![]() |
Kromme door Toppen
Sorry hoor, weer een vraagje :D
Het is dit keer een voorbeeldvraag, die ik niet snap. (letterlijk uit het boek; ) Gegeven zijn de functies fp(x)=x3+px2 Stel een formule op van de kromme waarop alle toppen van de grafieken van fp liggen. Uitwerking fp(x)=x3+px2 geeft f'p(x)=3x2+2px f'p(x)=o geeft 3x2+2px=0 2px=-3x2 Voor x is niet gelijk aan 0 volgt hieruit p=-(3x2)/(2x) Alles lukt me, behalve deze stap.. waarom doen ze dit? |
hallo daar ben ik ook weer :)
de top(pen) van een functie vind je daar waar de afgeleide 0 is, dat gebeurt dus in de uitwerking. hier gaat het echter om meerdere functies, vanwege de onbekende p en ik denk dat je dit even mist. je hebt dus meerdere vergelijkingen waar je één formule voor moet geven: fp(x)=x^3+x^2 fp(x)=x^3+2x^2 fp(x)=x^3+3x^2 etc. (p hoeft niet persé een geheel getal te zijn) daarom herschrijven ze de laatste stap uitgedrukt in p, zodat het voor al deze functies geldt... hopelijk snap je mijn uitleg ;) |
Ik snap wel dat je het moet uitdrukken in P,
maar waarom 'Voor is niet gelijk aan 0 volgt'? Waar is dit voor nodig? 'P=(3x2)/(2x)', waar halen ze die 2x vandaan, is dit die 2px maar dan de p weghalen? en waarom doen ze dat dan? Alsnog bedankt. ;) |
2px=-3x2
Dan wil je aan beide kanten delen door 2x zodat je p vrij hebt. Dat mag alleen als x ongelijk is aan 0, anders deel je door 0. |
Ah, ik snap hem nu.
Beetje te laat alleen, heb het laatste proefwerk van het jaar al gehad. Maar alsnog bedankt voor het antwoord. Nog een dag school *O* Het het proefwerk wel verpest (n) |
Interessant dit;)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36. |