![]() |
Zelfstudie in een moderne internetmaatschappij
Wat vinden jullie van het concept van zelfstudie in deze moderne informatiemaatschappij? Met het Internet kunnen we in feite alles wat we willen zelf leren.
Er zijn talloze sites die deze vorm van leren proberen te promoten. Een voorbeeld is de blog Self-Made Scholar. Er zijn talloze sites die dit soort mogelijkheden aanbieden. Denk aan MIT OpenCourseWare, Academic Earth, etc. Vaak promoten ze het Amerikaanse onderwijsfilosofie van het liberal arts onderwijs. Een opleiding tot brede, kritische denkers. Maar je kunt je in principe op elke mogelijke wijze laten opleiden. Materiaal is er in onbeperkte mate. Ik heb mij eigenlijk altijd al verveeld op school. Slome lessen, inefficientie, veel onnuttig gekibbel, veel nutteloze tussenuren. Ik droom ervan een succesvol autodidact te worden. Maar om goed te functioneren in de maatschappij is het toch belangrijk om iets van een diploma te hebben. Zonder diploma kun je wel het een en al worden, maar niet al te veel. Je zou schrijver of blogger kunnen worden. Je zou programmeur kunnen worden. Verder zijn er weinig mogelijkheden die goed passen bij de tijdsgeest van onze maatschappij. Als ik wetenschapper wil worden, zal ik dus toch ook in het onderwijssysteem het goed moeten doen. Ik moet de tijd dat ik aan zelfstudie besteed dus nuttig besteden en op een goede manier leren. Het ontbreken van feedback is natuurlijk een groot valkuil voor autodidacten. Is het een alternatief voor school? Zouden meer scholieren hier gebruik van moeten maken? En zo ja, in hoeverre mate? Moeten ze school verzuimen, moeten ze drop-outs worden? Moeten ouders in Nederland de mogelijkheid krijgen kinderen van school te halen? |
Ik denk dat je een complete factor vergeet: De sociale functie van onderwijs. Onderwijs gaat niet alleen over het bekijken en absorberen van informatie. Het gaat ook over opgroeien en het leggen van sociale contacten. Die dimensie is, in mijn ogen, bijna net zo belangrijk als het daadwerkelijke leren.
Daarnaast herken ik je niet echt in de uitspraak van inefficient leren. Ik baalde er vroeger juist wel eens van dat ik niet iemand in de buurt had met een hogere opleiding in het vakgebied waarin ik studeerde. Bijv. een natuurkunde docent heeft bijna altijd een bul in de natuurkunde, of een HBO diploma (in de onderbouw). Dat betekend dat hij/zij echt veel meer weet en begrijpt van natuurkunde dan welke site dan ook. |
lol_nl, ik begrijp je helemaal en je hebt ook helemaal gelijk. Kitten heeft eigenlijk ook weer gelijk, want op school leer je ook sociale vaardigheden. Dit kan wel beperkt worden en dat je bijvoorbeeld verplicht wordt om een sport te doen(ik zeg maar wat), zodat je zelfs meer mensen ontmoet.
Maar het onderwijs is vreselijk slecht en de enige reden dat ik nog op school zit is omdat ik leerplichtig ben. |
Citaat:
|
Citaat:
Zelfstudie als geheel is slechts weggelegd voor een paar mensen die de discipline hebben om dat te volbrengen. En zelfs die discipline is bij de meeste mensen die een zelfstudie doen nog door een school aangeleerd. De stelling van de TS is dan ook onzin, omdat het daarop zal stranden. Ja, onderwijs is niet efficiënt. Het is voor hoogbegaafden zelfs vreselijk slecht. Maar de alternatieven zijn nog minder functioneel. |
School is nou een maal stom! Daar kan je niks aan veranderen. Maar ik denk dat je inderdaad dankzij je klasgenoten een leuke tijd kan hebben op school, thuis zitten is ook niet alles. En ik moet zeggen dat als een leraar me vroeger een spannend geschiedenis verhaal vertelde ik dit vele malen beter onthield dan dat ik nu op het mbo naar al mijn antwoorden moet googlelen. :n
|
er zijn mensen die alles snappen als ze een keer een (les)boek doorbladeren en er zijn mensen die het graag uitgesproken horen worden een docent en die soms extra uitleg behoeven. als je bij de eerste groep hoort is zelfstudie prima, als je bij de twee groep hoort niet :)
ik heb zelf alleen het eerste jaar van mijn studie colleges gevolgd (veel wiskunde), de vier jaar daarna geeneen meer. ik kwam nog wel redelijk vaak op de faculteit, maar dat was alleen om koffie te drinken, te lunchen, of op donderdagmiddag te borrelen. je betaalt nimmers wel érgens collegegeld voor ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik heb dus discipline... Nja, had. Met dank aan de school waar ik nu op zit:( Maar dat had ik dus makkelijk kunnen doen. Dan had ik nu denk ik wel universiteit (makkelijk) al af. Ik ben hoogbegaafd, en het is voor mij dus vreselijk slecht. Begrijp je me nou?:p |
Citaat:
