Citaat:
robmasterx schreef:
(Bericht 29362962)
Je steekt een kaars aan, wat is hiervan dan het reactieschema?
|
Het eerste wat ik dacht bij deze vraag is; dat ligt aan de kaars.
Maar zoals hieronder geciteerd gaat het in ieder geval om de formule:
Citaat:
Antoine Lavoisier, the father of modern chemistry, used such an experiment to show that air was roughly 80% nitrogen (that didn't burn), and 20% oxygen (that combined chemically with the wax vapor). So, the candle reaction consumes oxygen (O2) and wax. The wax is basically a long hydrocarbon (a molecule formed of carbon and hydrogen, generally with the formula CnH2n+2, with n, the number of carbon atoms, typically ranging from 22 to 27).
If you look carefully in the jar used to put the candle out, you'll find small droplets of water on the inside surface. So, water must be one of the products. The other product is carbon dioxide. A chemical equation for wax + oxygen --> water + carbon dioxide is then 2CnH2n+2 + (3n+1) O2 --> (2n) CO2 + (2n+2) H2O.
[cornel.edu]
|
Volgens mij paraffinewas, volgens mij gaat het ze er vooral om dat je een reactieschema herkent als C n H2 n + O2 --> CO2 + H2O en zo te bewijzen dat oliegebaseerde brandstof + zuurstof, co2 en water oplevert.
2CnH2n+2 + (3n+1) O2 --> (2n) CO2 + (2n+2) H2O.
We zullen als voorbeeld dit schema baseren op 25C atomen
Citaat:
2 C25 H225 +2 + (3*25+1) O2 --> (2*25) CO2 + (2*25+2) H20
2 (C25 H225 +2H) + 76 O2 --> 50 CO2 + 52 H20
|
recht staan 52 Htjes links staan 52 Htjes, rechts staan 50 CO2tjes links staan 50 Ctjes, rechts staan 152 Otjes links staan 152 Otjes.
Maar, ik verwacht niet dat ze van je verlangen dat je exact die formule weet, ik denkt dat ze met name van je willen dat je de verbrandingsreactie benoemd.
Citaat:
Je strijkt een lucifer af onder de opening van een erlenmeyer. Zit er dan dus zwavel of zwaveloxide in de lucifer? En wat is het reactieschema van de verbranding hiervan?
|
Citaat:
Lucifers en het strijkvlak op het doosje zijn een complex van chemicaliën die elk hun eigen functie hebben.
De kop van een lucifer levert de zuurstof en is een oxidator. Deze is opgebouwd uit 10% brandbare stoffen (voornamelijk zwavel) en ruwmakende stoffen (glaspoeder). Deze ruwheid zorgt bij het aanstrijken voor extra wrijving waarmee extra warmte gegenereerd wordt. Er zit ook een dun beschermlaagje op.
|
SO n is gas.
goed: S + O2 -> SO 2, is de meest eenvoudige vorm.
|