![]() |
Mijn dichtbundel
Hallo mensen.
Ik heb sinds december vorig jaar best wel veel gedicht. Ik zal hier al mijn gedichten inzetten die ik heb gemaakt sinds de scheiding van mijn 2 lieve ouders. Dit zijn dus niet alleen maar gedichten over de scheiding, maar alles wat ik in die periode in mijn schrift heb gezet. Ik zet de gedichten hier per categorie in. Categorie 1: Scheiding Categorie 2: Korte gedichtjes (4 regels) Categorie 3: Liefdesgedichtjes Categorie 4: Grappige gedichtjes Categorie 5: Overige ------------------------------------ Categorie 1: Scheiding ------------------------------------ Positiviteit? Gevoelens praten mijn stem woorden die niet bestaan gevoelens die ik rem Kijk achter me toch is er niemand niemand die me volgt Stotter het eruit verdraai de woorden gevoelens die mij nooit nooit echt konden storen De vragen vliegen achter mooie dagen aan niet in staat te liegen waar ze zullen gaan Spiegels reflecteren gevoelens van een ander warmte, geen gevoel Intressante vleugels vliegen toch gelijk de antenne van mijn leven zonder het bereik Probeer het toch te voelen roes in deze tijd Zullen het wel goed bedoelen Waar is nou de pósitiviteit? ------------------------------------ Naamloos.txt Puzzels komen mij onoplosbaar voor Draaien rondjes om mijn hoofd of wat daar van over is Niet Jochum meer, Want die sliep niet waar ik nu slaap Keek naar een andere TV en reed in een andere auto mee Niet verdrietig, Vergeten of boos maar Gedwongen naamloos ------------------------------------ Steun Door mijn barriére van muziek kijk ik de wereld door een sombere bril aan Mijn kapotte tegels, mozaiek. Last-minute boodschapjes worden snel gedaan voordat de winkel zoals mijn gevoel.. weer op slot zal gaan. De knoopjes in mijn hoofd Hebben gefaald, zijn beroofd. De binnenzak van mijn lachen geleegd, meegenomen, beroofd. Gooi mijn jas omhoog Het is me toch te warm draai een rondje om je ogen klamp me vast aan je lieve, zachte arm. ------------------------------------ Like you mean it De dagen, mijn vleugels draaien om de rare feiten heen. De dagen, mijn vleugels ik lach, alsof ik het meen. Ik gooi een balletje.. Jongleer met gevoelens, zak de hoogte in. Het einde van de lach, Maar tevens het begin? Loop over het veld met het groenere gras denk aan hoe groen het veld bij mij ook ooit was. Ik voer een eendje dat dapper dichterbij zwemt Maar ook weer heel snel weggaat alsof er voor hem alleen maar brood bestaat.. Broden worden dagen.. En dagen worden tranen.. tranen vervagen, zullen anderen tot verlegenheid manen Ik brak mijn appel een gaf een stuk aan jou Je moest gewoon doen alsof je hem opeten zou. Laat het gras erover groeien zand over mijn frustratie stap mijn bed uit, verkeerde been. Maak mij klaar om weer te lachen, alsof ik het meen ------------------------------------ Verdriet Trek mijn sluier lager ik hoop dat niemand me ziet sla mijn ogen neer, het onbegrijpelijke verdriet. ------------------------------------ Woorden Woorden waarmee je zoveel wilt betekenen. Die niks veranderen de som van mijn gedachten verrekenen. ------------------------------------ Adem in Woorden verliezen hun kracht terwijl de daden, de hoop lijken te genieten van hun onmacht Gevoel in mijn nachtkastje Laden schuiven dicht En het lampje houd me wakker. Mijn liefde kan ik delen en ik deel. maar van onmacht heb ik te veel. Als verzamelkaartjes heb ik alles dubbel gevoel, emotie thuis? Diepe adem bebloede speren nieuwe hoop om te proberen Hoest het er weer uit iemand anders' rook in mijn longen treurig neurie ik verder, tot ik moet lachen ik rook niet. ------------------------------------ Ontelbaar Zittend, leunend, hangend op sterke schouders een te groot verlangen verscheurd, 2 ouders. Mensen vertellen het ik móet blijven praten Twijfel over woorden hebben ze gelijk? Ontelbaar veel gevoelens verklaarbaar, zonder naam allemaal in één ongelukkig hoofd ze zouden eeuwig samenzijn maar dat is slechts