Ik ben nu bijna 24 en bijna afgestudeerd. Ik heb een jaar langer gestudeerd dan persé nodig, en ik heb nu ook echt het gevoel dat ik klaar ben om af te studeren. Een jaar geleden was ik daar nog echt te 'jong' voor. Veel weten is niet voldoende om succesvol wetenschapper te zijn/worden, net zo goed als brilliant middelbaar scholier zijn iets compleet anders is dan goed wetenschapper. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En zelfs daar tref je nog studenten aan waarvan je je afvraagt wat ze er te zoeken hebben. Als je iets zinnigs wilt doen met het teveel aan tijd op de middelbare school, gebruik het voor je algemene ontwikkeling. Ik ben bijvoorbeeld lessen uitgeschopt omdat ik in plaats van onzinnige stof (CKV bijvoorbeeld, of tijdens Engels) de National Geographic of een soortgelijk tijdschrijft of boek zat te lezen. En als de leraar vroeg waarom was ik nog eerlijk genoeg om te zeggen dat het tijdverspilling was, en ik dus maar iets anders deed. |
Engels onzinnig? :rolleyes:
|
Citaat:
Dingen als teksten lezen of luisteroefeningen zijn dan een pure tijdsverspilling. Ja, mensen die het alleen uit de films hebben, lijden aan een ernstig Amerikaans accent en denken dat wanna en gonna correct Engels zijn, die hebben het nog nodig. :D |
Citaat:
inderdaad, je vrije tijd besteden aan het opdoen van algemene kennis is een goede optie. of, als je toch al weet dat je een beta-richting opgaat of als je wiskunde gewoon leuk vindt, je kunt de calculus (http://www.stewartcalculus.com) doorploegen. ik vond dat erg leuk :) |
Citaat:
Maar het is dus belangrijk voor iedereen in principe, dat begrijp ik wel, maar in die tijd dat je daar zit, mag je ook wel iets leren:S |
Citaat:
Ik denk dat je het ook wel zult zien in verschillende studies. Sommige studies hebben heel veel zelfstudie, terwijl bijvoorbeeld een studie als Biologie 2 jaar vol zit met practica en colleges. Je ziet elkaar dan elke dat en dat is gewoon ontzettend goed voor je netwerk en de sfeer in de groep. Uiteindelijk gaat het ook om de ontwikkeling die je doormaakt als groepsmens en in een hiërarchie. Dat is het grote belang van 'school' in al zijn vormen. |
Oke, maar dan nog: je mag op school ook wel iets leren en je tijd nuttig besteden... Dat gebeurt nu niet.
|
Citaat:
Volgens mij is dat laatste trouwens al gebeurd op de havo. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Door het schoolsysteem krijg je falende leraren. Ben je een docent van een vak als godsdienst, kcv, ckv, nederlands, frans, duits, engels, zaadschappijleer ofzo, dan kan je geen goede docent zijn, omdat je dan geen goede lessen kan geven.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat is er mis met een Amerikaans accent? RP is veel moeilijker te leren en uit spreken dus heb ik gekozen om een neutraal VS accent te gebruiken. En de manier waarop ik me dat heb aangeleerd is dusdanig dat me regelmatig door Amerikanen en Engelsen gevraagd wordt waar uit de VS ik vandaan kom.
|
Citaat:
|
Mijn broertje spreekt foutloos R.P. en het klinkt zo ongelofelijk smerig :p
|
Citaat:
Bovendien heeft in Amerika de afgelopen drie jaar een verschrikkelijke trend toegeslagen, en dat is de trend dat elk tweede woord in een zin 'like' moet zijn. Dat klinkt echt voor geen meter. |
Plat Brits vind ik echt ongelofelijk veel smeriger klinken dan Drenths en Gronings. Zeg maar het Brits wat de paupers in achterwijken spreken. Zum Kotzen. En Amerikaans Engels kan ook prima gesproken worden op een niet zeurderige toon maar neutraal :o
Je redenatie over sneller en afgebetener praten omdat je in een hogere versnelling praat is onzin. Hoe sneller je gaat hoe groter de kans op fouten. Amerikaans Engels kan heel snel (kijk maar eens naar Gilmore Girls). Dat 'like' is niet van de afgelopen drie jaar maar is al twintig jaar een irritatie. Desalwelteplus lijkt het me toch niet echt belangrijk aangezien dat iets is wat je gewoon niet overneemt :o |
Ik denk dat je elke taal wel op een goede, prettige manier en een slechte, irritante manier kan spreken.
|
Precies. Zoals die Denen uit Jutland met hun vage accent, of de Iranezen uit Teheran die alle zinsdelen afsluiten door een beetje omhoog te gaan met hun stem en het iets te rekken.
|
West-Vlamingen zijn ook niet te verstaan, vond ik. Die mensen horen Nederlands te spreken... maar ik verstond d'r helemaal niets van.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik kan geen lange teksten lezen op een pc, maximaal 1 a4 lukt maar daarna gaat het niet, en word ik afgeleid, dus geef mij maar gewoon een boek. ik doe wel zelfstudie op gebied van websites maken en programmeren, en schrijf zelf tutorials daarover, langer dan een a4 :P
|
Het mooiste is nog wel dat Belgen zichzelf 90% van de tijd moeten ondertitelen tijdens interviews op straat.
|
Citaat:
|
Citaat:
ik moet er niet aan denken om een bestand van meer dan 10 a4-tjes digitaal door te nemen... |
Citaat:
|
Citaat:
ook print ik de tekst meestal even uit als hij te lang is. |
*O* zelfstudie! *O*
net een cursus zweeds gedaan op internet, ook vanwege saaiheid van school, ben nu bezig met noors en portugees...:p |
als talen wil ik Russisch en Chinees er nog wel eens bij leren.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58. |