dat ook gewoon zo invullen en samen met je gegevens proberen uit te werken. Op een Multiple Choice kan je steeds proberen of de antwoorden mogelijk zijn (dus bv. kijken of ze erop liggen), maar dat geeft geen garantie op een juist antwoord: bij die eerste liggen alle punten erop dus ben je niets wijzer (en ze zouden ook gewoon 1 punt (maar niet de top) kunnen gegeven hebben, en dan 2 punten die er niet op liggen, zodat je D zou moeten kiezen; maar met het omgekeerd werken of checken of een punt erop ligt, weet je niet of je antwoord nu echt juist is). |
hallo,
ik was de topicstarter, ik heb tentamen niet gehaald 11/30 fout. Ik ga het volgende blok herkansen(juli) als het mogelijk en dan zal ik hier weer hulp vragen als jullie het goed vinden :P |
Oh jah ik wil in ieder geval bedanken voor alle reacties.
De berekeningen die jij heb gedaan van het uit rekenen van RC snap ik niet echt. Hoe kom je daarop ? En jah ik heb de tentamen met behulp van de antwoorden proberen op te lossen. Maar daar is wel rekening gehouden door docenten. Alleen met deze methode red ik het niet :P blijkt uit 2 tentamens xD. Ik heb het boek van Craats en uitleg hier is echt minimaal. Er wordt niet uitgelegd waarom behalve hoe. Ik bedoel ipv statistiek kwantitatieve methode aka basis wiskude. :P |
Citaat:
Als de vergelijking van je rechte y = ax + b is, dan is a de richtingscoëfficiënt. Als je dus van een rechte met een vergelijking in andere vorm, de rico moet gaan bepalen, moet je dat dus eerst terugbrengen naar de vorm y = ax + b en daaruit a aflezen. Probeer dus eens de rico te halen uit volgende vergelijking: x = 5y + 3. Een andere methode, maar die zie je meestal pas in de hogere jaren: Hierbij liggen de punten (x1,y1) en (x0,y0) op je rechte. Die Delta ( Ik ga je nog wat uitleg van de rico meegeven, die kan je uit beide formule aflezen. Vertrekkende van y = ax + b, kan je zien dat als je de waarde van x met 1 laat toenemen, de waarde van y met a gaat toenemen; dat is de betekenis van de rico: voor een toename |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.