beloofd. Ik schrijf mijn leven verder op tegels van nieuwe dingen Trap tegen mijn muur steen van evolutie evolutie in mijn hoofd van alle 'standaard' dingen voor altijd beroofd. ------------------------------------ Instinct Dieren hebben hun instincten hun wereld zonder woorden toch moet ik veel nu zelf doen zonder toestemming weg te glijden in mijn eigen dierlijk groen. ------------------------------------ Smelt Fluitende vlagen in woede, en in dagen Deel de gevoelens appels van de boom laat ze net wat verder vallen verder van mijn droom Hoor dat het ijs reageert op alle vuren zonder dat het smelt hoe lang het ook gaat duren Hoe ik erover denk wil je dat niet weten? "Weet ik al" Nee. Wat jij weet is hoe jij denkt dat ik me voel. ------------------------------------ Eindsprint De consequentie van het blijven rennen was dat ik toch een keer zou vallen Dat de bereikte dingen Genadeloos kwamen te vervallen En als je even beter kijkt zie je dat ik overnieuw moet beginnen dat ik alle gevechten weer opnieuw zal moeten winnen Ik zou de spanning willen dragen naar het einde van de lijn zodat ik daar even alleen met hem kan zijn ------------------------------------ Sloop Nu leef ik onder mijn huid weet nog niet hoe, wanneer, Maar alles moet eruit Vraag het aan een boom waar ook zo in gekerfd is Maar ik spreek geen booms zo stoot ik weer mijn hoofd pijnlijk tegen leegte. Wandel het pad van uitgevallen haar af spring op een steen, maar glij er alweer af. Vragen bellen aan, maar door mijn open ramen zie ik niets, of niemand staan Haal mijn deurmat weg, want welkom is te vrolijk Word ooit wel weer blij maar men moet luisteren luisteren naar wat ik zeg Dus lach ik maar mijn dichte oren open maar mijn verdriet van binnen moet stoppen anderen te slopen. 12 maart 2009 ------------------------------------ Treurwilg Ik weet niet wat ik voel of voelen moet Dus vraag ik jou, papier omdat jij wel normaal doet. Dwingen doen we later of praten over jou Nu praat alleen mijn inkt en luisteren jou fictieve oren alsof het als muziek klinkt Natuurlijk ben je boom geweest eenzame treurwilg misschien ingekerfde hartjes die je nooit had willen zien Maar die tijd is voorbij je hebt al kunnen rouwen nu is het mijn tijd, misschien mezelf, bloem ontvouwen. 12 maart 2009 ------------------------------------ Ballon Ik huil een waterballon vol gooi hem in de zee, zo blijft hij heel, ongezien en kan hij met de stroming mee. 12 maart 2009 ------------------------------------ Foto van ons drieën De stormen vertellen mij dat driften niet praten dus ik praat met de spiegel verdwaald, alleen gelaten Jij brand op een stokje een fakkel van hoop krijsende gevoelens met mijn gevoel in de knoop Een foto van ons drieën zit ik somber naar te staren Kan ik niks meer voelen zonder anderen te bezwaren Die spiegel valt kapot en de fakkel stopt met branden wat denken ze wel niet de blik naar de foto zomaar te verstoren Ik kijk naar de grond alle hoop.. stiekem al verloren ------------------------------------ Categorie 2: Korte gedichtjes ------------------------------------ Leef Toen mocht je leven toen je het niet zag Nu zie je het nu het niet meer mag zat. 20 december 2008 ------------------------------------ Vlieg! Mijn voeten raken de grond met lichte tenen aan terwijl mijn hoofd het liefst de lucht in zou willen gaan ------------------------------------ Vertrouwen Geloof ik? Ik geloof. Geloof ik. ------------------------------------ Ik wil Wil je troosten wil een kusje wil, wil, wil het willen ------------------------------------ Heitje voor een karweitje Verdiend of niet ik neem je woorden ik ook van jou. ------------------------------------ Circus Als jongleur van mijn gedachten gooi je me omhoog en vang je me weer op ------------------------------------ Geen titel Een vage herinnering doet ineens veel pijn maar op zich maakt het niks uit zolang wij maar samenzijn. ------------------------------------ Stiekem Stiekem weet ik wel, dat het raar is om te doen voor je plezier in plaats van voor de poen. ------------------------------------ Categorie 3: Liefdesgedichtjes ------------------------------------ Andersom Ik haat je maar begrijp me niet verkeerd Ik hou van je wat apart Ik hou van je met heel mijn hart 24 december 2008 ------------------------------------ Naam Eerlijke woorden, Slapen in mijn hoofd Tranen zijn al weer.. vergeten Harde feiten weggeroofd; Ergens om de hoek gezet Real love, als je maar gelooft ------------------------------------ Walkin fridge Zet me naar wens Uit of aan maar weet dat waar je gaat, ik met je mee zal gaan 11 juni 2009 ------------------------------------ Strand Een opgevouwen briefje gesloten met een zoen bewaarde woorden weten wat ze doen Diepe gedachten achter gesloten ogen bewaarde momenten weten wat ze mogen Glazen tralies bewaren je dagen Weet wat de gesloten ogen net nog zagen. De deur gaat open Ik zie het van binnen Het kan nog niet lopen moet nog beginnen toch is het daar, te mooi voor deze zinnen. De stenen vallen van mijn hand rustig in het zand Met alle korrels zand wil ik je wat vragen Blijf je bij me, de rest van alle dagen? ------------------------------------ Categorie 4: Grappige gedichtjes ------------------------------------ Dag en nacht Een moment van stilte momentje samen een moment van licht achter alle ramen Donkere straten met gezellige huizen een glimlach op mijn mond als onze blikken elkaar kruisen En de lichten gaan uit ik kijk om me heen de cirkel is rond morgen weer op, iedereen! ------------------------------------ Na de kunstbende De wolken, zelfs de wolken stralen van geluk in mijn boost van zelfvertrouwen kan mijn dag niet meer stuk Ik hang aan de baard van een man die dat mij verbood En op de Mount Everest zie je me staan Levend, BLOOT. Voel ze naar me kijken geniet van elke blik begrijp je me nu? ze kijken naar mij, ik. En als ik dan bij jou kom, weet ik wat ik moet doen ik vraag nog maar eens naar zo'n vette, kleffe, natte zoen. ----------------------------------- Tissue Een tissue is nu blij! zijn bovenbuurman is weg, zomaar ergens heen En in de hele tissue-box Is hij nu nummer één ----------------------------------- Categorie 5: Overige ------------------------------------ Mensen Komen leven gaan Kijk, ze lopen Kijk, ze wachten Hoor, ze schreeuwen Hoor, ze huilen Kijk, ze blijven staan. Kijk, ze Komen leven gaan ------------------------------------ Fiets Fiets ik, door de regen. geen probleem nog lang geen half negen Fiets ik dezelfde lijn besef dat regen heel vrolijk kan zijn. ------------------------------------ Sprookjes De kwade verhalen die de kinderen doen huilen de zware buien die de mensen weer doen schuilen Ik sta voor.. voor het leven vraag me af wat het nu weer word, een ruil.. of een leugen? Het ruilen zorgt voor huilen en eerlijk duurt het langst het kwade verhaal, de zware buien een verzameling van angst. ------------------------------------ Boter Ik.. Smelt in een pan Bid naar een God waar ik toch niet in geloof Word weggeschopt als een bal, en er word om me gejuicht! Ik.. verander word opnieuw gemaakt en word weggeschopt.. als een bal Ik wacht.. Waar is het gejuich? Daar hebben ze vandaag geen zin in, Jochum. rol over de rand, val dieper in de kloof Bid naar een God waar ik toch niet in geloof ------------------------------------ Dodelijk Zoals de spin een web maakt en de kreeft haar scharen heeft zoals een leeuw kan bijten en een valk je open zal rijten Zoals katten krabben, en de vliegen je niet met rust kunnen laten kunnen mensen, ja, de mensen kunnen praten. ------------------------------------ Er is vast geen nolifer die alles heeft gelezen, maar toch bedankt voor het lezen. Jochum |
Super mooi(y) Je hebt talent ! ;)
|
Mooi (Y)
|
gaaf hoor! een stuk minder afgezaagd en cliché dan mijn gedichtenbundel wat ik liever niet op internet zet omdat ik dat mensen gewoon niet aaaaaan wil doen.
effe een vraagje: hoe lang heb je over al die gedichten bij elkaar gedaan? |
waarom heet dit 'mijn dichtbundel' en niet 'een stapel gedichten'? ik denk niet dat je meteen een uitvinder zal vinden... maar blijven oefenen (y)
|
Citaat:
Heb jij betere gedichten dan? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar volgensmij maakt het niet echt uit hoe hij zijn topic wil noemen - hij is toch niet van plan om die dichtbundel uit te geven? :) |
Citaat:
Mja, in elk geval is het beter om één gedicht ter beoordeling voor te leggen, dit is nogal veel. |
Daar heb je wel gelijk in :)
|
:)Hallo!!?Dichaantouwtje,heb je gedichte geleze leuk,hoor.wil je ze niet vo me sture
per email?ditz mijn adres:pinkypink09@hotmail.com DANK JE! Groetjezz,Sharell*O* |
:)Hallo!!?Dichaantouwtje,heb je gedichte geleze leuk,hoor.wil je ze niet vo me sture
per email?ditz mijn adres pinkypink09@hotmail.com DANK JE! Groetjezz,Sharell*O* |
Citaat:
|
Inderdaad. Zoals ik in je andere topic al aangaf, Dingaantouwtje (wat een gave naam trouwens, lol), zijn jouw gedichten echt harstikke fijn om te lezen. Origineel en vol gevoel.
Heel mooi. :) |
Dingaantouwtje = Jojo = Jochum, mijn naam
Dankjewel, meer kan ik niet zeggen. Ik krijg vandaag feedback van een uitgever.(Niet op deze gedichtjes, hooguit 2 hieruit.) |
Oh, nou ik hoop dat het wat wordt! :o
Houd me even op de hoogte, ik ben wel benieuwd. (y) |
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Welke uitgever? :)
|
haha mijn moeder kende hem ofzo. Hij vroeg of ik wat meer wou sturen ^^
Ik krijg kritiek van hem, geen potentiële bundel! " Heb je gedichten gelezen. Je bent in ieder geval origineel en dat is voor een dichter een eerste vereiste: een originele kijk op de wereld hebben. Soms heb je de neiging iets te ‘ rijmelig’ te worden, dan worden de vondsten iets te gezocht. Zal ik je per gedicht (ongezouten) commentaar geven of word je liever een beetje gespaard? Aan een bundel ben je denk ik nog niet toe, maar die gaat er zeker komen lijkt me! Ik zou ook meedoen aan prijsvragen (en winnen!) " Ik heb gevraagd om kritiek ! =D Hij is van uitgeverij Elikser |
Op de website: "Houdt u wel rekening met een bijdrage in de kosten als uw boek na ons beider akkoord door Elikser wordt uitgegeven."
Oei. Maar goed, als hij kritiek wil geven, dan is dat natuurlijk voor jou alleen maar handig. En dan ondertussen inderdaad meedoen aan wedstrijden en die winnen;) |
Dingaantouwtje en ik gaan ook al samen mee doen met de Kunstbende, met een gedicht.. Hebben we al super leuke ideeen over hé jojo ;)
|
O sure =D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35. |